Elektronucleaire flexibiliteit (exclusief wind van het onderwerp)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 19:26

Oké, laten we deze dag samenvatten vanuit het perspectief van nucleaire productie.

- om 0:00 uur, 41051MW
- val dan 's nachts, met een lage richting 5h00 op 33742MW
- een dag rond 36000MW
- een beklimming 's avonds naar 45824MW naar 19h00.

Omdat het debat alleen over de flexibiliteit van kernenergie ging, is het vanuit mijn standpunt beslecht. Vooral omdat het vandaag pas is bereikt, zegt niets dat dit het maximum is.

Een punt rond het middaguur morgen zal ook nog te bezien zijn, vergeleken met ongeveer 36000 MW voor vandaag.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Bardal » 01/01/18, 19:46

De koe.... 28% vermogenstoename in 4 uur...

Nou, de Xenon... hij moet een geweldige dag hebben...
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 20:19

sicetaitsimple schreef:Oké, laten we deze dag samenvatten vanuit het perspectief van nucleaire productie.

- om 0:00 uur, 41051MW
- val dan 's nachts, met een lage richting 5h00 op 33742MW
- een dag rond 36000MW
- een beklimming 's avonds naar 45824MW naar 19h00.

Omdat het debat alleen over de flexibiliteit van kernenergie ging, is het vanuit mijn standpunt beslecht. Vooral omdat het vandaag pas is bereikt, zegt niets dat dit het maximum is.

Een punt rond het middaguur morgen zal ook nog te bezien zijn, vergeleken met ongeveer 36000 MW voor vandaag.


Deze EDF-trucs zorgden ervoor dat ik te snel samenvatte! Om 19 uur bedroeg de nucleaire productie 45 MW.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 20:44

bardal schreef:Dit zijn bedrog, maar het debat lijkt feitelijk gesloten...


Ik wil graag eindigen met een update over de productie morgen rond het middaguur, nu is het niet aan mij!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 21:41

Ach nee! 47704MW om 21:15 uur!

PS: voor degenen die mij misschien een beetje hardhandig vinden, richt u alstublieft tot degenen die beweren dat een kerncentrale slechts over een week of met + of - 10% onder controle kan worden gehouden. Zonder hen zou dat niet het geval zijn. geen debat zijn, en ik zou geen reden hebben om hardhandig te zijn.
0 x
Gebe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 361
Inschrijving: 08/08/09, 20:02
x 65

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Gebe » 01/01/18, 21:51

Zwaar kan zijn....in ieder geval interessant; Ook ik dacht ten onrechte dat een kerncentrale geen flexibel productiemiddel was.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16090
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5232

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Remundo » 01/01/18, 22:00

het is een productiemiddel niet erg flexibel.

Het duurt ongeveer tien uur voordat de Xenon-piek verdwijnt na een productiedaling. Xenon is een neutronenabsorbeerder die het vermogen van de reactor verlaagt (wat zo ver kan gaan dat deze tijdelijk wordt "verstikt") en de bedrijfskosten ervan verhoogt. Meer informatie hier

En met alle respect voor degenen die hardhandig zijn: de kernenergie in Frankrijk varieert gemiddeld met ongeveer 10% per dag. Als er splijtbare jojo-experts zijn die op Econologie schijnen, weten serieuze en verantwoordelijke ondernemers wat goed is en wat minder.
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 22:16

GEBE schreef:Zwaar kan zijn....in ieder geval interessant; Ook ik dacht ten onrechte dat een kerncentrale geen flexibel productiemiddel was.

Bedankt voor uw interesse en vooral voor het kijken naar de echte cijfers, die in realtime voor iedereen beschikbaar zijn, waardoor we oude, zorgvuldig in stand gehouden overtuigingen kunnen verdrijven.
Dan heeft iedereen het recht om voor, neutraal of tegen kernenergie te zijn, dat is een ander onderwerp.
0 x
Gebe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 361
Inschrijving: 08/08/09, 20:02
x 65

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Gebe » 01/01/18, 22:25

Remundo schreef:het is een productiemiddel niet erg flexibel.

Het duurt ongeveer tien uur voordat de Xenon-piek verdwijnt na een productiedaling. Xenon is een neutronenabsorbeerder die het vermogen van de reactor verlaagt (wat zo ver kan gaan dat deze tijdelijk wordt "verstikt") en de bedrijfskosten ervan verhoogt. Meer informatie hier

En met alle respect voor degenen die hardhandig zijn: de kernenergie in Frankrijk varieert gemiddeld met ongeveer 10% per dag. Als er splijtbare jojo-experts zijn die op Econologie schijnen, weten serieuze en verantwoordelijke ondernemers wat goed is en wat minder.

Ik ben geen expert op dit gebied, maar wat maakt het "gemiddelde" ons uit? Als we het over flexibiliteit hebben, gaat het eerder om de mogelijke afwijkingen van het gemiddelde en binnen welk tijdsbestek deze zich voordoen, toch?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 22:29

Remundo schreef:het is een productiemiddel niet erg flexibel.


En met alle respect voor degenen die hardhandig zijn: de kernenergie in Frankrijk varieert gemiddeld met ongeveer 10% per dag.


Ja, gemiddeld is het zeker zoiets. Dus? Het is gewoon het feit dat kernenergie, na de ‘fatale’ hernieuwbare energiebronnen (zon, wind, rivierwaterbouw), het productiemiddel is met de laagste proportionele kosten.

Wat Xenon betreft, denk ik echt dat je er niets van weet, tenminste je weet niets van de technieken, waardoor het geen echt probleem zal zijn, behalve voor reactoren aan het einde van de cyclus. Maar geen probleem als je verder op dit onderwerp wilt ingaan.

Zonder er al te veel nadruk op te willen leggen, kun je de term 'groot zwaargewicht' vermijden, maar dat is aan jou.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten