wind trechters

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79357
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

wind trechters




par Christophe » 06/01/06, 13:34

Een nieuw type windturbine met verticale as.

http://eoliennenouvelle.site.voila.fr

Wat denk je ? A prori missen we veel informatie...
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 06/01/06, 13:59

Het is grappig dat ik niet zo overtuigd ben van het principe.

Ik zie niet in hoe een klein gaatje aan de onderkant van de trechters kan voorkomen dat de lucht die de trechter instroomt en daardoor druk uitoefent, wordt afgevoerd. De lucht die eruit komt wordt eigenlijk versneld, maar op een veel kleinere diameter.

Het is vrij eenvoudig te testen, maak gewoon een papieren kegel, doorboor de bodem en presenteer het aan een luchtstroom (föhn bijvoorbeeld) om te zien hoe het zich gedraagt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 06/01/06, 14:10

Weet je zeker dat het werkt?
Zal het moeten proberen.. maar ik twijfel.
de luchtdruk bij de inlaat van de conus + de indrukking van de andere
kant lijkt mij (het is intuïtief) superieur aan de duw
lucht die uit de kegel komt. D evenveel als de luchtstroom die uit de kegel komt
verhoogt de depressie aan de achterkant van de kegel (het venturi-ding denk ik) Ik denk niet dat het standhoudt.

Als het echt werkt, is het jammer dat niemand het heeft
denk vooruit, want de geschiedenis van zeilboten zal dat niet hebben
niet hetzelfde geweest. En we zouden nog steeds boten hebben
mondstukken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 06/01/06, 14:21

Ik ben van exact dezelfde mening als jij, intuïtief kan het niet werken.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 06/01/06, 14:40

Hallo,
Als dit compressieprincipe met een trechtervormige inlaat ook effectief zou zijn, zouden de turbine-inlaten in vliegtuigen allemaal deze vorm hebben, in de praktijk is het precies het tegenovergestelde, zelfs voor zuigermotoren, kijk maar naar de luchtinlaten in vliegtuigen, het is een geavanceerde vorm in de motorkap met een klein gaatje niet groter dan dat van de carburateur om uit te zetten tot de grootte van het luchtfilter in de motorkap. deze montage is effectiever dan het hele oppervlak van het luchtfilter aan de buitenkant van de kap te plaatsen. (uiteraard kunnen we geen totale vergelijking maken er zijn ook aerodynamische redenen)
de studie van turbine-inlaten op supersonische vliegtuigen is een nogal complex probleem.

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 06/01/06, 14:48

Ik heb zojuist een papieren trechter gemaakt (mijn partner moet denken dat ik gek ben, hoewel ik hem niet op mijn hoofd heb gezet!), Ik heb hem getest en hij werkt helemaal niet!
De trechter veert terug als je erop blaast of voor een ventilator zet. De druk die vooraan wordt uitgeoefend en de depressie die men achteraan aantreft, zorgen ervoor dat de trechter naar achteren beweegt. Door het gat aan de onderkant heb je minder grip in de lucht, maar kun je hem niet vooruit bewegen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 06/01/06, 15:06

Ik ben ook sceptisch over het belang van het proces, maar er zit in ieder geval een groot probleem in het experiment.

Elke vorm van object in de wind beweegt naar achteren, daar gaat het niet om, het punt is dat er een andere kegel tegenover in de tegenovergestelde richting is en waar het om gaat is het verschil tussen de twee.

Zelfs als dat betekent dat je er wat gekker uit moet zien : Lol: je moet een tweede conne maken, je zet de twee op een willekeurige as (makkelijker gezegd dan gedaan) en je plaatst het hele ding voor de ventilator (een cosne met de goede kant naar boven en een ondersteboven).

In het slechtste geval met een enkele cosne, probeer te zien of de cosne sneller in de ene richting kan bewegen dan de andere.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 06/01/06, 15:14

Met verschillende kegels zoals op de animatie van de site, kan ca alleen in de tegenovergestelde richting van die van de video draaien.

Als ik bijvoorbeeld een normale windmeter neem, met de vinnen in de vorm van een kegel of een halve bol, dan draait hij in de gebruikelijke richting. Als ik in de bodem van elk kopje een klein gaatje boor, draait het altijd dezelfde kant op. Als ik het gat vergroot, heeft de emmer minder grip in de lucht, draait hij minder snel, maar noodzakelijkerwijs altijd in dezelfde richting. En hoe groter het gat, hoe minder het ding zal draaien, maar ik zie niet in waarom het op een gegeven moment de andere kant op gaat draaien.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79357
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 06/01/06, 15:22

Als het natuurlijk werkt, ook al verrast het in het begin.

Kent u de ervaring van het blazen in een trechter gecentreerd voor een kaars? Nou, de vlam wordt aangetrokken door je adem... hier is het een beetje hetzelfde effect dat wordt gebruikt, maar dan natuurlijk omgekeerd.

Nu gaat de vraag die ik mezelf stel vooral over de prestaties in vergelijking met conventionele windturbines ... als de kosten lager kunnen, hoe zit het dan met de prestaties?
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 06/01/06, 15:36

En niet voor de kaars is het anders omdat je adem geconcentreerd is op het smalle gedeelte. Dus de hoeveelheid lucht die je in het smalle gedeelte binnenkomt, is dezelfde als die er uit komt door het brede gedeelte, dus het creëert een depressie en trekt de vlam aan.

Kijk maar eens naar de 2e animatie, waar een demo is van een enkele emmer die tegen de wind in beweegt. Als wat hij laat zien werkt, komt dat doordat hij negatieve weerstand heeft uitgevonden, hij duwt met een bepaalde kracht aan de ene kant, maar de reactie aan de andere kant is sterker, dat kan niet.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 314-gasten