Toekomst van energieën

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz

Toekomst van energieën




par Polo's » 31/01/07, 13:12

Bonjour à tous,
Omdat ik op de technische school zit, moet ik een nanothesis doen waarvan het onderwerp (nou ja, het deel van het onderwerp waar ik mee te maken heb) de toekomst is van de huidige hernieuwbare energiebronnen. Ik heb problemen met het vinden van informatie over windturbines die 's nachts water zouden pompen voor stroom gedurende de dag. Denk je dat waterstof hetzelfde doel kan dienen (= voor niets geproduceerde windenergie opslaan)? Bedankt voor het geven van links (sites, boeken, mensen) want ik kan er echt geen vinden!
Merci beaucoup!
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 01/02/07, 00:15

Heb je de link van antoinet111 gezien over windturbines in combinatie met circulatieaccumulatoren?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 01/02/07, 00:30

dun, het is serieus, ik herinner me niet eens mijn eigen links.

Houthakker, kun je me eraan herinneren wat het is? Dankjewel.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 01/02/07, 00:54

Stop elektriciteit in vaten

BEWERKEN: Shit :schok: Ik heb mezelf geplant, jij bent het niet, het is Freddau... : Oops: teleurgesteld
Dernière édition par houthakker de 01 / 02 / 07, 00: 56, 1 keer bewerkt.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 01/02/07, 00:54

dank je wel.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 01/02/07, 00:56

Begrijp me maar beter, dan ben ik niet helemaal gek, mooi, ik zal vannacht goede dromen hebben. lol
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 02/02/07, 19:07

Oke bedankt ik zal eens kijken. Dat is goed, er is veel informatie, maar je moet ook begrijpen dat a forum op internet is op geen enkele manier een levensvatbare bron voor een nanothesis. Maar ik hoef niet te zeggen dat het van a is forum :) en dan zijn er ook genoeg lein. Eindelijk, daar is het...
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 03/02/07, 01:58

Polo schreef:Oke bedankt ik zal eens kijken. Dat is goed, er is veel informatie, maar je moet ook begrijpen dat a forum op internet is op geen enkele manier een levensvatbare bron voor een nanothesis. Maar ik hoef niet te zeggen dat het van a is forum :) en dan zijn er ook genoeg lein. Eindelijk, daar is het...
Er zijn CEA-documenten die het elektrolytische opslagproces beschrijven.
Het heet "CLEFS CEA - N° 50/51 - HIVER 2004-2005" en het gaat over de opslag van intermitterende energieën...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 04/02/07, 15:35

Hallo Pol!

Er zijn tal van mogelijke oplossingen op het gebied van hernieuwbare energie, maar een groot deel van de mogelijkheden is niet effectief. Je zit op de technische school, dus ik nodig je uit om je te interesseren voor de problemen van verliezen en opbrengsten van de verschillende mogelijke systemen. Wat de opslag van elektrische energie betreft, is het altijd een uitdaging waarvoor geen haalbare oplossing is gevonden (de opslag van water op hoogte heeft een belachelijke opbrengst omdat alles verloren gaat in de drukval en in de pompprestaties, elektrochemische batterijen duur, ingewikkeld en zeer vervuilend zijn).

Door de technische / economische beperkingen van elk systeem vast te stellen en u te informeren over de afzettingen (wind, zeestromingen, deining, zon, rivieren...) zou u in staat moeten zijn om zelf het potentieel van deze of gene apparatuur te beoordelen. Met een paar pollepelformules is het niet moeilijk. En een kostenbenadering uit uw handen, gekruist met voorbeelden van echte implementaties, zou naar mijn mening de beste benadering zijn voor een serieus rapport.

De opslag van windelektriciteit wordt niet gedaan omdat het noch rendabel, noch technisch valide is. Daarom kun je ook niets vinden: daar heeft niemand last van. Dus in jouw plaats zou ik mijn kant kiezen door aan te nemen dat als je niets kunt vinden, het is omdat het niet interessant is en het nog niet klaar is (of anders is het echt geavanceerd).

Windelektriciteit wordt namelijk beheerd dankzij het netwerk (RTE in Frankrijk) dat voortdurend vraag en aanbod van elektriciteit in evenwicht houdt. Wanneer er hiaten zijn die moeten worden opgevuld, doen we een beroep op back-up elektriciteitscentrales (gas of stookolie) om het netwerk te ondersteunen. Omgekeerd, wanneer het verbruik daalt, wordt de productie verminderd op conventionele thermische / kerncentrales. Ook kun je in geval van nood een productiemiddel (bijvoorbeeld een windmolenpark) of gebruiksartikelen helemaal wegknippen. Dit is erg belangrijk om netwerkinstortingen te voorkomen en in ieder geval de vitale punten (ziekenhuizen, reddingsdiensten...) te bieden. Dit gebeurde tijdens de grote stroomstoring in december, veroorzaakt door een grote managementdump op het Duitse netwerk.

Het is deze manier van werken die het moeilijk maakt om meer dan 20-30% van de windenergie aan elektriciteit te besteden, omdat zo'n onzeker deel van de productie (afhankelijk van het weer) moeilijk te 'gladstrijken' en te beheren is zonder de netwerkbeveiliging ernstig in gevaar te brengen. Het idee is dus om de bronnen van hernieuwbare elektriciteit te diversifiëren om ze te kunnen "overvloedigen" (technisch jargon). Overvloed bestaat erin de pieken en dalen van de productie, maar ook van de consumptie, zo te rangschikken dat ze een heel regelmatig geheel vormen, zelfs als de elementen producent/consument niet afzonderlijk regelmatig zijn. Ter vereenvoudiging is het noodzakelijk om met zonne-energie te produceren wanneer windenergie op de weg staat, en vice versa.

Hier, zonder uw vraag echt te hebben beantwoord, hoop ik dat ik u enkele aanknopingspunten heb gegeven om verder te gaan. Hier is de link van een bedrijf naar mijn mening kapitaal voor de toekomst, maar aarzel niet om de vele concurrerende projecten van HOULOMOTRICE energy te gaan bekijken.

de link: www.oceanpd.com

Bon moed

Rulian
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 04/02/07, 23:33

Rulian schreef:[...] De opslag van windenergie wordt niet gedaan omdat het noch rendabel, noch technisch valide is. Daarom kun je ook niets vinden: daar heeft niemand last van. Dus in jouw plaats zou ik mijn kant kiezen door aan te nemen dat als je niets kunt vinden, het is omdat het niet interessant is en het nog niet klaar is (of anders is het echt geavanceerd). [...]
:schok:
Je moet de link die ik hierboven noemde niet hebben bekeken, noch de CEA-documenten waar ik het over heb... Of anders beperk je jezelf tot een Frans-Franse specificiteit...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 242-gasten