Diode wind concentrator...

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34

Diode wind concentrator...




par FALCON_12 » 30/12/22, 13:22

Hallo,

Ik ontdekte onlangs dit concept van "windconcentrator", bedacht door een afstammeling van Charles Darwin: Erasmus Darwin. Het is een toren die is doorboord met gaten waardoor de wind naar binnen maar niet naar buiten kan (terugslagkleppen). Binnen een windturbine die de geconcentreerde wind draait. Ik begrijp dat het door een windturbine geproduceerde vermogen toeneemt met de derde macht van de windsnelheid en daarom is het idee misschien wel interessant! Dat gezegd hebbende, mijn specialiteit is geen vloeistofmechanica en ik zou graag de mening van deskundige mensen willen hebben over deze windconcentrator die eruitziet als een Graetz-brug (diodegelijkrichter : Wink: )!

Een video toont hier een miniatuurrealisatie:


En een grotere hier:


Misschien heeft iemand al zo'n full-scale systeem geprobeerd of wil het doen, ik ben heel benieuwd of het echt kan werken! : Wink:

Fijne feestdagen allemaal! : Lol:
2 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34

Re: Diode wind concentrator...




par FALCON_12 » 30/12/22, 14:39

Subsidiaire vraag: kent iemand een software die in staat is om zo'n systeem (gemakkelijk ...) te simuleren? (Ik heb solide werk en ik vraag me af of de Flow-simulatie dit kan doen met een paar uur acquisitie van de operatie ... :( )
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1519
Neem contact op met:

Re: Diode wind concentrator...




par izentrop » 31/12/22, 13:00

De bullshit is niet genoeg, je hebt een demonstratie nodig met echte metingen.
Sorry, maar het waait gewoon.
0 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34

Re: Diode wind concentrator...




par FALCON_12 » 14/01/23, 21:14

izentrop schreef:De bullshit is niet genoeg, je hebt een demonstratie nodig met echte metingen.
Sorry, maar het waait gewoon.



De "it's windy" izentrop! het waait inderdaad! ;)

Grapje afgezien van wat ik begrijp dat deze meneer het gaat proberen, ik zal de resultaten hier melden als dat gebeurt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16133
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5245

Re: Diode wind concentrator...




par Remundo » 14/01/23, 21:36

FALCON_12 schreef: het vermogen van een windturbine neemt toe met de derde macht van de windsnelheid en daarom is het idee misschien wel interessant! Dat gezegd hebbende, mijn specialiteit is geen vloeistofmechanica en ik zou graag de mening van deskundige mensen willen hebben over deze windconcentrator die eruitziet als een Graetz-brug (diodegelijkrichter : Wink: )!

Het is waar, de invallende kinetische kracht van de wind is 1/2 ro S v^3

waarbij S het gedeelte is waar de wind met snelheid v stroomt.
ro is de dichtheid.

Dat gezegd hebbende, het kanaliseren van de wind in een stroomlijnkap die de sectie verkleint, verhoogt het vermogen niet. Bij stationaire stroming is het product ro x S xv constant, evenals de Bernoulli-hoeveelheid P / ro + v²/2

In werkelijkheid is het kanaliseren van de wind vaak een slecht idee. Dit genereert veel aerodynamische turbulentie en de verliezen zijn groot. Dit verhoogt ook de massa van een windturbine en de mechanische spanningen op de dragende mast.

De verhalen van kleppen die open en dicht gaan; het is aerodynamisch niet goed.
1 x
Beeld
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34

Re: Diode wind concentrator...




par FALCON_12 » 14/01/23, 21:55

Remundo schreef:
Het is waar, de invallende kinetische kracht van de wind is 1/2 ro S v^3

waarbij S het gedeelte is waar de wind met snelheid v stroomt.
ro is de dichtheid.

Dat gezegd hebbende, het kanaliseren van de wind in een stroomlijnkap die de sectie verkleint, verhoogt het vermogen niet.


Als het kanaliseren van de wind V verhoogt en P evenredig is met V ^ 3, waarom neemt P dan niet toe?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16133
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5245

Re: Diode wind concentrator...




par Remundo » 14/01/23, 22:14

v is niet het enige criterium, de sectie varieert om v te vergroten, evenals de druk en de dichtheid.

Je hebt 3 behoudsvergelijkingen

1) Bernoulli's vergelijking van de perfecte vloeistof weerspiegelt het feit dat de energie van een vloeibaar deeltje behouden blijft.
P + ro v²/2 = cte1.

2) behoud van massastroom
ro x S xv = zijde2

3) behoud van vermogen op de stroomas tussen 2 secties 1 en 2
1/2 ro1 S1 v1^3 = 1/2 ro2 S2 v2^3 = cte3

en nogmaals, dat is in de veronderstelling van een perfecte vloeistof.


In de praktijk zullen turbulentie en viscositeit een deel van de kinetische kracht degraderen tot warmte.

Hoe meer je de stroom probeert te "manipuleren", hoe lager het extraheerbare vermogen.

Alle tests van gehulde windturbines zijn niet doorslaggevend.

Als je een beetje weet over hydraulische turbines, vergroot het krimpen van het gedeelte van een pijp niet het extraheerbare hydraulische vermogen. En het krimpen van de buis veroorzaakt drukverliezen als gevolg van viscositeit.
1 x
Beeld
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Re: Diode wind concentrator...




par SebastiaanL » 14/01/23, 22:51

FALCON_12 schreef:
Remundo schreef:
Het is waar, de invallende kinetische kracht van de wind is 1/2 ro S v^3

waarbij S het gedeelte is waar de wind met snelheid v stroomt.
ro is de dichtheid.

Dat gezegd hebbende, het kanaliseren van de wind in een stroomlijnkap die de sectie verkleint, verhoogt het vermogen niet.


Als het kanaliseren van de wind V verhoogt en P evenredig is met V ^ 3, waarom neemt P dan niet toe?


Nee, om de wind te versnellen die een massa heeft, heb je een extra druk nodig, een druk die hoger zal zijn dan die rond de kleptoren, de wind zal er gewoon omheen gaan cf limiet van beltz
1 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34

Re: Diode wind concentrator...




par FALCON_12 » 14/01/23, 23:19

SebastianL schreef:
FALCON_12 schreef:
Remundo schreef:
Het is waar, de invallende kinetische kracht van de wind is 1/2 ro S v^3

waarbij S het gedeelte is waar de wind met snelheid v stroomt.
ro is de dichtheid.

Dat gezegd hebbende, het kanaliseren van de wind in een stroomlijnkap die de sectie verkleint, verhoogt het vermogen niet.


Als het kanaliseren van de wind V verhoogt en P evenredig is met V ^ 3, waarom neemt P dan niet toe?


Nee, om de wind te versnellen die een massa heeft, heb je een extra druk nodig, een druk die hoger zal zijn dan die rond de kleptoren, de wind zal er gewoon omheen gaan cf limiet van beltz



Hmmm .... laten we ons voorstellen dat deze toren een vierkante doorsnede heeft en dat de wind er loodrecht op een van de zijvlakken op komt. Laten we ons ook voorstellen dat het 5 keer hoger is dan breed. Achter het getroffen vlak, op het symmetrische vlak, ontstaat een verdieping door de scheiding van de luchtlaag (het vierkante gedeelte verbiedt laminaire stroming). Je kunt deze depressiekolom volgen tot aan de top van de toren en uitkomen bij de uitgang van de toren, helemaal bovenaan. Daar verlaat de lucht en kan zich aansluiten bij de depressiekolom terwijl hij naar beneden terugkeert. Er is dus misschien een stroom ontstaan ​​die binnenkomt via de kleppen, omhoog gaat in de toren en zich aansluit bij de depressiekolom om terug te keren naar de gelijkheid van drukken en snelheden in de verte.

In dit diagram heeft de toren een onthechting gecreëerd, dus een depressie die wordt gecompenseerd door de lucht die hij absorbeert en aan de bovenkant afstoot. Er zou dus een stroming zijn waarvan de snelheid toeneemt met de verhouding Sout/Sin (Sin: hoogtevlak van de toren, Sout: mantelvlak van een profiel van de toren). In deze hypothese is het misschien contraproductief om de facetten van de sectiepolygoon te vergroten, want hoe meer het cirkelvormig is, hoe minder het effect is, hoe meer de lucht het omzeilt zonder veel scheiding.

Dat gezegd hebbende, een goede simulatie wordt niet geweigerd!
Dernière édition par FALCON_12 de 14 / 01 / 23, 23: 35, 1 keer bewerkt.
1 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34

Re: Diode wind concentrator...




par FALCON_12 » 14/01/23, 23:33

Remundo schreef:v is niet het enige criterium, de sectie varieert om v te vergroten, evenals de druk en de dichtheid.

Alle tests van gehulde windturbines zijn niet doorslaggevend.



- Bedoel je met deze vergelijkingen dat formeel werd aangetoond dat de concentratie van flux niet kon leiden tot een toename van het geëxtraheerde vermogen en dat in overeenstemming hiermee al degenen die het probeerden verloren? (en daarom is geen enkele windconcentratietest ooit doorslaggevend geweest).

- Of laat u bepaalde neveneffecten de mogelijkheid toe om dit teniet te doen en geeft u toe dat er situaties zijn waarin machtswinst, hoe klein ook, is waargenomen? https://wind-energy.ucoz.com/
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 343-gasten