Enkele cijfers over de biogas?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 15/05/12, 19:46

moinsdewatt schreef:Beeld
Fabrieksnieuws van 10 mei 2012]

Waarom ook groene algen niet methaniseren?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/05/12, 19:51

Om "uit kernenergie te komen", is het verdedigbaar.

Maar om vervuiling door nitraten, groene algen dus, te voorkomen, moet je zien dat het een doodlopende weg is!

Anaerobe vergisting "verwijdert" de C uit de slurry (of algen), alleen om CH4 te maken, dat wordt verbrand. De N (stikstof) blijft achter in het digestaat. Die volgens een spreidingsplan uitgestrooid zullen worden. Net als de smurrie. Het overschot zal worden gevonden in de rivieren, dus de zee, en zal de groei van de groene meren veroorzaken, die zich voeden met deze groene meren.

Dat we dus gaan "metahniseren" = de C eruit halen in de vorm van CH4... De N blijft. ET wordt verspreid als kunstmest...

En we draaien rond!

[Maar energetisch gesproken, nogmaals, het is interessant].
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/05/12, 13:27

In principe is in plaats van te verspreiden, en de N weer terug te geven om weer algen te maken, een oplossing om het digestaat vol met rest N en C in de zon te drogen in een zonnedroger, en te verbranden, met droog plantaardig afval, door te verwarmen. net als deze Canadees die, met een betere opbrengst, al zijn groenteboerenafval automatisch verbrandt in plaats van methanisatie, en in 4 video's tot in detail uitlegt:
http://www.youtube.com/watch?v=ef0L8ORv ... ure=relmfu
0 x
Avatar de l'utilisateur
Napo dwerg
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 180
Inschrijving: 04/03/10, 10:43
Plaats: Somewhere over the rainbow




par Napo dwerg » 21/05/12, 13:37

Did67 schreef:Anaerobe vergisting "verwijdert" de C uit de slurry (of algen), alleen om CH4 te maken, dat wordt verbrand. De N (stikstof) blijft achter in het digestaat. Die volgens een spreidingsplan uitgestrooid zullen worden. Net als de smurrie. Het overschot zal worden gevonden in de rivieren, dus de zee, en zal de groei van de groene meren veroorzaken, die zich voeden met deze groene meren.

Dat we dus gaan "metahniseren" = de C eruit halen in de vorm van CH4... De N blijft. ET wordt verspreid als kunstmest...

En we draaien rond!

[Maar energetisch gesproken, nogmaals, het is interessant].


om te stoppen met in cirkels rond te draaien, zou je moeten exporteren naar andere boerderijen die niet in Bretagne liggen en daar zou de situatie na verloop van tijd (natuurlijk) deblokkeren
maar daar moet je rekening houden met het brandstofverbruik of anders heb je goederentreinen nodig om de impact te verminderen.
0 x
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, de mooiste zijn degenen die zwijgen
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/05/12, 13:55

inderdaad is het niet slim om het digestaat te verspreiden in een gebied waar al te veel stikstof aanwezig is

maar er zijn andere regio's in Frankrijk die kunstmest kopen! het is dus voldoende om dit digestaat in een praktische vorm te transporteren

helaas is er een groot regelgevend probleem: het is gemakkelijk om tonnen gloednieuwe kunstmest te verspreiden ... omgekeerd wordt het digestaat als afval beschouwd en vereist het verspreidingsplannen of welke complicatie dan ook

Wat als we het digestaat in het bos verspreiden? we zouden ze sneller kunnen laten groeien en nog meer hout, materialen of brandstof kunnen krijgen!

zolang je rondjes draait, doe het dan zo nuttig mogelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/05/12, 14:00

Napo dwerg schreef:om te stoppen met in cirkels rond te draaien, zou je moeten exporteren naar andere boerderijen die niet in Bretagne liggen en daar zou de situatie na verloop van tijd (natuurlijk) deblokkeren
maar daar moet je rekening houden met het brandstofverbruik of anders heb je goederentreinen nodig om de impact te verminderen.


in ieder geval, waar kunstmest wordt geconsumeerd, moet het ook worden vervoerd... gebruikers van kunstmest zijn niet noodzakelijkerwijs verder verwijderd van kunstmestfabrieken dan van methanizers
0 x
Avatar de l'utilisateur
Napo dwerg
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 180
Inschrijving: 04/03/10, 10:43
Plaats: Somewhere over the rainbow




par Napo dwerg » 21/05/12, 14:58

chatelot16 schreef:in ieder geval, waar kunstmest wordt geconsumeerd, moet het ook worden vervoerd... gebruikers van kunstmest zijn niet noodzakelijkerwijs verder verwijderd van kunstmestfabrieken dan van methanizers


Het is niet vals :)
0 x
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, de mooiste zijn degenen die zwijgen
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/05/12, 15:21

Verbrand het na het drogen en beoordelen in de zon zonder de CO2 te verhogen.

dedeleco schreef:In principe is in plaats van te verspreiden, en de N weer terug te geven om weer algen te maken, een oplossing om het digestaat vol met rest N en C in de zon te drogen in een zonnedroger, en te verbranden, met droog plantaardig afval, door te verwarmen. net als deze Canadees die, met een betere opbrengst, al zijn groenteboerenafval automatisch verbrandt in plaats van methanisatie, en in 4 video's tot in detail uitlegt:
http://www.youtube.com/watch?v=ef0L8ORv ... ure=relmfu
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 26/05/12, 11:44

Ik bevestig: het digestaat is een "complete" meststof (aangezien het alle mineralen bevat die oorspronkelijk door de plant zijn opgenomen; deze mineralen laten niet in de gassen achter! Het is de C die de basisbouwsteen is voor wat gas.) .

Het is dus duidelijk dat het als zodanig een toenemende waarde zal hebben (naarmate de kunstmestprijzen stijgen; vooral stikstof, gesynthetiseerd met veel energie - dat is de energie in repen, de N wordt uit de lucht gehaald).

Vooralsnog zijn het, bij gebrek aan specifieke regelgeving, de regels met betrekking tot het verspreiden van slib van afvalwaterzuiveringsinstallaties die worden toegepast op het digestaat... Kortom, de maximale "paraplu"...

Mijn opmerking was niet bedoeld om "een valse kwestie aan de orde te stellen". Het was gewoon zeggen dat "in tegenstelling tot wat ik vaak lees, het niet "automatisch" de oplossing is voor het nitraatprobleem!

Voor de rest geen probleem: energieterugwinning, idealiter warmtekrachtkoppeling (dus warmteterugwinning, naast elektriciteit); valorisatie van het digestaat als meststof heel goed mogelijk (je moet het alleen organiseren) op een afgebakende oppervlakte ("strooiplan")...

Ter informatie kan het digestaat behandeld worden in "fasescheiding", met aan de ene kant een vloeibare meststof (met een relatief laag gehalte, wat de transportafstand beperkt - minerale meststoffen zijn "geconcentreerd"; het digestaat of de fasevloeistof wordt uit de digestaat is een "oplossing van minerale elementen"; we vervoeren dus ook veel water, wat de actieradius beperkt!) en aan de andere kant het droge extract dat wordt gecomposteerd en een organisch amendement vormt...

Het is geen groot probleem om in een bepaald geografisch gebied ingevoerde minerale meststoffen te vervangen door digestaat. Dit is eenvoudig te berekenen. Mijn gedachte was om dat gewoon te zeggen als we niet oppassen, we lossen het probleem van nitraten en/of groene algen niet op...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 26/05/12, 11:59

dedeleco schreef:Verbrand het na het drogen en beoordelen in de zon zonder de CO2 te verhogen.


Vanuit het "agronomische" punt is het dwaas.

Een "intensief" beheer van natuurlijke hulpbronnen - en energie - (om mensen, dieren, biodiversiteit te voeden, bij te dragen aan de energiebehoeften van de mens, enz.) veronderstelt dat het op een iets eenvoudigere manier gebeurt dan branden, branden en nog eens branden.. .

[kijk eens naar het concept van slash and burn cultivatie, en de intensiteit die het mogelijk maakt - ik raad je aan om te lezen: http://www.amazon.fr/Histoire-agricultu ... 147&sr=1-1]

Zoals ik net heb uitgelegd, is digestaat een vloeibare meststof...

We hebben ook, in deze vloeibare meststof als we slib toevoegen, of in de vaste fase als we te werk gaan door fasenscheiding, een organische stof die zal bijdragen aan de stabiliteit van de bodem (wat wij agronomen de structuur van de bodem noemen).

Verbranden is voor mij Attila!

Ik nodig je uit, als grote Wikipedia-fan die je bent, om eens te kijken naar de begrippen humus, organische stof in de bodem, structureren (of destructureren door humus te destructureren = mineralisatie) van bodems, bodemerosie, bodemmicrobieel leven (in relatie tot vruchtbaarheid)... En de organische stof zal goud in staven worden in plaats van afval dat moet worden verbrand (obsessie van de oude tuiniers van burgerlijke woningen - "het moet schoon zijn!")

Om nog maar te zwijgen van het feit dat vanuit een mineraal oogpunt verbranding niet veel zal doen, behalve om de mineralen te concentreren.

We kunnen de as dan natuurlijk gebruiken als meststof...

Maar ik heb al het "vruchtbaarheid/stabiliteit"-potentieel vernietigd dat verband houdt met de organische stof van de bodem (die "stom" vernietigd zal zijn als ik het herhaal - het is goud in staven).

Ik wil niet te lang zijn en iedereen vervelen met mijn agronomieles. Het is aan ieder van jullie om de reflectie te verdiepen waarvan ik het kader heb bepaald...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 359-gasten