Windhulp: energiebalans

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Guillome
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 29/09/07, 17:55

Windhulp: energiebalans




par Guillome » 29/09/07, 18:58

Hallo,
Ik ben student en heb een project met een windturbine. Op dit moment heb ik meerdere antwoorden op mijn vragen nodig om bepaalde apparaten te kunnen vinden.

Ik heb een Air X Land Marine 400W 12V geïntegreerde windturbine en ik zou graag willen weten:
- met wat voor soort apparaat (indien mogelijk sensor) is het mogelijk om de energie te meten die het product afgeeft.

- met welk apparaat kan de windsnelheid worden gemeten.

-is er een wiskundige formule waarmee de energie die door een windturbine wordt geproduceerd, kan worden bepaald aan de hand van de windsnelheid.

De waarden die ik ga ophalen, worden normaal op een LCD-scherm weergegeven. Dus indien mogelijk zou ik willen dat het een sensor is.

Op dit moment heb ik geen andere vraag, maar er zijn er zeker die later zullen komen.
Je vous remercie d'avance.
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen

Re: Windhulp: energiebalans




par Rulian » 01/10/07, 09:46

guillome schrijft:Ik heb een Air X Land Marine 400W 12V geïntegreerde windturbine en ik zou graag willen weten:
- met wat voor soort apparaat (indien mogelijk sensor) is het mogelijk om de energie te meten die het product afgeeft.

Ben met een wattmeter. Of meerdere multimeters om de spanning, de stroom en de cos phi te meten (als de machine uit het alternatief gaat).
guillome schrijft:- met welk apparaat kan de windsnelheid worden gemeten.

Ben met een windmeter. Er zijn eenvoudige met cups, of gecompliceerde met echografie. Zoals bij elke sensor geldt: hoe nauwkeuriger hij is, hoe duurder hij is. En je moet goed kalibreren.
guillome schrijft:-is er een wiskundige formule waarmee de energie die door een windturbine wordt geproduceerd, kan worden bepaald aan de hand van de windsnelheid.


Natuurlijk. Er is een theoretische formule die de wet van Betz wordt genoemd.
De demo en de uitleg daardoor et daardoor. En lees de rest van de site, het is allemaal goed.
Het vertelt je de maximale energie die kan worden teruggewonnen bij een perfecte windturbine. Maar omdat uw machine niet perfect is, moet u de vermogenscurve van de fabrikant nemen, waarbij u het elektrische vermogen volgens de windsnelheid geeft.
guillome schrijft:De waarden die ik ga ophalen, worden normaal op een LCD-scherm weergegeven. Dus indien mogelijk zou ik willen dat het een sensor is.

Anenometers die digitale signalen retourneren, dit is wat wordt gebruikt door professionals die gegevens over een jaar registreren (in het algemeen). Dan weet u wat de prijs van de sensoren is ... U moet het weten bij de leveranciers.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Windhulp: energiebalans




par Christophe » 01/10/07, 11:33

Rulian schreef:Ben met een wattmeter. Of meerdere multimeters om de spanning, de stroom en de cos phi te meten (als de machine uit het alternatief gaat).


Nou, een wattmeter meet het momentane vermogen, maar meet geen energie ...

In zijn geval zou hij een equivalent van de PM230 nodig hebben ( https://www.econologie.com/shop/economet ... prise.html ) maar in 12V ... tenzij het door een omvormer gaat om 230 wisselend te maken (de PM zou werken) maar in dit geval zouden de verliezen van de omvormer niet compatibel zijn, het zou daarom nodig zijn om te corrigeren in vergelijking met de omvormer efficiëntie ...

Anders bedankt voor de herinneringen aan de windfysica :) (Ik had niet geantwoord, in de hoop op een antwoord van jou)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 231-gasten