De eerste schroef draait van mijn 600W windturbine

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16175
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 17/04/08, 22:38

Hallo looping,

20 W... dat is een klein begin... Misschien is het er nog niet allemaal. Bij zeg 600 W, in welk windregime?

Controleer misschien ook de kwaliteit van je generator en of je draden voldoende diameters hebben... Je kunt een draad snel omvormen tot een radiator als de doorsnede te klein is.

Goed vervolg en... goede wind :D
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 17/04/08, 22:59

hi Remundo

Ik heb de windsnelheid niet gemeten omdat ik geen windmeter heb
Ik heb me gebaseerd op de windkaart van Météo France om de snelheid aan te kondigen
600W is het door de fabrikant opgegeven maximale vermogen van de generator
Hieronder staat de vermogenscurve als functie van windsnelheid en rotatie (ik ben er ver van verwijderd!)

Beeld

Voor de verliezen in de geleidende draden worden ze verminderd omdat ik de driefasige stroom afwisselend naar de gelijkrichterbrug transporteer

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16175
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 17/04/08, 23:19

Uitgaande van 20 km/u is dat 5,5 m/s. Op basis van uw gegevens is dat 114 W volgens de grafiek...

Vergeleken met uw 20 W is er iets mis :?
0 x
Beeld
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 18/04/08, 02:24

Dag

18 volt onbelast is niet erg hoog
als je hem door een lamp van 10 watt laat lopen, neemt het toerental dan af? heb je de spanning op de lamp gemeten?
Het is gemakkelijk om de RPM te meten, aangezien je naar beneden gaat in AC, je meet de frequentie met een Fluck
Zelfs je kunt een oude RPM van WV Jetta of Golf plaatsen, deze is aangesloten op de AC van de dynamo.

Probeer het op te laden op een lamp met een lager wattage, kijk of je je 12 volt kunt krijgen.

In werkelijkheid worden deze generatoren geregeld door de batterij die buffert hoe sneller hij draait hoe meer de spanning stijgt, maar naarmate de batterij de stroom absorbeert, wordt dit rond de 15 volt geregeld
Zoals oude acculaders.
De generator moet je getest hebben met een variabele boor om de stroom en de benodigde kracht te zien en ook hoe de spanning evolueert..

de andere test wanneer er wind is probeer het maximaal te laten stromen ongeacht de spanning een lage weerstand of zelfs een kortstondige kortsluiting met een stuk draad van 1 mm, op deze manier controleer je of je propeller in staat is om (de wind op te vangen) het toerental moet veel dalen..

Op het eerste gezicht lijkt de (pitch) mij niet belangrijk, dus laag toerental en efficiëntie alleen bij zeer harde wind.
een propeller die eenmaal draait is niet meer twee kleine wieken in de wind het is een complete schijf..

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 19/04/08, 08:58

Dag

Reageer op Remundo

Vergeleken met uw 20 W is er iets mis



Ik weet het
De fabrikant van de windturbine biedt een propeller aan met 5 wieken van 1.8 m in diameter
Ik geef de voorkeur aan een oplossing met 3 bladen (minder werk) met een grotere diameter, 2.1 m, die iets sneller had moeten draaien met een groter opvanggebied en hogere lambda voor lichte wind

Ter informatie volgt hier wat ik afleid uit de gegevens van de fabrikant

bij 230 tpm = 3.83 tpm beweegt de punt van het blad 1.8 x 3.14 = 5.65 m
De lineaire snelheid van de bladpunt is dus 21.64 m/sec
De ingangswindsnelheid volgens de tabel is 3.2 m/s
Laat een lambda bij het begin van de belasting van 21.64/3.2 = 6.76, wat hoog is voor een 5-blads schroef

Voor 7 m/s R = 310 tpm lambda = 4.17
Voor 11 m/s R = 340 tpm lambda = 2.91

Omdat de propeller is ontworpen volgens een optimale lambda en dus een gekozen windsnelheid, zien we dat de prestaties niet hetzelfde kunnen zijn bij een breed scala aan windsnelheden.
Mijn propeller was "berekend" op een lambda van 5.6 bij het begin van de belasting, d.w.z. 230 tpm en 14.2 V voor 4.5 m/s (16 km/u)

Reageer op André

18 volt onbelast is niet erg hoog
als je hem door een lamp van 10 watt laat lopen, neemt het toerental dan af? heb je de spanning op de lamp gemeten?


Ik had de gelijkgerichte stroom geleverd aan een 12v 20W lamp en inderdaad, dit vertraagt ​​de rotatie (we trekken mechanisch vermogen in de vorm van weerstandskoppel in de rotor)


de andere test wanneer er wind is probeer het maximaal te laten stromen ongeacht de spanning een lage weerstand of zelfs een kortstondige kortsluiting met een stuk draad van 1 mm, op deze manier controleer je of je propeller in staat is om (de wind op te vangen) het toerental moet veel dalen..


Inderdaad, als ik kortsluiting veroorzaak, neemt de rotatie plotseling af en wordt de rotatie erg langzaam.

Op het eerste gezicht lijkt de (pitch) mij niet belangrijk, dus laag toerental en efficiëntie alleen bij zeer harde wind.


Aan de punt van het blad bevindt het profiel zich bijna in het rotatievlak
Het is bij een inval van 6° ten opzichte van de relatieve wind berekend op een lambda van 5.6
Zonder belasting is de draaisnelheid normaal, wat duidt op een goede lambda zonder belasting, maar zodra de rotor wordt afgeremd (begin van belasting bijvoorbeeld) is de slip te groot om voldoende toerental te behouden.
Misschien moet ik het profiel aan het uiteinde van het blad nog verfijnen omdat mijn NACA 4412 niet geschikt is?

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 19/04/08, 10:38

Hoi Looping
Petje af voor je windturbine!
Is de spoed van de bladen instelbaar? Als dat zo is, zou het interessant zijn om te experimenteren met verschillende toonhoogte-instellingen.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 19/04/08, 15:25

Dag
Misschien moet ik het profiel aan het uiteinde van het blad nog wat verfijnen, want mijn NACA 4412 is daar niet geschikt voor
?


Als ik de vergelijking in een vliegtuig maak, is de diameter van de propeller erg belangrijk,
voor een bepaalde motor (een ruwe regel voor de gebruikelijke diameters) voor elke toename van 1" in diameter (25,4 mm) moet u de spoed met 1" 25,4 mm verkleinen
de energie die met een propeller wordt opgevangen neemt snel af met de diameter en niet lineair
Een Continental-motor van 100 pk heeft moeite met het draaien van een schroef van 1,90 m, terwijl hij met gemak een schroef van 1,70 m draait

Bij een propeller hoef je alleen maar te kijken naar de snelheid aan de punt van het blad, de diameter is direct gekoppeld aan het vermogen, de spoed direct gekoppeld aan de windsnelheid, de breedte van de bladen gekoppeld aan het koppel.
Meerdere bladen verminderen de efficiëntie, het drievoudige blad heeft het voordeel dat het minder trillingen genereert.
Theoretisch is het een enkel mes dat de beste prestaties levert
met een tegengewicht
Bij een propeller moet je zorgen voor de laatste 1/4 van de punt van het blad, de rest is erg tolerant op het profiel en op de toonhoogte, een geprofileerde ovale staaf zou hetzelfde doen, (Hartzel-propeller) het is alleen het deel dat snel draait dat ons interesseert.

Een vliegtuig met een grote propeller, als je het tijdens de afdaling verkleint, is het alsof je de luchtremmen hebt losgelaten, zelfs als je de motor uitzet, blijft het door de compressie slepen

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 19/04/08, 18:22

Als je net een 20W-lamp hebt aangesloten, is het normaal dat je niet meer dan 20W hebt ...

Om het potentieel van uw windturbine correct te meten, moet u een grote weerstand (variabele weerstand) aansluiten en op een dag met constante wind de windturbine meer en meer belasten door de spanning over de klemmen van de weerstand en de stroom te meten.
U kunt dus een vermogenscurve tekenen die eruitziet als een bel. De bovenkant van de bel is het maximale vermogen van uw windturbine voor die windsnelheid.

Dan is de top een intelligente chopper tussen de windturbine en de bufferbatterij om de windturbine altijd op te laden zodat deze op het maximale vermogen werkt, ongeacht de windsnelheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 19/04/08, 20:40

Hallo Cuicui

Ja, de spoed van het blad is verstelbaar op de grond
Hier is een foto van de naaf en de bladwortel
De binnenmoer is aan de buis gelast
Ik heb wat testen gedaan met verschillende instellingen
A+

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 19/04/08, 21:00

hi Andrew

de energie die met een propeller wordt opgevangen neemt snel af met de diameter en niet lineair

De energie "opgevangen" door een windturbine is evenredig met het gebied dat door de rotor wordt geveegd, en is daarom afhankelijk van het kwadraat van de straal

Bij een propeller hoef je alleen maar te kijken naar de snelheid aan de punt van het blad, de diameter is direct gekoppeld aan het vermogen, de spoed direct gekoppeld aan de windsnelheid, de breedte van de bladen gekoppeld aan het koppel.

De snelheid en draaiing van de bladtip zijn rechtstreeks afhankelijk van de lambda-coëfficiënt
Deze coëfficiënt neemt af met het aantal bladen en het is belangrijk om deze te kennen om te bepalen bij welke windsnelheid de windturbine zijn nominale rotatiesnelheid zal bereiken, of in ieder geval zijn snelheid bij de start van de productie (in mijn geval is dat 13V).
Maar het is niet voldoende om tijdens de berekeningen te streven naar een hoge lambda... om die te verkrijgen.
Dit is waar de moeilijkheid ligt, en tussen prestaties bij onbelaste (vóór 13V) en onder belasting is het zelfs nog ingewikkelder.
Om het mes te tekenen heb ik een spreadsheet gebruikt die op een zeer nuttige site is voorgesteld. Link hieronder:

http://voiletech.free.fr/Eolienne/Calcu ... 20pale.xls


Een vliegtuig met een grote propeller, als je het tijdens de afdaling verkleint, is het alsof je de luchtremmen hebt losgelaten, zelfs als je de motor uitzet, blijft het door de compressie slepen

Precies, op de super Dimona (glideness 25) kan ik zonder luchtremmen landen als de motor draait
Het stationair toerental op de grond is 600 tpm en tijdens de vlucht kan het niet onder de 800 tpm komen

A+
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 316-gasten