Een boot van waterstof? WHY NOT

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Windjammer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 06/03/08, 16:45




par Windjammer » 05/04/08, 15:55

Hallo,
Mijn excuses voor de omkering van de initialen: wanneer ik van Franse afkortingen naar Brits en vice versa ga, meng ik soms ...
Als ik niet naar de andere kant van de oceaan word gestuurd, kom ik de komende maanden graag langs om het "project" te zien (zoals de Amerikanen zeggen). Alles wat buiten de routine wordt gedaan, interesseert me enorm.
Een windturbine met een diameter van 4 meter is in ieder geval redelijk: die van de "Bois Rosè", een open boot, licht en zeer taps toelopend, snel volgens de normen van die tijd, was een tweebladige schroef met een variabele spoed van 9 meter , van luchtvaart oorsprong, in directe aandrijving, via conische rondsels, op de schroefas. De enige energieverliezen kwamen van wrijving op de tandwielen: er was slechts één niveau van energietransformatie.
Tijdens de voorbereidingen voor de invasie van Engeland hadden de ingenieurs van Napoleon zich schepen voorgesteld die werden aangedreven door krachtige windmolens, geïnspireerd door Nederlandse houten windmolens, om de wind op te gaan die hardnekkig vanuit Engeland naar Nederland blies. (Het huidige België en Holland) en gaf zo het beslissende tactische voordeel van de "upwind" positie aan Britse schepen. Het testen van deze zeer intellectuele formule eindigde in een drastische mislukking, en het zeilen werd gebruikt tot het stoomtijdperk en zelfs tijdens: de aanzienlijke vloten van vissers- en commerciële zeilschepen onder zeil. pure werden verwoest tijdens de oorlog van 1914-1918, omdat ze niet in staat waren om de gemotoriseerde schepen - onderzeeërs en corsairstomers - te ontvluchten of te ontwijken die ze met de hand plukten en 'voor de economie' door ze in de ruimen van zinkende ladingen (torpedo's of granaten waren gereserveerd voor grotere, gewapende of snelle prooien).
Moderne zeilen zijn verreweg de beste transformator van natuurlijke energie voor voortstuwing. Onverwacht, oude formules: het Arabische zeil, het latijnzeil en het spritzeil presteren behoorlijk "op peil"; hun probleem is het hanteren, niet voor de hand liggend, en de windhoek.
Ik heb de HVP geprobeerd op een auto (Peugeot 405 turbo-Diesel) die al op deze brandstof reed. Gevoed met "eco-plus" Leclerc koolzaadolie - voor de prijs. De resultaten waren teleurstellend: "gaten" in acceleratie, prestatieverlies, onregelmatige motorrotatie. Teruggekeerd naar standaard diesel, deze symptomen verdwenen en de inhoud van de resterende flessen belandde in de salade. Ik rij liever minder (in afwachting van de komst van de "Cleanova"), maar met een motor die correct loopt. En dan het gebruik van het land (zie ook "graanbrandstof"), dat praktisch de enige grootschalige voedselbron is om machines aan te drijven, is twijfelachtig. In bepaalde omstandigheden hebben we ‘petroleumboter’ geproduceerd, maar petroleum is schaars. Millennia lang heeft de mensheid het zonder voedsel gedaan. [/ Img]
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 05/04/08, 19:40

Windjammer schreef: Onverwacht, oude formules: het Arabische zeil, het latijnzeil en het spritzeil presteren behoorlijk "op peil"; hun probleem is het hanteren, niet voor de hand liggend, en de windhoek.


Vooral het latijnzeil heeft een uitstekende prestatie, zelfs boven de wind, maar het is erg moeilijk te hanteren omdat het nodig is om het zeil voor de mast te halen en de antenne te kantelen om van koers te veranderen ...
Het Bermuda-zeil (zeer hoge masten naar achteren hellend, zeilen vastgemaakt aan de mast door een touw te draaien, vrij dicht bij de zeilen die we vandaag kennen, presteert zeer goed, ook upwind (sommige moderne "romantische" zeilboten gebruiken het nog steeds). Qua vermogen (voor zware boten) blijft het gaffeltuig echter het beste, helaas een beetje lastig te hanteren (vereist veel knowhow) en niet erg effectief op korte afstand, maar ik was op een dag verbaasd op de Brest-kant toen ik een oude Bretonse vissersboot zo snel in de verte bovenwinds zag als moderne zeilboten die de wind zeker veel dichterbij maar relatief langzaam drukten, terwijl de Bretonse zeilboot draaide, in een comfortabeler tempo, maar met ongelooflijke snelheid en kracht (daar was schokkerig water en een goede windkracht 4 tot 5 die dag ...): niet zo verwonderlijk, want aan het eind van de dag won de first come de beste pr ix, zodat de vissersboten niet teveel sleepten ... maar je had ook kracht nodig om de netten te trekken: nou hier is de oplossing: vanaf nu wordt er weer per zeil gevist, zo meer dan alleen brandstofprobleem (behalve misschien voor de koelkast) en ook geen problemen met overbevissing omdat we met een zeilboot geen pelagische netten gaan schieten ... Er is alleen de prijs van vis die waarschijnlijk een klap krijgt ... :D
0 x
Windjammer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 06/03/08, 16:45

Een formidabele motor: zeilen




par Windjammer » 06/04/08, 00:33

Bernard Moitessier reisde de wereld rond met alleen de energie van de wind.
en nu hebben moderne zeilen meer vooruitgang geboekt in 50 jaar dan in de geschiedenis van de navigatie daarvoor, dankzij de vooruitgang in aerodynamica, materialen (opnieuw olie!) en ... het bord het zeilen. Voller aan de bovenkant, minder aan de onderkant, en zelfs bijna perfect langs de mast als deze flexibel en zonder lijkwaden is (er was een 3-mast schoener van de Withbread en een Vendée globe cutter op deze manier opgetuigd.) , ze slagen erin om de energieverliezen als gevolg van de Vortex en het afvlakken van het profiel langs de mast en de giek te elimineren (tot 1/3 van het oppervlak dat wordt gebruikt om weerstand te produceren, dat wil zeggen - zeg maar het vermogen dat wordt gebruikt om te remmen en de lijst- en roercomponent.) Dit is de reden waarom moderne zeilen de neiging hebben om een ​​sterke lat aan de bovenkant te bevatten, waardoor ze dichter bij een hoornzeil of Nederlandse "mini-hoorn" zeilen, zonder het gewicht en dus de traagheid ervan. Een paar jaar geleden ben ik begonnen met windsurfen om het werk van dit type zeil fysiek te voelen, vooral in de brute oversold. Ik heb ook een dinghy getuigd met een windsurfzeil, ook met de flexibele ongeleide mast en de giek; de ervaring is overtuigend. De flexibele mast die niet op zijn plaats wordt gehouden door een staand want bezwijkt onder de windvlaag, en zijn flexibiliteit betekent dat hij bij het rechtzetten als het ware een deel van de energie teruggeeft die ervoor zorgde dat hij bezweek - als een veer - een beetje zoals de vleugels van een modern zweefvliegtuig. Dit resulteert in extra energieterugwinning en meer comfort aan boord door minder brute bewegingen. In feite ging James Wharram er zelf in, en ontwierp hij voor een aantal van zijn catamarans, waaronder de grootste zeilen met een hoge aspectverhouding, eindigend in een "mini-hoorn", die goede prestaties combineren met gebruiksgemak. merkbaar ... (de masten zijn echter getuigd: het lijkt onmogelijk om een ​​mast zonder spanlijnen op een catamaran te installeren)
Het lijdt geen twijfel dat moderne zeilen, goed getuigd en goed afgesteld (wat niet moeilijk is, behalve uiteraard in een regatta op hoog niveau), de beste transformator zijn van duurzame en gratis energie op een schip als er wind is - als er geen is, geen enkele windturbine of getijdenturbine produceert natuurlijk een kilowatt, en de opgeslagen elektriciteit gaat niet ver, tenzij je onderzeese batterijen hebt! Bovendien kunt u met de luifel spelen op de statische of dynamische balans van de zeilboot, wat een aanzienlijke hulp is bij het manoeuvreren. Nog een voordeel van zeilen: hun formaat en redelijk gewicht wanneer u ze in de haven, voor anker, of voor reparatie of onderhoud moet "opslaan": goede furlers, "lazy-jacks" of een rolzak waar het zeil valt en bijna wordt opgeborgen zelf weg, en het dek is al bijna schoon.
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 06/04/08, 15:10

Wharam installeerde niet-getuide masten op een van zijn catamarans (ik kan me het type niet herinneren), maar het waren parallelle masten (één in elke romp) ...
Niet-getuide masten zijn inderdaad interessant, bovendien overweeg ik dit type tuigage voor mijn toekomstige zeilboot, in een kat-schoener, maar met giekzeilen omdat het type whisbone windsurfen niet erg bekend is bij harde wind. (ze hebben de neiging open te gaan onder de druk van de wind en het zeil wordt breder) en het verkleinen van het oppervlak is niet eenvoudig ...

Iets dat me intrigeert, want ik heb de lijkwaden van boten met breed grootzeil tot pseudo-hoornlat niet van dichtbij gezien: is het een Bergström-tuigage? (zonder achterstag) :?
0 x
mars66
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 31/03/08, 12:03




par mars66 » 07/04/08, 07:54

HALLO ALLEMAAL?
Ik heb zojuist de hele discussie over de "KENDERV" -motor gelezen en blijkbaar meer nieuws. Is dat iemand of dit is ???

Bonne journee
0 x
Geef, uitwisseling, delen, zijn de enige woorden die tevoren.
mars66
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 31/03/08, 12:03




par mars66 » 07/04/08, 12:40

Beeld
0 x
Geef, uitwisseling, delen, zijn de enige woorden die tevoren.
mars66
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 31/03/08, 12:03




par mars66 » 07/04/08, 12:42

Ik weet het, ik weet het, niet begaafd, ik ben het, maar hey nu zullen sommigen in staat zijn om een ​​idee te maken en het maakt het mogelijk om betekenis te geven aan deze boot
A+
Mars66
0 x
Geef, uitwisseling, delen, zijn de enige woorden die tevoren.
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 07/04/08, 14:05

Aahh!

Ik ben geen connaisseur, maar mooi beest, er is leefruimte om te ontwikkelen!

Ik zie aan de voorkant een mast waarop een spinnaker kan worden gemonteerd, zie ik een lier met vlieger?

Zeker dat windenergie de meest ecologische en meest efficiënte is
Manoeuvreren in de haven met de motor (en)

ter vergelijking heb ik gekeken met wat was uitgerust een zeilboot van 11m

"Case by Case"
Praetorian, Wauquier-scheepswerf
momenteel in Marin, Martinique
prijs: 65.000 €


1. Romp

Praetoriaan van de Waucquiez-scheepswerf, architect: Holman & Pye
- Bouwjaar 1979 (destijds polyester zonder osmoseproblemen)
- Lengte 10,80m + achterskirt 0,50m (nieuwe vloer in 2006)
- Breedte (breedte) 3,60 m
- Diepgang 2 m
- Verplaatsing: 6,5 t inclusief 3 t loden ballast
- Brutotonnage 12,57.
- Alle door-de-huid kleppen, inclusief cockpit, zijn in 2004 vervangen
- Alle plexiglas en pakkingen op kappen en patrijspoorten zijn vervangen (2001 t / m 2005), inclusief deur, behalve begeleidende afdekking

2. Tuigage en zeilen

- Kemp mast 14,70 m
- Profurl genua furler,
- Tangon, paaljockey
- 1 grootzeil van 25 m² (met 3 riffen, + bodemrif en 4 latten)
- 47 m² rolgenua (2000) (met 2001 zonweringstrip)
- 1 tormentin (karabijnhaken), 1 middelgrote genua
- 1 spinnaker van 110 m²
- 1 vervallen asymmetrische spinnaker
- Bladen gewijzigd in 2005 (momenteel gecertificeerd hoofdschootlift)
- Scheerlijnen zijn in 2005 veranderd
- Radarreflector
- Spinnakerarm, rollijn, reeflijnen (3 op paal), reserveschoten, katrollen, ...
- Takels voor hardlopers
- Lierhandvatten (inclusief een 2005)


25 m² grootzeil voor 6.5 ton
als uw vee binnen 40 t is, hoeveel zeilen? minstens 100m² ... zo groot als een spinnaker wat
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 07/04/08, 16:07

Nou, daar is het duidelijker met een foto. 8)
Gezien de romp begrijpen we dat dit type boot absoluut niet bedoeld is om mee te zeilen. Er moet een nijpend gebrek zijn aan anti-driftoppervlakken.

Zoals Capt_Maloche suggereert, kun je een vlieger op de voormast overwegen, aangezien deze vlieger beperkt moet zijn tot downwinds om te veel drift te voorkomen.

Maar laten we onszelf niet voor de gek houden: dit type boot is vooral ontworpen om een ​​motor en een propeller als belangrijkste voortstuwingsmiddel te hebben.

Om het zo te zien, zou ik zeggen dat de meest ecologische oplossing om het te doen een combinatie is van een HVB-kit en een pantone.
Kortom, blijf op een warmtemotor (ik neem aan dat de boot een scheepsdiesel heeft) maar optimaliseer hem en laat hem draaien op hernieuwbare brandstof.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 08/04/08, 01:08

Targol schreef:Nou, daar is het duidelijker met een foto. 8)
Gezien de romp begrijpen we dat dit type boot absoluut niet bedoeld is om mee te zeilen. Er moet een nijpend gebrek zijn aan anti-driftoppervlakken.

Zoals Capt_Maloche suggereert, kun je een vlieger op de voormast overwegen, aangezien deze vlieger beperkt moet zijn tot downwinds om te veel drift te voorkomen.

Maar laten we onszelf niet voor de gek houden: dit type boot is vooral ontworpen om een ​​motor en een propeller als belangrijkste voortstuwingsmiddel te hebben.

Om het zo te zien, zou ik zeggen dat de meest ecologische oplossing om het te doen een combinatie is van een HVB-kit en een pantone.
Kortom, blijf op een warmtemotor (ik neem aan dat de boot een scheepsdiesel heeft) maar optimaliseer hem en laat hem draaien op hernieuwbare brandstof.


Inderdaad, deze boot is precies het tegenovergestelde van wat er nodig is om vooruit te zeilen ... kan alleen navigeren met de motor, en ongetwijfeld erg traag met de wind en de zee in de neus met zo'n zwakke motor. ... het zou nodig zijn geweest om er 2 pk motoren aan vast te maken om het bruikbaar te maken, behalve om bij goed weer rond toeristen te sjouwen ...
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 305-gasten