Hoe zit het met getijdenenergie?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 14/10/07, 13:28

voormalige oceanische schreef:Getijden bestaan ​​ook op zee, maar het is alleen in estuaria dat vloedgolven worden versterkt. Naarmate de fondsen stijgen en het estuarium de ruimte krimpt die de hoeveelheid water kan innemen, stijgt het waterlichaam nog meer.
Dus in open zee zou de vloedgolf onbruikbaar zijn, terwijl het in de monding met hoogteverschillen van meer dan 10 meter in kustniveau bruikbaar is.

Zeker, maar er moet worden opgemerkt dat de getijdencentrale van La Rance absoluut niet op de bodem van de monding van de La Rance staat, of zelfs niet in het midden, maar zeer dicht bij de ingang.

Met Google Earth kunnen we heel goed de plekken aan de kust zien waar de zeebodem stijgt en waar dus het getijdenpeil erg hoog en bruikbaar is, estuarium of niet. Het La Rance-reservoir heeft een oppervlakte van 22 km2 en produceert 240 MW.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 14/10/07, 18:52

Wie dat wenst, kan mij om een ​​scan vragen van het artikel uit de "grote ontdekkingen van de twintigste eeuw" van 1956 met uitleg over verschillende mogelijke locaties, andere mogelijke projecten, enz ...

geef me je normale e-mailadres in mp
(1,54 Mb, 30 pagina's)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
A2E
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 235
Inschrijving: 15/12/04, 11:36
Plaats: de hal deur 16




par A2E » 15/10/07, 07:43

Christophe schreef:Precies weet ik niet ... de Bretons zijn er waarschijnlijk voor iets (maar ach als we de toestand van hun water zien ... nou ja toch ...) maar het is misschien vooral omdat het er is geen "grote" rivier die Bretagne doorkruist ...

Maar goed, Bretagne is een beetje een regio apart: geen autosnelweg, veel "Bretonse" dochtermaatschappijen bijvoorbeeld, het onderlinge krediet heeft een speciale Bretonse dochtermaatschappij die volledig onafhankelijk is van de rest van de CM ... etc etc ...


Sorry Christophe, maar er zijn CN's die gekoeld worden door zeewater in ex. : Flamanville-Paluel-Penly (waar Sarco afgelopen vrijdag een bliksembezoek bracht) dat ze zich direct in zeewater bevinden, dus er is noodzakelijkerwijs een andere reden toch? :schok:
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 15/10/07, 14:02

De elektriciteitscentrale van Brennilis in Finistère was een Bretonse kerncentrale die was aangesloten op het EDF-netwerk en werd gebouwd op hetzelfde moment als de getijdencentrale van La Rance in de jaren zestig: http://fr.wikipedia.org/wiki/Site_nucl% ... _Brennilis
Het wordt ontmanteld.

De La Rance getijdencentrale werd in 1966 in gebruik genomen en is al 40 jaar in bedrijf. Het onderging vanaf 1996 grote onderhoudsbeurten. Er is vastgesteld dat de kosten van de geproduceerde kwh lager waren dan die van nucleaire installaties.

Christophe: er zijn geen snelwegen -tol- in Bretagne, maar er is een groot netwerk van zeer goede wegen met 4 rijstroken die dicht bij duizend km moeten liggen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sam17
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 253
Inschrijving: 14/02/06, 13:57
Plaats: La Rochelle
x 1




par sam17 » 15/10/07, 15:00

Nou, het is grappig ... Als we een kijkje nemen op de Wikipedia-pagina over deze kerncentrale, leren we de volgende dingen:

Op 15 augustus 1975 beschadigden twee explosies de inlaat van een turbine en vernielden een telefoontoestel. Veel ramen zijn ook kapot. Aanval opgeëist door de FLB-ARB.

In 1979 werden twee elektrische masten bij de ingang van de centrale vernietigd door de FLB-ARB. Omdat de elektriciteit niet meer kan worden afgevoerd, moet de installatie stoppen. Het is voor het eerst dat een terroristische groepering met succes de werking van een atoomcentrale heeft verstoord.

In 1985 werd de reactor definitief stilgelegd.


Zoals wat de Breton zeiden dat er ergens was, was niet helemaal verkeerd :)

Anders leren we ook:

Volgens een rapport van de Rekenkamer worden de kosten voor de ontmanteling van de centrale van Brennilis momenteel geschat op 482 miljoen euro, 20 keer meer dan de schatting van de PEON-commissie achter de huidige nucleaire vloot [1].


In ieder geval met de getijdenfabrieken hebben we dit soort bp niet tijdens de delementatie.
0 x
--
Geduld is een boom waarvan de wortel is bitter, waarvan de vruchten zijn erg lief.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 15/10/07, 17:05

sam17 schreef:Nou, het is grappig ... Als we een kijkje nemen op de Wikipedia-pagina over deze kerncentrale, leren we de volgende dingen:

Op 15 augustus 1975 beschadigden twee explosies de inlaat van een turbine en vernielden een telefoontoestel. Veel ramen zijn ook kapot. Aanval opgeëist door de FLB-ARB.

In 1979 werden twee elektrische masten bij de ingang van de centrale vernietigd door de FLB-ARB. Omdat de elektriciteit niet meer kan worden afgevoerd, moet de installatie stoppen. Het is voor het eerst dat een terroristische groepering met succes de werking van een atoomcentrale heeft verstoord.

In 1985 werd de reactor definitief stilgelegd.


Zoals wat de Breton zeiden dat er ergens was, was niet helemaal verkeerd :)

Anders leren we ook:

Volgens een rapport van de Rekenkamer worden de kosten voor de ontmanteling van de centrale van Brennilis momenteel geschat op 482 miljoen euro, 20 keer meer dan de schatting van de PEON-commissie achter de huidige nucleaire vloot [1].


In ieder geval met de getijdenfabrieken hebben we dit soort bp niet tijdens de delementatie.

De energiecentrale van Brennilis had een reactor van 70 MW, nauwelijks krachtiger dan die van een nucleaire onderzeeër, dus we kunnen ons voorstellen wat het kost om een ​​reactor van 1300 MW te ontmantelen!

En er is geen sprake van de ontmanteling van de getijdencentrale van La Rance, na 40 jaar in goede staat.
0 x
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 15/10/07, 18:09

Leo Maximus schreef:Christophe: er zijn geen snelwegen -tol- in Bretagne, maar er is een groot netwerk van zeer goede wegen met 4 rijstroken die dicht bij duizend km moeten liggen.


ja, er is geen betaalde snelweg in Bretagne, volgens de legende
het dateert van heel erg oud, een alliantie tussen Frankrijk en Bretagne (Anne van Bretagne) met als voorwaarde geen tol
op weg naar Bretagne ...
controleren
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 15/10/07, 18:43

Ik vind het superleuk dat een oud verdrag van 5 of 6 eeuwen nog steeds van toepassing is in de Republiek.

Het is niet alleen Bretagne: probeer op zondagochtend wat voorraden te halen in de Elzas!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Gwenved
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 16/10/07, 11:07
Plaats: noordelijke Finistère




par Gwenved » 16/10/07, 11:19

Voor de snelwegen zijn we ze verschuldigd aan Alexi Gourvenec, een boer die in de jaren 60 en 70 vocht om de landbouw in Bretagne te ontwikkelen. er waren demonstraties en een grote puinhoop, maar in plaats van geld eiste hij onder andere wegen om de gewassen te kunnen laten circuleren. hij creëerde ook de Britanny Ferries.

Voor nucleair waren er de demonstraties van Plogoff in 80. EDF wilde een centrale vestigen op een natuurlijke plek nabij de vloedgolf van Sein. De inwoners weigerden (kinderen aan de oude grootmoeders die tegen de CRS schreeuwden). Het was Mitterand die de crisis stopte door het project te annuleren.
Nu verwelkomt Plogoff een tiental windturbines.
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 16/10/07, 14:32

Wordt het Rance-estuarium niet dichtslibberd door de getijdenplant?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 369-gasten