Geothermische energie: de Zwitserse koningin van warmtepompen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Geothermische energie: de Zwitserse koningin van warmtepompen?




par Christophe » 14/03/08, 16:27

Door dit bestand te uploaden: Geothermische energie en warmtepomp: prestaties, voorbeelden, COP en waternormen Ik vond de volgende dia op http://www.pac.ch/chiffres_04.html dat intrigeerde me genoeg, maar zie liever:

Dit zijn nieuwe verwarmingsinstallaties voor Zwitserland.

Beeld

Geothermie heeft dus een aandeel van 1/3! Wat mij gigantisch lijkt!

Vreemd, blijkbaar is het aandeel hout in Zwitserland verwaarloosbaar? Toch buurland Oostenrijk, een van de Pellets-kampioenen? :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV45
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 89
Inschrijving: 05/03/06, 09:10
Plaats: 45 Orleans FRANKRIJK
x 1




par RV45 » 24/03/08, 15:09

Waarom sta je versteld :schok: Ik ben er zeker van dat het aandeel stookolie en gas op het punt staat in te storten. Dit is niet verwonderlijk dat in Frankrijk ook de pacs en in mindere mate het hout het pad van zeer sterke groei volgen.

Wie is er zo stom om zich vandaag in olie of gas te vestigen. : Idee:
0 x
Met vriendelijke groet RV45 : Lol:
Mijn Zonne-installatie
Mijn PAC faciliteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 24/03/08, 16:36

Ik ben het met je eens, maar ik blijf verrast omdat:

a) Ik betwijfel nog steeds dat PAC's in Frankrijk 35% van de nieuwe markt vormen...

b) Wie is dom genoeg? Nou, de rest is ongeveer 65% van de mensen... Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe "turn-key" huizen: 90% is stookolie...

Stookolie blijft ondanks de prijs een “veilige haven”-waarde: we zijn er zeker van dat het werkt en dat de rompslomp minimaal zal zijn!

Het is triest om te zeggen, maar het zijn zeker niet de individuele thuisondernemers die risico's zullen durven nemen, aan de andere kant nemen zij de winst!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 455 gasten