centrales pellets

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
leboncaramel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 04/01/12, 17:28




par leboncaramel » 05/01/12, 19:19

haa hier is al iets om aan te pakken :) merci beaucoup
0 x
leboncaramel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 04/01/12, 17:28




par leboncaramel » 08/02/12, 18:28

Als iemand vragen heeft over de werking van de pelletfabrieken, kunt u deze naar mij sturen en ik kom er morgen achter omdat ik de Awirs-fabriek zal bezoeken;)
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 09/02/12, 11:19

Een vraag kan moeilijk zijn, maar wat is de CO2-balans, of ingebedde energie die nodig is voor de omzetting van zaagsel (terugwinningsproduct) in pellets?

Een vraag die ik mezelf op industriële schaal vaak heb gesteld: wat zijn de temperaturen en verbrandingsparameters van houtbranders, spaanders of pellets in vergelijking met stookolie, aardgas, verschillende soorten biogas, steenkool.

Philippe over welke turbine heb je het?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 09/02/12, 11:35

De moeilijkheid met "belichaamde energie" is hoe je het moet tellen en hoe ver je het moet tellen:

- snij de rabes door met een kettingzaag: verwaarloosbaar
- lossen: iets minder
- transport naar de zagerij: het hangt ervan af
- debet: laag maar niet nul

En dat alles voor hout; zaagsel is gewoon afval: hoe verdeel je grijze energie??? In verhouding tot de massa? Omgerekend naar marktwaarde???

Ik heb vaak het cijfer gelezen van 3 tot 5% exclusief drogen.

De uitwisseling, in goed ontworpen installaties, gebeurt met biomassa (maar er zijn er ook waar het gas is).

Maar drogen is nooit meer dan een "transfer": de PCI van pellets is duidelijk hoger dan die van hout juist omdat ze droog zijn. Het hout droogt in de ketel (waardoor minder warmte vrijkomt en... meer rookt!). De pellets in een droger...

Ik geloof dat drogen ongeveer 10% meer belichaamde energie is (als dat zo is drogen met een fossiele brandstof).

Ik zeg dat ik geloof omdat ik gegevens heb gelezen, maar mijn geheugen wordt met de jaren kwetsbaarder. Ordes van grootte moeten correct zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 09/02/12, 11:42

Ik geloof dat er thermische centrales zijn die pellets gebruiken in Zweden. (herinnering van een rapport).

Naar mijn mening is het belang van pellets:

a) er zijn pellets van slechte kwaliteit (het zaagsel van bepaalde houtsoorten veroorzaakt problemen) die "slecht gaan" in de individuele ketels, die hiervoor gevoelig zijn; dus gebruik ze gewoon...

b) het feit dat het droog is, met een betere verbranding en minder uitstoot [maar ik ben het ermee eens dat het veel gemakkelijker te behandelen is in een energiecentrale dan met een individuele ketel!]
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 09/02/12, 19:47

Een goed ontworpen plant kan alles verbranden!!
Omdat de prijs van brandertechnologie en automatismen voor brandstofbehandeling niet afhankelijk is van het debiet van wat wordt verbrand!!

Dus het verbranden van de pellets is dan een absurditeit, terwijl je direct kunt verbranden, het zaagsel, de spaanders, de houtblokken, het afval komt allemaal heel goedkoop aan !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 09/02/12, 20:13

behalve dat elke brandstof een geschikte haard nodig heeft: je kunt geen houtblokken in een brandstofbrander stoppen!

de oude kolenketels hadden open haarden met lopende band: het kon alles verbranden, zelfs gebruikt als verbrandingsinstallatie

de huidige grote kolenketels worden verpulverd met gebroken steenkool ... het lijkt erop dat het zich goed aanpast aan het breken van pellets ... ik denk dat het ook chips zou kunnen breken, maar ik kan het niet precies weten zonder meer precieze informatie

de kleine moderne pelletketels lijken erg gevoelig voor de kwaliteit, ze ondersteunen niet het minste aandeel aarde in het zaagsel: het is te veel klinker

als zaagsel zonder voorzorg op de grond wordt opgeslagen, is het mogelijk dat het onbruikbaar is om goede pellets te maken, gewoon goed om in dit soort grote ketels te passeren

als zaagsel over een lange afstand moet worden vervoerd, vult het de vrachtwagens niet, het is te omvangrijk: het zaagsel in pellets doen kan winstgevend zijn, alleen al om te besparen op transport
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 09/02/12, 20:48

minguinhirigue schreef:Een vraag die ik mezelf op industriële schaal vaak heb gesteld: wat zijn de temperaturen en verbrandingsparameters van houtbranders, spaanders of pellets in vergelijking met stookolie, aardgas, verschillende soorten biogas, steenkool.

Philippe over welke turbine heb je het?

Voor de 60% opbrengst? nieuwe turbines van GE en Siemens. Ik heb niet de exacte parameters, sommigen spreken van 1800° voor de verbranding van pellets.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 09/02/12, 20:57

Chatelot16 schreef:
...als zaagsel over een lange afstand vervoerd moet worden, vult het de vrachtwagens niet, het is te omvangrijk: het zaagsel in pellets stoppen kan winstgevend zijn, alleen al om transport te besparen...

Kortom, we winnen aan de ene kant wat we aan de andere kant verliezen! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 09/02/12, 21:14

het rendement van een enkele turbine is erg goed, bijna 100%

de efficiëntie van de hele cyclus, stoomturbinemotor hangt af van de maximale temperatuur van de cyclus

voor kerncentrales is de temperatuur om veiligheidsredenen beperkt ... we hebben opbrengsten van minder dan 40% van het geheugencijfer nader te specificeren

bij kolencentrales worden de druk en temperatuur hoger opgevoerd en wordt een rendement van meer dan 60% behaald! het is helemaal niet slecht, ik zie niet eens hoe we het beter zouden kunnen doen
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 159-gasten