Elektriciteit uit de calorieën van een compost!

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2

Elektriciteit uit de calorieën van een compost!




par xboxman4 » 30/11/08, 19:23

Hier kwam ik op het idee van iets dat voor mij haalbaar lijkt: het terugwinnen van de warmte van compost om elektriciteit te maken, vooral dankzij de Stirling-motor.

Ik denk niet dat de terugkeer enorm is, maar hey, het kan de kosten toch waard zijn toch?

:D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 01/12/08, 19:30

Er zou een flinke hoop compost voor nodig zijn, toch?
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 01/12/08, 21:19

Ik begrijp je benadering, helaas, amha, het is gebaseerd op een slechte waardering van de realiteit van het fenomeen.

Er bestaat verwarring tussen de hoeveelheid warmte die aanwezig is in een hoop vergistende organische stof en de capaciteit voor warmteproductie.

Simpel gezegd: het verwart de voorraad en de stroom.
De "voorraad" is aanzienlijk, wat de fout verklaart, maar de productie blijft zeer bescheiden.
Waarom? Er is weinig warmteverlies op een hoop die de naam om wiskundige redenen waardig is: het volume groeit veel sneller dan het uitwisselingsoppervlak. Daarom is voor een voldoende volume de hoeveelheid thermogene bacteriën belangrijk terwijl de verliezen minimaal zijn.

Als we nu willen ingrijpen om calorieën in te nemen, doorbreken we ook deze balans. Maar het gevolg is niet alleen fysiek, maar ook biologisch.
Deze bacteriën, die ik veel heb bezocht (excuseer het kleine!), Zijn erg voorzichtig, en ze afkoelen is niet het beste plan om warmte van ze terug te krijgen ...

De enige manier om de warmte van een compost goed te benutten is naar mijn mening een toepassing die met bovenstaande rekening houdt. Cad een gebruik dat een bescheiden stroom waardeert, net als de warme lagen van de tuinmannen van weleer, bijvoorbeeld.
Een andere mogelijke en meer actuele toepassing: het op temperatuur houden van een methaniseringstank.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2




par xboxman4 » 01/12/08, 21:35

ok, bedankt voor je uitleg!
0 x
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 02/12/08, 11:41

Bonjou,
probeer meer te weten te komen over de jean-pain-methode (niet de grinders)
http://www.onpeutlefaire.com/ilslontfait/ilof-jean-pain-broussaille.php
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2




par xboxman4 » 02/12/08, 16:22

Bedankt voor de info!
0 x
greg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 31/07/07, 08:57
Plaats: 46




par greg » 03/12/08, 20:43

Ik sprak met een verwarmingsmonteur die een warmtepomp had gemonteerd waarvan de sensor in de mestplaat was verzonken.
het kan overeenkomen met een bescheiden stroom, toch?
greg
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 03/12/08, 21:29

@Greg;Beeld
Het CAP is een systeem dat, als ik het zo mag zeggen, een soort thermische hefboomarm is (althans in theorie). Het idee is dat we met een bescheiden stroom elektriciteit uiteindelijk meer calorieën kunnen extraheren (dit is waar onder bepaalde voorwaarden).
In dit geval dient het CAP om een ​​logische fout in te halen. Als de mest / composthoop de mogelijkheid had om op een duurzame manier een geschikte hoeveelheid warmte op te wekken, is er geen warmtepomp nodig. Omdat dit niet het geval is, maakt de CAP het mogelijk om calorieën te extraheren uit een medium dat door deze lekke banden slecht functioneert. Waar een conventionele warmtewisselaar zou stoppen, blijft de warmtepomp calorieën opnemen, omdat hij een laag temperatuurverschil benut.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten