Elektronucleaire flexibiliteit (exclusief wind van het onderwerp)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par sicetaitsimple » 17/01/18, 12:48

Remundo schreef:
Desertec, voornamelijk ondersteund door Duitsland via DLR (Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt + Siemens + Deutsche Bank, niet uitputtend), stopte ermee, zodat ze niet over de hernieuwbare energie beschikken om hun belofte waar te maken, ook al hebben ze grote inspanningen geleverd voor hun transitie.


Oh nee, niet de Desertec-abortus als verklaring voor het niet behalen van de doelstellingen, alstublieft!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par Remundo » 17/01/18, 13:36

Ik ben best tevreden als je er last van hebt. Ik heb geen medelijden!
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par sicetaitsimple » 17/01/18, 13:53

Remundo schreef:Ik ben best tevreden als je er last van hebt. Ik heb geen medelijden!


Oh dat stoort mij niet, dit concept was gedoemd te mislukken en ik heb het (al lang geleden) op anderen geschreven forums, ten tijde van de flamboyante Desertec.

Ik heb niets tegen het basisconcept (desertec strikt genomen), maar de industriële vertaling ervan (DII, Desertec Industrial Initiative) was noodzakelijkerwijs gedoemd te mislukken.

Voordat we erover zouden nadenken om de Middellandse Zee, Spanje, Frankrijk, Italië, Zwitserland met hoogspanningslijnen over te steken, zouden onze buren er eerst in moeten slagen een paar duizend km hoogspanningslijn op hun eigen grondgebied aan te leggen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par Did67 » 17/01/18, 14:04

Van mijn kant heb ik de kwestie van ernstige onwetendheid over het milieu van de Sahara aan de orde gesteld. Er wonen mensen. Volgens een extreem uitgebreid systeem van "verzameling" van lage biomassa door herkauwers (geiten, kamelen)... Maar een systeem. Ik zag in dit project een nieuwe vorm van kolonialisme [of het nu in naam van ecologie of religie is, het onteigenen van een bevolking van een van haar hulpbronnen is nooit verdedigbaar]. We zouden dit in de econologie moeten kunnen vinden.

En dus was het sociaal-politiek gezien voor mij een dagdroom van domme ingenieurs, ik zeg eigenlijk domme ingenieurs in de zin dat ze niet verder kunnen kijken dan het einde van hun technologische passie. in dezelfde geest als de domme landbouwbedrijven die dachten de honger in Afrika te kunnen oplossen met tractoren en maaidorsers! In 1980 maakte ik bij Djenné (Mali) een foto van een lijk uit Ferguson – die legendarische grijze tractoren uit de jaren ’70 – die vastzaten in het zand aan de rand van de stad, een monument voor de domheid van de ‘stompe wetenschappers’ – vanuit mijn standpunt].
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par sicetaitsimple » 17/01/18, 14:25

Did67 schreef:Van mijn kant heb ik de kwestie van ernstige onwetendheid over het milieu van de Sahara aan de orde gesteld. Er wonen mensen. Volgens een extreem uitgebreid systeem van "verzameling" van lage biomassa door herkauwers (geiten, kamelen)... Maar een systeem. Ik zag in dit project een nieuwe vorm van kolonialisme [of het nu in naam van ecologie of religie is, het onteigenen van een bevolking van een van haar hulpbronnen is nooit verdedigbaar]. We zouden dit in de econologie moeten kunnen vinden.

En dus was het sociaal-politiek gezien voor mij een dagdroom van domme ingenieurs, ik zeg eigenlijk domme ingenieurs in de zin dat ze niet verder kunnen kijken dan het einde van hun technologische passie. in dezelfde geest als de domme landbouwbedrijven die dachten de honger in Afrika te kunnen oplossen met tractoren en maaidorsers! In 1980 maakte ik bij Djenné (Mali) een foto van een lijk uit Ferguson – die legendarische grijze tractoren uit de jaren ’70 – die vastzaten in het zand aan de rand van de stad, een monument voor de domheid van de ‘stompe wetenschappers’ – vanuit mijn standpunt].


Ja, maar daar wil ik het niet eens over hebben, noch over de geopolitieke risico's die zich sindsdien helaas hebben geopenbaard.

Het was gewoon technisch en economisch dom. Gewoon een manier voor Duitse sponsors (industriëlen, bankiers aangehaald door Remundo) om Duitse technologieën en kapitaal in deze landen in te zetten.

Desertec, om Noord-Afrika, of zelfs een deel van Afrika bezuiden de Sahara, te bevoorraden, kan op een dag zinvol zijn. Om München of Düsseldorf te bevoorraden, geen enkele, het was slechts een vaag voorwendsel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par Did67 » 17/01/18, 14:38

Nou, ik vind het helemaal niet anekdotisch dat grofweg dezelfde ‘weldenkende ecologen’ tegen dammen in de Amazone of onder de Himba in Namibië zijn, maar dromen van Désertec... Deze inconsistenties maken mij pessimistisch over de capaciteit van mensen om redelijk gebruik te maken van hun redeneervermogen...

En zolang dit niet wordt opgelost zullen we domme dingen blijven doen in naam van de beste ideeën...

[edit: typefouten gecorrigeerd zonder de tekst te wijzigen]
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par sicetaitsimple » 17/01/18, 15:00

Did67 schreef:Nou, ik vind het helemaal niet anekdotisch....


Ik zei niet dat het anekdotisch was, ik zei dat ik er niet eens over wilde praten, net zoals geopolitieke risico's...

Er is geen industrieel project dat geen voordelen maar ook nadelen heeft, vooral wat betreft de impact ervan op het milieu in brede zin.

Maar als het slecht is zonder dat je de nadelen ervan hoeft te bespreken, kun je net zo goed meteen stoppen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par Remundo » 17/01/18, 15:18

de mensen die slecht redeneren zijn degenen die aan de ene kant verrast zijn (en grijnzen?) dat de Duitsers hun CO2-reductieverplichting niet nakomen, en aan de andere kant de belangrijkste projecten blokkeren (of belasteren achter een toetsenbord?). om dit te behalen.

Ik wil niet te hard zijn, maar het plaatsen van spiegels of PV in de woestijn zal waarschijnlijk niet veel invloed hebben op de productie van cactussen en het pseudo-fokken van magere kamelen... neokolonialisme? Misschien zal het echte neokolonialisme een migratiegolf (tsunami?) zijn als we de bevolking in hun land van herkomst niet stabiliseren door een minimum aan gezamenlijke ontwikkeling.

Achteraf denk ik dat Desertec een Eurotrec had moeten worden (en er zelfs mee moet beginnen) vanwege de geopolitieke instabiliteit in Afrika. Maar eigenlijk kan niemand het echt met elkaar vinden, zelfs niet in Europa, dus laten we doorgaan met die splijtstof-fossiele onzin en lang leve de filosofie forums. Ik observeer dit alles al meer dan 10 jaar.
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par sicetaitsimple » 17/01/18, 15:29

Maar wie was hier verrast of bespot?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Betreft: Elektronucleaire flexibiliteit (niet onderhevig aan windenergie)




par Remundo » 17/01/18, 15:30

de kernen?
0 x
Beeld

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 286-gasten