Dikte en sterkte van gehard glas

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
touisk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/09, 14:12




par touisk » 04/01/09, 22:35

Eerlijk gezegd heb ik inderdaad gelezen dat gehard glas (dwz veiligheid) niet veel resistenter is dan conventioneel glas (wit glas), maar dat het extra veiligheid biedt als het breekt. Mensen lopen niet het risico ernstig gewond te raken omdat de fragmenten klein zijn (vandaar de term veiligheid).

Zouden sommige verkopers ons willen bedriegen om hun koopwaar tegen een hogere prijs te verkopen door ons te laten geloven in grotere robuustheid? Een dealer (minder uitziend) bevestigde mij dat een plaat van veiligheidsglas vooral in de hoeken kwetsbaar was. Vandaar mijn angst voor de vervormingen van het paneel tijdens het hanteren.


Glas is veel zachter dan u misschien denkt


Dit is een antwoord dat meer dan één zal verrassen (dan ik!). Hoewel ik nog nooit met grote glasplaten heb gewerkt, heb ik net als iedereen het idee van een stijve plaat met weinig mechanische belasting (vervormingen, "bochten") of heftige schokken. Dus mijn kleine euro's zijn in duizend stukjes gebroken.

Voor een neofiet is de kwestie van beglazing voor het zonnepaneel van zijn dromen cruciaal. Omdat ik geen bevestigde klusjesman ben (verre van dat), denk ik dat deze keuze ook een belangrijke vraag moet zijn voor andere nieuwelingen die deze draad volgen, gezien het bedrag dat we aan de beglazing kunnen uitgeven, vooral als het slecht wordt geadviseerd.
Als de vraag in deze thread zou kunnen worden behandeld, zou het sommigen van dienst zijn.

Ik zet mijn onderzoek voort

@+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/01/09, 22:47

Soepel is snel om te zeggen ... wat mij betreft zou ik zeggen dat de 2 ramen die ik brak, "dempt", zeg maar 1 à 2 cm alvorens "schoon" te breken ...

Het probleem is dat het glas niet waarschuwt voordat het breekt: het geluid is na ... : Mrgreen:

Meer in het algemeen: om op dit moment zelf je zonnepanelen te bouwen (ik heb het niet over het zonnestelsel maar alleen over de panelen) moet je erg gemotiveerd zijn of een heel bijzonder project hebben, want uiteindelijk tellen de subsidies en de exorbitante prijzen van de verschillende materialen, het zou me niet verbazen als het meer kost om zelf te bouwen ... en zonder de fabrieksgaranties, dat wil zeggen zowel de prestatie als de materiaalgarantie ...
0 x
touisk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/09, 14:12




par touisk » 04/01/09, 23:12

Zoals je zegt 1 tot 2 cm en spring naar de breuk. Neem dus evenveel wit glas als gehard glas. Ik denk niet dat de beveiliging beter had kunnen opstaan.

Om te bevestigen.

Opmerking: zelfs als het betekent dat u glas moet breken, kunt u net zo goed een low-end glas breken dat niet minder resistent is dan de andere.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6989
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2913




par gegyx » 04/01/09, 23:40

Hitte-gehard glas?

Ik herinner me dat ik een glazen deur had verwijderd en vervolgens had verplaatst om te schilderen.
Daar was het handvat en de scharnieren die eraan vastgeschroefd waren door in de fabriek gemaakte gaten.

Het was zo zwaar dat ik de deur verticaal op de tenen van mijn schoenen zette.
Om het vervolgens te vervoeren, legde ik beide handen op gezichtshoogte aan de zijkanten van de deur. Om een ​​derde steunpunt te hebben, gebruikte ik mijn buik, en zodat de deur aan mijn buik kleeft en zodat de greep van mijn handen niet wegglijdt, kneep ik hard met mijn handen, om het met mijn armen op te tillen, terwijl ik duwde hard naar voren met mijn duimen.
Zonder schokken blies deze simpele buiging de deur veilig op.

Dit verrast! De giek, een deur die niet kapot is gevonden en de ministukken verspreid over de 2 kamers ...
Een simpele buiging met de duimen!
0 x
touisk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/09, 14:12




par touisk » 05/01/09, 12:48

Bedankt gegyx voor het delen van je ervaring.

Als je dit leest, denk ik dat je teleurgesteld moet zijn over de sterkte van veiligheidsglas.
Wat is er echt in het glas gebeurd? Er moeten "interne spanningen" in het glas zitten waardoor het barst tot het breekt. We steunen iets te hard in de verkeerde richting en hopen dat de duizenden klompjes verschijnen.

In het kort, dit zou me het zeggen contraire : veiligheidsglas zou zijn minder resistent dan conventioneel glas (in uw ervaring), maar het vuil is kleiner en minder scherp dan conventioneel glas.

Zou een klassiek glas (wit glas) deze "gevoeligheid" voor buiging hebben?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/01/09, 13:32

Uh, ik speel met woorden, maar zou het huidige veiligheidsglas niet het gelaagde glas zijn dat in auto's wordt gebruikt? Kortom, ik twijfel over de benamingen. Samenvatten:

- gehard glas = "oude" veiligheid die in "duizend stukjes" breekt nog aanwezig op sommige oude auto's

- gelaagd glas = "nieuwe" zekerheid = 2 ruiten van gehard glas geplakt op een "plastic" plaat en die "geagglomereerd" blijft wanneer deze breekt.

Ik heb goed? Ik heb nieuw tussen "" gezet omdat het 20 tot 30 jaar geleden moet zijn dat het gemonteerd is denk ik.

Betreffende de weerstand van gehard glas:

Gehard glas is twee tot vijf keer sterker dan gewoon glas [1].

Deze weerstand wordt verkregen door het glas tijdens de fabricage onder een temperatuur van enkele honderden graden door een oven te laten gaan (thermische harding). Er is ook een chemisch afschrikproces (chemische afschrikking).


http://fr.wikipedia.org/wiki/Verre_tremp%C3%A9

Nu is de term "weerstand enorm": schokken, compressie, flexie ... een materiaal reageert NOOIT hetzelfde in alle richtingen ...

Dus verder:

Dit proces zorgt voor diepe spanningen en compressie op het oppervlak van het glas, waardoor het superieure mechanische eigenschappen krijgt, in termen van slagvastheid.


Het lijkt er daarom op dat we het antwoord hebben ... deze weerstand zou alleen betrekking hebben op "schokken" (de standaard om een ​​schok te definiëren is om in joules de val van een object van standaardafmetingen te definiëren, een bal denk ik).

Dus ik denk dat gehard glas meer slagvast is, maar minder buigt / samendrukt? Met andere woorden: gehard glas zou minder taai en daarom kwetsbaarder zijn! CQFD! : Mrgreen:

Anders vergat ik het hierboven te zeggen, vermijd absoluut de toevoeging van IJZER in het glas van een zonnekap! We merken het aan de rand die "verdadre" is. Dit glas absorbeert / reflecteert IR-straling veel meer dan enkel glas (ijs).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/01/09, 13:53

Voor puristen een goede pdf over de weerstand van gehard glas: https://www.econologie.info/share/partag ... kI7vyN.pdf
0 x
cunseulair
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 24/12/08, 18:57




par cunseulair » 05/01/09, 14:32

Uh, ik speel met woorden, maar zou het huidige veiligheidsglas niet het gelaagde glas zijn dat in auto's wordt gebruikt? Kortom, ik twijfel over de appellaties


gelaagd glas is twee lagen normaal glas met daartussen een plastic folie, het is zachter en slagvaster dan alle andere glazen, bij een botsing kan je een glas hebben dat barst en het andere niet, het glas blijft dus heel (maar gebarsten)
0 x
De toekomst zit niet in de achteruitkijkspiegel
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6989
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2913




par gegyx » 05/01/09, 14:35

Ik had in 2 in de zomer van 1971 XNUMX maanden op St Gobain gewerkt.

Mallen onderhouden, vervolgens Duralex-schalen vervaardigen en temperen.
Het object verlaat de matrix en gaat op een lopende band, een kleine luchtstraal, een wandeling van een paar meter, waar de meest kwetsbare glazen barsten.
Voor het blussen ging de mat door een vuurvaste tunnel, gevoed door gasbranders.
Na misschien 7 meter was het glas kersenrood bij de uitgang, nog eens 3 meter lopen, en daarna werd het onderworpen aan stralen van samengeperste lucht die het afkoelden.
De objecten passeerden een waarnemer die de defecten zag en richtten vervolgens rechtstreeks de verpakkingslijn.
Er was een breuk. Voor de (Parijse) dessertborden was de productiesnelheid erg hoog, en er was inderdaad een op de drie die in stukjes achterbleven.
Het is zeker dat na deze behandeling degenen die achterbleven een harde huid hadden ...
:D
Voor het puin geen probleem, ze werden omgesmolten voor de volgende producties.

Ik had een volledige eerste nacht op een productiemachine gedaan. Vervelend! Hypnotiserend: hitte, geluid van persen, vlammen- en luchtstralen, permanente controle om te voorkomen dat een glas in zijn mal blijft, voordat er weer een gesmolten glazen bol in de mal valt, want dan werd de mal bekrast en moest deze worden vervangen reparatie. De mal werd verwijderd zonder de draaitafel en het fabricageproces te stoppen.
Elke minuut was het nodig om het gewicht van een gesmolten glazen bol te controleren en de stroomsnelheid bij te stellen om spleten of bramen te voorkomen bij het passeren van de pers.
De mallen voor objecten met een handvat (de cups), moesten openen om het object los te laten door een verticale zuigarm. Als het niet opent, herschrijft u de breuk.
Dus de gewetensvolle werkers brachten elke 3 minuten door aan de oppervlakte die een stuk crêpe (schoen) opende aan het uiteinde van een ijzeren staaf.
Deze in contact met het hete metaal, smolt, met een rook en een ondraaglijke geur.
Dernière édition par gegyx de 05 / 01 / 09, 14: 42, 1 keer bewerkt.
0 x
cunseulair
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 24/12/08, 18:57




par cunseulair » 05/01/09, 14:38

suite
veiligheidsglas bestaat nog steeds in vlak glas
Het belang van dubbele beglazing ???
0 x
De toekomst zit niet in de achteruitkijkspiegel

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 275-gasten