Enkele cijfers over de biogas?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par moinsdewatt » 22/08/21, 15:28

De afvalwaterzuiveringsinstallatie van Rezé wordt de eerste in Loire-Atlantique die groen gas produceert

DOOR FRÉDÉRIC DOUARD 25 JUNI 2021

Terwijl de stad Rezé bij Nantes al twee prachtige biomassaketels van 7,5 en 13 MW heeft, produceert de afvalwaterzuiveringsinstallatie van La Petite-Californie, eveneens in Rezé, sinds juni 2021 biomethaan. Dit 100% hernieuwbaar gas wordt geproduceerd door anaërobe vergisting van slib uit afvalwaterzuivering. Bijna 50% van de lokale productie is gereserveerd voor de eigen behoeften van Nantes Métropole. Dit is de eerste keer in Loire-Atlantique dat een afvalwaterzuiveringsinstallatie is aangesloten op het gasdistributienet om het te voorzien van hernieuwbare energie. Met dit project komt de metropool haar engagementen inzake broeikasgasreductie na. Haar doelstellingen: tegen 100 koolstofneutraliteit en 2050% hernieuwbare energie bereiken.

“We zijn ervan overtuigd dat de energietransitie niet kan worden afgekondigd, maar met voluntarisme wordt gepland. Met deze deugdzame en lokale productie van 100% hernieuwbaar biomethaan bewijst Nantes Métropole dat de energietransitie alle overheidsbeleid irriteert, hier, dat van water en sanitaire voorzieningen, afval, mobiliteit ... Heel concreet zijn dit openbare gebouwen en niet minder dan 350 voertuigen die zullen worden voorzien van dit lokaal geproduceerde groene gas”, verklaarde Johanna Rolland, voorzitter van Nantes Métropole.

"Het groene gas dat wordt geproduceerd door de afvalwaterzuiveringsinstallatie van La Petite Californie draagt ​​volledig bij aan de opkomst van een territoriale circulaire economie waarin ons afvalwater agronomische en energiebronnen wordt", zegt Christelle Rougebief, directeur van Customers Territories GRDF Midwest.

Een nieuwe waardering van biogas naar groen gas
Na tien maanden werk is de afvalwaterzuiveringsinstallatie van La Petite-Californie, uitgebaat door Epuréo van de Suez-groep, uitgerust met een zuiveringssysteem voor het biogas dat wordt geproduceerd door de anaerobe vergistingseenheid. Dit systeem vervangt een biogas WKK-installatie uit 2011.

De nieuwe installatie zal 10,7 GWh gas per jaar produceren, of het equivalent van het verbruik van 2140 woningen.

Het proces is eenvoudig: het slib wordt in een methaniseerinrichting gebracht waarin de aanwezige bacteriën de organische stof zonder lucht omzetten in biogas. Eenmaal gezuiverd, geodoriseerd en vervolgens gecontroleerd door GRDF, krijgt het biogas de naam biomethaan. Deze laatste kan vervolgens in het aardgasdistributienet worden geïnjecteerd. Verwarming, koken, warmwaterproductie, brandstof, deze toepassingen zijn strikt identiek aan die van aardgas, maar hier 100% hernieuwbaar en lokaal. Deze investering van € 2,8 miljoen zal zich in slechts vier jaar terugbetalen.

https://www.bioenergie-promotion.fr/901 ... -gaz-vert/
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par izentrop » 16/12/21, 00:18

Pierre Aurousseau, Jean-Pierre Jouany, Gérard Fonty, Daniel Chateigner, vier wetenschappers reageren op een recent gepubliceerd artikel op Web-agri over de impact van digestaat in de bodem. https://www.web-agri.fr/tribunes/articl ... sur-le-sol
Uitstekend artikel, maar experts die erg laat reageren.

Methanizers hebben toegewijde culturen nodig, Cive https://www.arvalis-infos.fr/une-interc ... cle.html#3 die moeten worden bemest om voldoende te produceren en te worden geoogst voor het einde van de groeicyclus, omdat de vergister geen houtachtige organische koolstof accepteert.

Standaard digestaat is een gruwel voor bodems:
- De labiele koolstof die gewonnen wordt om methaan te maken is ook de levensenergie van de bodem... Die ontbreekt dus.
anaërobe vergisting en verspreiding van digestaten zal zijn bijdrage leveren aan alle mechanismen die al tientallen jaren hebben bijgedragen aan de afname van de hoeveelheid organische stof in de bodem.
De plantengroei kan daardoor uiteindelijk negatief worden beïnvloed door het gebruik van digestaten. Mevrouw Houot had het desondanks tijdens haar hoorzitting in de Eerste Kamer genoemd en de referentieauteur uit het Web-agri-artikel (Thomsen 2013) vermeldde het ook. Zoals we kunnen zien, en sommige biogasboeren wijzen er al op, kan de geïntroduceerde onbalans alleen maar leiden tot angst om te verkrijgen ongestructureerde en onvruchtbare bodems op middellange tot lange termijn. »

- Te veel ammoniak, dat verloren gaat door verdamping, doodt regenwormen en bijen.
De vervluchtiging van ammoniakgas bij verspreiding is verantwoordelijk voor olfactorische genen gezien de irriterende, hygroscopische en toxische aard van ammoniak (INRS: H331 - Giftig bij inademing). Ze is ook verantwoordelijk voor de sterfte van bijen in de buurt van sproeien en oppervlaktestijging en sterfte van regenwormen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par sicetaitsimple » 06/08/22, 13:26

Als vervolg op de uitwisselingen op pagina 13 met betrekking tot de regelgeving met betrekking tot methaniseringsinputs is zojuist een nieuw besluit uitgevaardigd:

Het onderscheidt de "hoofdculturen" (terwijl we eerder spraken van "eetcultuur" of "energiecultuur", met verschillende mogelijke definities van een "hoofdcultuur", en de "tussenculturen" die normaal worden gekweekt tussen twee "hoofdgewassen" (met enkele uitzonderingen zoals blijvend grasland).

De maximale waarde voor het gebruik van een "hoofdgewas" in een methanizer is gesteld op 15% van de jaarlijkse tonnage die wordt verwerkt.

Voor meer info: https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/ ... 0046144291
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par izentrop » 04/12/22, 10:19

sicetaitsimple schreef:De maximale waarde voor het gebruik van een "hoofdgewas" in een methanizer is gesteld op 15% van de jaarlijkse tonnage die wordt verwerkt.
Voor meer info: https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/ ... 0046144291
Daardoor zullen ze meer afstanden moeten afleggen om de vergisters te bevoorraden, wat de verkeerde kant opgaat: meer verbruik van fossiele brandstoffen.

Het belangrijkste zou zijn om hiervan te profiteren om de opslag van koolstof in de bodem te vergroten en het lijkt erop dat dit heel goed mogelijk is door de productie van planten met een hoge biomassa te verhogen en in de landbouw voor bodembehoud.
Anaerobe vergisting is verenigbaar met boerderijen op mensenmaat”, legt Bertrand Guérin uit, landbouwer en lid van de AAMF, die de wetenschappers niet begrijpt die praten over bodemverarming. Het tegenovergestelde van zijn observatie op de grond!

Voor Konrad Schreiber, voormalig projectmanager bij IAD, bestaat er een risico op bodemverarming als we doorgaan met "klassieke" landbouwpraktijken, maar anaërobe vergisting kan juist een kans zijn voor deugdzame landbouw als de zogenaamde " bodembehoud” landbouwpraktijken worden toegepast, zoals we hebben gezien op de boerderijen die ze gebruiken. Met een mix van vee en gewassen, geen grondbewerking, agronomische rotatie van gewassen en permanente begroeiing, “hebben we de sleutels om rijke bodems te behouden en tegelijkertijd energie te produceren. Het geheim is om de plantproductie te verhogen en bacteriën en schimmels te laten werken”. Voor Konrad Schreiber is er echter een risico: “Met de FNSEA gaat de landbouw de muur in, omdat de agronomische grondslagen onjuist zijn.
https://www.innovation24.news/2022/03/2 ... ur-au-sol/

Met een sterk gebruik van CIVE, energieker dan tussengewassen, een belangrijk punt dat ook de verkeerde kant op gaat: het leven van de bodem zonder koolstof, zal putten uit zijn voorraad. Waar de 15%?
• Korte koolstofketens

“Een essentieel punt werd niet genoemd door Sabine Houot, namelijk het labiele materiaal van de methanisatie-inputs, materiaal dat vergistbaar is door anaerobe bacteriën, dat niet wordt aangetroffen in het vaste digestaat. Deze laatste, die dienen als energie, voedsel, voor een groot deel van de bodembiosfeer, bleef achter met het biogas, in de vorm van methaan (CH4) en koolstofdioxide (CO2). Het gevolg van het verkrijgen van vast digestaat om een ​​deel van de bodembiosfeer te "voeden" is daarom de ontbering van voedsel voor het andere deel. De afwezigheid van labiele koolstof in de digestaten is schadelijk voor de ontwikkeling en activiteit van de microbiële bodembiosfeer (dit is " koolstofhonger in de bodem"). Dit punt is belangrijk voor het behoud van het bodemleven op middellange en lange termijn. Het is ook belangrijk voor het wortelgebruik van bodemvoedingsstoffen door planten.Deze onevenwichtigheid kan leiden tot angst voor het verkrijgen van ongestructureerde en onvruchtbare bodems op middellange of lange termijn. »
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par sicetaitsimple » 04/12/22, 20:57

izentrop schreef:
sicetaitsimple schreef:De maximale waarde voor het gebruik van een "hoofdgewas" in een methanizer is gesteld op 15% van de jaarlijkse tonnage die wordt verwerkt.
Voor meer info: https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/ ... 0046144291
Daardoor zullen ze meer afstanden moeten afleggen om de vergisters te bevoorraden, wat de verkeerde kant opgaat: meer verbruik van fossiele brandstoffen.

We kunnen denken wat we willen, maar ik zie a priori niet in waarom het de af te leggen afstanden zou moeten vergroten om de vergisters te voeden?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par phil59 » 04/12/22, 21:02

Ik heb niet alles gelezen, ik weet niet genoeg, maar ik heb geprobeerd te zien wat een individu kan produceren, en omgekeerd, in veel dingen moet je veel investeren voor een mager resultaat.

Sinds die tijd vergat ik een klein project dat ik voor het huis had.

Op grote schaal moet het een ander verhaal zijn, maar te zien.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par sicetaitsimple » 04/12/22, 21:19

phil59 schreef:Ik heb niet alles gelezen, ik weet niet genoeg, maar ik heb geprobeerd te zien wat een individu kan produceren, en omgekeerd, in veel dingen moet je veel investeren voor een mager resultaat.
Sinds die tijd vergat ik een klein project dat ik voor het huis had.

Het is een nerd, je biogasgascumulus zou er geweldig uitzien! :D :D :D
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par phil59 » 04/12/22, 21:34

sicetaitsimple schreef:Het is een nerd, je biogasgascumulus zou er geweldig uitzien! :D :D :D


Maar als je ziet, dat je per dag een uur of twee kookt, op een gasfornuis, dan is dat qua investering, tijdsbesteding, niet rendabel. Er zijn urgentere dingen te doen, die veel beter renderen.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par sicetaitsimple » 04/12/22, 21:56

phil59 schreef:Maar als je ziet, dat je per dag een uur of twee kookt, op een gasfornuis, dan is dat qua investering, tijdsbesteding, niet rendabel. Er zijn urgentere dingen te doen, die veel beter renderen.

Uhm, ik maakte een grapje hè? : Roll:
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Enkele cijfers op het biogas?




par phil59 » 04/12/22, 22:31

Ja ik heb ze gezien : Lol: : Lol: : Lol: !

Maar ik wilde onthouden waarom, ik probeer het niet. Als ik dat deed, betekent dit dat ik tijd voor me heb en niets anders om te testen!
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 332-gasten