Elektronucleaire flexibiliteit (exclusief wind van het onderwerp)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 14:29

Remundo schreef:de vraag is niet of we het thermisch vermogen van een reactor kunnen variëren, iedereen weet dat het mogelijk is.

aan de andere kant veroorzaakt het vergiftigingsproblemen van de reactor met Xenon en Samarium, en daarom is het noodzakelijk om een ​​reactor te lanceren en deze maximaal te benutten tussen +/- 10% van zijn kruiskracht.

En dit is ook de reden waarom kernenergie slechts zeer gedeeltelijk reageert op de problemen van intermittentie en het op dit gebied weinig beter doet dan hernieuwbare energiebronnen, zoals PV of windenergie. Het enige echt effectieve ding om intermittentie te beheersen, is de grote hydrauliek + STEP. Vlam thermisch is ook goed, maar duurder.


Maar hoe gaan de mensen bij EDF dan verder dan deze “+/-10%” als wat u zegt waar is? (Ik merk terloops op dat je van de vorige 10% naar + of -10% gaat, wat al een verdubbeling van het flexibiliteitsbereik vertegenwoordigt...).

Wat betreft de flexibiliteit van windenergie of PV, het lijkt mij vandaag de dag nog steeds erg theoretisch! Het zal op een dag komen, het zal zo moeten zijn (ik sprak hierboven, of misschien in een ander draadje, over een horizon waarin 90% van de elektriciteit hernieuwbaar zal zijn, er zal inderdaad iets moeten gebeuren).

Xenon en Samarium, ik denk dat je helemaal aan het begin van de jaren 80 bent gestopt (niet bij fysieke verschijnselen, maar over hoe je ze kunt beheersen).....
0 x
Reinoso
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 912
Inschrijving: 12/12/12, 12:57
Plaats: Sologne
x 1135

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Reinoso » 01/01/18, 16:41

sicetaitsimple schreef:Maar hoe gaan de mensen bij EDF dan verder dan deze “+/-10%” als wat u zegt waar is? (Ik merk terloops op dat je van de vorige 10% naar + of -10% gaat, wat al een verdubbeling van het flexibiliteitsbereik vertegenwoordigt...).


het is nogal sterk om zo koppig te zijn: kernenergie is niet flexibel!

liep stage in de EDF bunker gelegen in Parc Monceau in Parijs...

hier wordt het hele netwerk bewaakt door twee personen die niet gemakkelijk gestoord kunnen worden
(er is zelfs een rustruimte in de bunker: als de een rust, zit de ander noodzakelijkerwijs aan de schermen vastgelijmd)

om binnen te kunnen komen moet je over gunstige netwerkomstandigheden beschikken (vlakke rust van de schermen)

in deze bunker wordt de strategie voor de volgende dag voorbereid op basis van de weersvoorspellingen tot op de graad nauwkeurig...
omdat een graad min of meer kerneenheden zijn min of meer...

Dat is jouw keuze ...
1 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Bardal » 01/01/18, 16:44

Remundo schreef:de vraag is niet of we het thermisch vermogen van een reactor kunnen variëren, iedereen weet dat het mogelijk is.

aan de andere kant veroorzaakt het vergiftigingsproblemen van de reactor met Xenon en Samarium, en daarom is het noodzakelijk om een ​​reactor te lanceren en deze maximaal te benutten tussen +/- 10% van zijn kruiskracht.

En dit is ook de reden waarom kernenergie slechts zeer gedeeltelijk reageert op de problemen van intermittentie en het op dit gebied weinig beter doet dan hernieuwbare energiebronnen, zoals PV of windenergie. Het enige echt effectieve ding om intermittentie te beheersen, is de grote hydrauliek + STEP. Vlam thermisch is ook goed, maar duurder.


Maar Remundo, de auteur van het artikel dat ik u heb aangegeven, hoewel nucleair, is een polytechnicus, onderzoeker bij de CEA, expert bij de AEN, verantwoordelijk voor deze vragen bij de OESO en heeft tientallen jaren ervaring in de operatie van kerncentrales ... Geloof je echt dat hij nooit van deze Xenon- en Samariumvergiftiging zou hebben gehoord; Denkt u dat zijn collega’s bij EDF, EON en CEA, die rechtstreeks betrokken zijn bij het goed functioneren en de veiligheid van ongeveer honderd energiecentrales, zich niet bewust zijn van dit soort problemen, en geen oplossing hebben gevonden voordat ze deze ‘load monitoring’ implementeerden? " dagelijks gebruikt voor twintig jaar werk?

Is het niet even bij je opgekomen dat je misschien niet alles in de evolutie van de nucleaire technologie hebt gevolgd? Dat je een of meerdere stappen had kunnen missen, en een paar jaar te laat kon blijven redeneren?

Errare is uiteindelijk heel menselijk... en de duivel kan op de loer liggen voor iedereen die te veel volhardt tegen de realiteit in... Kijk naar Ségolène, die onvoorzichtige toezeggingen deed voor 2025; zij is vandaag de dag gereduceerd tot regeren over de Polen, landen zonder kiezers, zonder bewonderaars en zonder televisiecamera's; De straf is voor haar erg wreed...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Ahmed » 01/01/18, 16:47

zij (Ségolène) is vandaag de dag gereduceerd tot regeren over de Polen, landen zonder kiezers, zonder bewonderaars en zonder televisiecamera’s; De straf is voor haar erg wreed...

Het is nog steeds beter dan het arbeidsbureau! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Remundo » 01/01/18, 17:18

bardal schreef:
Remundo schreef:de vraag is niet of we het thermisch vermogen van een reactor kunnen variëren, iedereen weet dat het mogelijk is.

aan de andere kant veroorzaakt het vergiftigingsproblemen van de reactor met Xenon en Samarium, en daarom is het noodzakelijk om een ​​reactor te lanceren en deze maximaal te benutten tussen +/- 10% van zijn kruiskracht.

En dit is ook de reden waarom kernenergie slechts zeer gedeeltelijk reageert op de problemen van intermittentie en het op dit gebied weinig beter doet dan hernieuwbare energiebronnen, zoals PV of windenergie. Het enige echt effectieve ding om intermittentie te beheersen, is de grote hydrauliek + STEP. Vlam thermisch is ook goed, maar duurder.


Maar Remundo, de auteur van het artikel dat ik u heb aangegeven, hoewel nucleair, is een polytechnicus, onderzoeker bij de CEA, expert bij de AEN, verantwoordelijk voor deze vragen bij de OESO en heeft tientallen jaren ervaring in de operatie van kerncentrales ... Geloof je echt dat hij nooit van deze Xenon- en Samariumvergiftiging zou hebben gehoord; Denkt u dat zijn collega’s bij EDF, EON en CEA, die rechtstreeks betrokken zijn bij het goed functioneren en de veiligheid van ongeveer honderd energiecentrales, zich niet bewust zijn van dit soort problemen, en geen oplossing hebben gevonden voordat ze deze ‘load monitoring’ implementeerden? " dagelijks gebruikt voor twintig jaar werk?

We kunnen heel duidelijk zien waar al deze genieën de Franse nucleaire industrie hebben geleid...

Anders is er geen geheim; Zodra je splijt door thermische neutronen, veroorzaakt elke variatie in lading problemen door vervuiling van de Xenon- en Samariumreactor.
Is het niet even bij je opgekomen dat je misschien niet alles in de evolutie van de nucleaire technologie hebt gevolgd? Dat je een of meerdere stappen had kunnen missen, en een paar jaar te laat kon blijven redeneren?

Ik heb geen stap gemist, het is ongeveer 10 jaar geleden dat ik zei dat we met kernenergie regelrecht de muur in gingen, en alles wat ik zei kwam uit: 1 ongeluk met een grote kerncentrale (die plaatsvond in Japan) en de complete het tot zinken brengen van EDF-AREVA, dat zonder staatssteun al lang geleden failliet zou zijn gegaan.
Errare is uiteindelijk heel menselijk... en de duivel kan op de loer liggen voor iedereen die te veel volhardt tegen de realiteit in...

Precies, stuur uw goede opmerkingen naar de CEA en al haar bedrijven.
Kijk naar Ségolène, die onvoorzichtige beloftes deed voor 2025; zij is vandaag de dag gereduceerd tot regeren over de Polen, landen zonder kiezers, zonder bewonderaars en zonder televisiecamera's; De straf is voor haar erg wreed...

Ségolène is onder meer een symbool van de totale decadentie van onze leiders. Waar het ook gaat, er is sprake van wanbeheer (zonnewegen, Mia-Heuliez...). Zelfs als ze niets doet, kost ze nog steeds een arm en een been (ambassadeur van de palen...)

we hadden het geluk dat we zoveel ‘bravitude’ hadden. Frankrijk is op de goede weg.
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 17:21

reinoso schreef:
sicetaitsimple schreef:Maar hoe gaan de mensen bij EDF dan verder dan deze “+/-10%” als wat u zegt waar is? (Ik merk terloops op dat je van de vorige 10% naar + of -10% gaat, wat al een verdubbeling van het flexibiliteitsbereik vertegenwoordigt...).


het is nogal sterk om zo koppig te zijn: kernenergie is niet flexibel!

liep stage in de EDF bunker gelegen in Parc Monceau in Parijs...

hier wordt het hele netwerk bewaakt door twee personen die niet gemakkelijk gestoord kunnen worden
(er is zelfs een rustruimte in de bunker: als de een rust, zit de ander noodzakelijkerwijs aan de schermen vastgelijmd)

om binnen te kunnen komen moet je over gunstige netwerkomstandigheden beschikken (vlakke rust van de schermen)

in deze bunker wordt de strategie voor de volgende dag voorbereid op basis van de weersvoorspellingen tot op de graad nauwkeurig...
omdat een graad min of meer kerneenheden zijn min of meer...

Dat is jouw keuze ...


Als het een grap is, is het een geweldige!

Als dat niet het geval is, moet u gewoon weten dat:

- de nationale expeditie van EDF (nu van RTE) verhuisde meer dan twintig jaar geleden vanuit Monceau.
- dat de “grijze” reactorcontrolemodus vanaf het midden van de jaren tachtig, meer dan dertig jaar geleden, veralgemeend werd.

Het is niet de waarheid dat oude croutons (ik ben er één) vol zekerheden ons hun oude verhalen komen vertellen!

Anders, om maar te zeggen dat de nucleaire productie om 35899 uur 14 MW bedroeg en om 00 uur 40450 MW.

Zullen we rond 19 uur terugkomen?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Remundo » 01/01/18, 17:40

Meestal wordt de kernbom tussen 9 en 14 uur opgevoerd, waarna ze hem langzaam laten afnemen tot de avond, in afwachting van het dieptepunt van de nacht.
http://www.rte-france.com/fr/eco2mix/ec ... nergetique

probeer het op willekeurige dagen, je zult zien.

en als ik zeg "opschalen", verwacht dan niet dat je naar het plafond springt... ga bijvoorbeeld van 40 naar 45 GW.
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 17:43

sicetaitsimple schreef:Anders, om maar te zeggen dat de nucleaire productie om 35899 uur 14 MW bedroeg en om 00 uur 40450 MW.

Zullen we rond 19 uur terugkomen?


Ah, het gaat sneller dan ik dacht!

Het was 40450MW om 17 uur en 00 om 42283 uur! De nacht is gevallen....

Oké, zullen we dit rond 19 uur nog eens zien?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 17:59

Remundo schreef:Meestal wordt de kernbom tussen 9 en 14 uur opgevoerd, waarna ze hem langzaam laten afnemen tot de avond, in afwachting van het dieptepunt van de nacht.
http://www.rte-france.com/fr/eco2mix/ec ... nergetique

probeer het op willekeurige dagen, je zult zien.

en als ik zeg "opschalen", verwacht dan niet dat je naar het plafond springt... ga bijvoorbeeld van 40 naar 45 GW.


Nee! Als je de flexibiliteit van kernenergie wilt beoordelen, moet je geen "willekeurige" dagen proberen.

Als je in januari toevallig een hele koude weekdag tegenkomt, kom je al snel tot de conclusie dat kernenergie niet flexibel is. Omdat het om zeer begrijpelijke economische redenen van middernacht tot middernacht op volle toeren zal zijn.

Nee, 1 januari, ook al is het toeval, is niet slecht, en ik denk dat een update op de 2e rond het middaguur ook interessant zal zijn.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 01/01/18, 18:11

Ze zijn gek geworden!

44054MW om 17:45 uur! (voor 35899 om 14 uur).
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 234-gasten