Bron (traditioneel water) en warmtepomp

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Pierre Chleu
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 05/08/10, 10:20
Plaats: Normandië

Bron (traditioneel water) en warmtepomp




par Pierre Chleu » 05/08/10, 10:44

Hallo allemaal, ik heb mij geregistreerd op jullie forum erg interessant, want ik heb een paar vragen:
Is het volgens jou mogelijk om geothermie te maken, met een warmtepomp, met een traditionele waterput van zo’n 15 meter diep als caloriesensor?
Zal de uitwisseling goed zijn?
Bedankt voor al je antwoorden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/08/10, 10:56

Welnu, a priori zouden we ja kunnen zeggen, maar dat zal afhangen van "de bron" van de put... als het water stagneert en niet vernieuwd wordt, zal het snel afkoelen... totdat het bevriest?

Als het wordt vernieuwd, moet de stroom worden geschat.
0 x
Pierre Chleu
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 05/08/10, 10:20
Plaats: Normandië




par Pierre Chleu » 05/08/10, 11:36

Ja ok. het staat bij een vriend, hij is van plan er regenwater in te doen, dit moeten ze dan bestuderen, (niveau), dit water wil hij ook gebruiken voor het doorspoelen van toiletten en wasmachines
Zou dit in principe mogelijk zijn? (als er voldoende water is)
dank u
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/08/10, 11:38

Oké, het is dan meer een verloren put?

Dus ik denk dat het niet mogelijk is, omdat de waterstroom a priori veel te laag zou zijn.

Maak een schatting van het waterdebiet, de energie die zit in 1 liter water tussen 20 en 5°C (*) en de verwarmingsbehoefte, en je zult zien dat het niet blijft plakken.

* we gaan ervan uit dat de warmtepomp werkt op een delta van 15° = 4.18 * 1 * (20-5) = 62.7 kJ/L = 0.017 kWh/L dus 1/0.017 = heb 57 L nodig om 1 kWh te maken. Een goed geïsoleerd huis verbruikt in de winter ongeveer 10L stookolie per dag, of 100 kWh, of in jouw geval een behoefte aan een debiet van 5700L water per dag...dat is veel...
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6988
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2913




par gegyx » 05/08/10, 12:08

:onheil: Als het niet ongelukkig is om regenwater (dat afkomstig is van de luchtvervuiling, het dak en de chemische resten die wegstromen) rechtstreeks in een bron van 15 meter diep te dumpen...


***
Bij een warmtepomp, zoals die van André, wordt vers water in een put gepompt en warm vrijgegeven in een andere put (een andere ader?) op minstens 13 meter afstand.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/08/10, 12:11

Als het warmer wordt, is het airconditioning : Cheesy:
0 x
Pierre Chleu
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 05/08/10, 10:20
Plaats: Normandië




par Pierre Chleu » 05/08/10, 13:25

Oeps voor de vervuiling van het servet....
het is een oude, ongeveer 15 meter lang, en er staat momenteel ongeveer 70 cm water (redelijk droog :schok: )
Ik vraag me af of we wat energie kunnen terugwinnen, wetende dat het in de winter veel vochtiger is (en ja, het is in Normandië)
gisteren was het water 13, 14°
zelfs zonder het hele huis te verwarmen zouden we toch een beetje moeten kunnen bijkomen (gecombineerd met een houtkachel of iets anders)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/08/10, 13:42

Pierre Chleu schreef:Ik vraag me af of we wat energie kunnen terugwinnen, wetende dat het in de winter veel vochtiger is (en ja, het is in Normandië)
gisteren was het water 13, 14°
zelfs zonder het hele huis te verwarmen zouden we toch een beetje moeten kunnen bijkomen (gecombineerd met een houtkachel of iets anders)


Ik heb hierboven een eerste schattingsberekening voor je gemaakt...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 06/08/10, 00:58

Dus meten we energie in volume van een Olympisch zwembad!!
5,7 m3 per dag gedurende 200 dagen (2 m3 brandstof per jaar) levert 1140 m3 op, typisch voor een bijna olympisch zwembad!!!

Door dit afgekoelde water enkele tientallen meters verderop terug in de grond te stoppen en het in de winter terug te laten stromen naar de door de aarde verwarmde put met een debiet van 5,7 m3 per dag, kan dit werken zoals een Canadese put gevormd door de aarde doorkruist door dit water.
Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid aarde in een Canadese put die wordt gebruikt om het huis te verwarmen.
De put moet bijna op een ondergrondse rivier liggen.

Een huis met een dak van 100m2 geeft ongeveer 70m3 regen per jaar!!
De put moet dus gemakkelijk regenwater opvangen van minimaal 1500m2 grond, wat met een beetje geluk met de scheuren in de grond niet onmogelijk is.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 06/08/10, 09:25

“Als het terugkomt” is dit de bedrijfstoestand

Dus ja, dedeleco, het kan werken, op voorwaarde dat, zoals ik vanaf het begin zei, dat er sprake is van ‘circulatie’, dat wil zeggen dat er permanent ‘vers’ water met de temperatuur van de kelder arriveert op het niveau van de wisselaar...

Een grondwaterspiegel, essentieel voor geothermische boringen op een watermassa, stroomt voortdurend...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 305-gasten