De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 03/02/18, 21:48

Een nieuwe campagne "Promotie" hout moet een grotere houtconsumptie stimuleren. Wetende dat de meeste toepassingen gericht zijn op producten met een lage waarde, dat de sector over het algemeen tekorten kent, maar dat aan de andere kant uitbreiding van de bosbouw een kans biedt voor klimaatregulering, bodembescherming en strijd tegen overstromingen, is deze mijnbouwvisie op het bos betreurenswaardig.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Did67 » 04/02/18, 08:47

Ahmed schreef:...deze gewassen zouden voldoen aan de "principes van permacultuur"... : Lol:



Wie zou er daarna tegen zijn, met zulke argumenten???? Iedereen is voor permacultuur!

[Deze kende ik nog niet, als argument: na "greenwashing", "permawashing" ???? Maar wat doet Mollison? Heeft hij zijn grafsteen niet omvergeworpen?]
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 04/02/18, 17:10

Ahmed schreef: deze mijnbouwvisie op het bos is betreurenswaardig.


De uitdrukking lijkt mij ongepast. Wanneer een mijn wordt geëxploiteerd, neemt de beschikbare hoeveelheid erts onverbiddelijk af. Wanneer je een bos op de lange termijn goed exploiteert, is dit niet het geval. Voor zover ik weet, neigt de beschikbare hoeveelheid hout in Frankrijk toe te nemen.

https://inventaire-forestier.ign.fr/IMG ... o_2017.pdf
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 04/02/18, 19:33

Ik heb de term "mijnbouw" met opzet gebruikt omdat het past bij de huidige opvatting van het bos als bestand. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de toename van het areaal, een fenomeen dat verband houdt met het verlaten van de landbouw en ook van een puur boekhoudkundige visie op de natuur. Het zou duidelijk nodig zijn om in flow te redeneren en niet in voorraad, omdat dit laatste idee nogal inconsistent is met betrekking tot de beoogde industriële exploitatie: daarom is de analogie met de mijn gerechtvaardigd.
Vanuit dit gezichtspunt heb ik veel angst voor de toekomst, omdat er precedenten bestaan ​​en aan de andere kant de tijdelijkheid van het bos en die van de bedrijven antagonistisch zijn.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 04/02/18, 20:54

Ahmed schreef:Ik heb de term "mijnbouw" met opzet gebruikt omdat het past bij de huidige opvatting van het bos als bestand. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de toename van het areaal, een fenomeen dat verband houdt met het verlaten van de landbouw en ook van een puur boekhoudkundige visie op de natuur. Het zou duidelijk nodig zijn om in flow te redeneren en niet in voorraad, omdat dit laatste idee nogal inconsistent is met betrekking tot de beoogde industriële exploitatie: daarom is de analogie met de mijn gerechtvaardigd.
Vanuit dit gezichtspunt heb ik veel angst voor de toekomst, omdat er precedenten bestaan ​​en aan de andere kant de tijdelijkheid van het bos en die van de bedrijven antagonistisch zijn.



Je angst is niet gegrond.

er is geen bos in Frankrijk dat volledig is verwoest voor logboekregistratie.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 04/02/18, 21:05

Mijn commentaar is niet gebaseerd op de huidige situatie (in ons klimaat kan een vorm van bos onder dergelijke omstandigheden overleven), maar op het karakter van de huidige en geplande projecten. Natuur en industrie zijn niet verenigbaar, vooral niet in tijden van nood, waardoor je onverschillig wordt tegenover alles wat niet op de korte termijn komt.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 03/03/18, 20:59

Elf nieuwe projecten voor de T2 biomassa-aanbesteding


Als resultaat van de tweede ronde van de aanbesteding voor biomassa-energie, gelanceerd in februari 2016, werden elf projecten geselecteerd door de administratie (lijst hieronder beschikbaar), waaronder 9 voor hout en 2 voor methanisering, met een volume van 53 MW. De centrales zijn zo groot dat ze hernieuwbare warmte van 1 GWh per jaar en hernieuwbare elektriciteit van 000 GWh kunnen produceren. Ter herinnering: in de aanbesteding wordt 400 MW aangeboden over een periode van drie jaar, verdeeld in drie sessies van 180 MW, inclusief 60 MW voor biogas, onder het regime van een aanvullende vergoeding voor twintig jaar.

Beeld



https://www.greenunivers.com/2018/02/on ... t2-177296/

andere link:

...............
Het gemiddelde tarief, gewogen naar de macht van alle winnaars bedraagt ​​122,50 euro/MWh, d.w.z. een tarief gelijk aan het gemiddelde tarief gewogen naar de macht van de winnaars van de eerste periode. Alleen al voor houtenergieprojecten bedraagt ​​de gemiddelde prijs 137 euro/MWh. Dat is minder dan tijdens de vorige tranche in dezelfde categorie (149 euro/MWh).

De derde aanmeldingsperiode loopt van 29 juni tot en met 31 augustus.

http://www.environnement-magazine.fr/en ... signes.php
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 03/03/18, 21:21

Biomassa uit hout is en blijft erg duur omdat er niet veel te verwachten valt aan technologische ontwikkelingen of lagere apparatuurkosten. Geen toekomst, behalve voor "kleine" lokale warmteproductie-installaties.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 02/04/18, 13:03

Een Weiss-houtketel van 4 MW op het verwarmingsnetwerk van Aix-les-Bains

Frédéric DOUARD 19 februari 2018

Beeld

De stad Aix-les-Bains heeft op 8 februari 2018 haar nieuwe verwarmingsnetwerk ingehuldigd. Het ontwerp, de financiering, de bouw en de exploitatie van deze energie-infrastructuur aangedreven door 80% houtenergie is het onderwerp van 'een 25 jaar durende delegatie van openbare diensten die is toevertrouwd aan Idex, via haar toegewijde bedrijf, Aix Energies Nouvelles.

Een nieuw warmtenetwerk dat de kern vormt van het energiebeleid van de stad

Dit warmtenetwerk maakt deel uit van het beleid van Aix-les-Bains om bij te dragen aan de doelstellingen van het Territoriale Klimaatplan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De stad toont hier dus haar wens om optimaal gebruik te maken van koolstofvrije hulpbronnen die lokaal worden geproduceerd en om de bewoners controle over hun kosten te garanderen door het gebruik van hernieuwbare energie waarvan de prijs relatief stabiel is.

80% houtenergie

Na 18 maanden werken werd het netwerk eind november 2017 in gebruik genomen. 80% van de behoeften van de abonnees aan verwarming en warm water voor huishoudelijk gebruik wordt nu gedekt door de houtketel van 4 MW, een ketel geleverd door Ets Weiss, Frankrijk. in Ugine. Deze laatste wordt jaarlijks gevoed met 6000 ton boschips uit naburige bossen en onbehandeld gerecycled houtafval, opgeslagen in een silo van 700 m3. De extra 20% extra energie en de back-up voor de houtstookruimte zijn afkomstig van twee gasboilers van 2 en 9 MW.

Dankzij de productie van 21 GWh warmte per jaar zorgt het netwerk vandaag de dag voor het thermisch comfort van verschillende gemeentelijke gebouwen, woningen en het ziekenhuiscentrum van de stad. Via 5,3 km netwerk en 40 onderstations profiteren bijna 2000 woningequivalenten van deze ecologische verwarming. Maar Dominique Dord, de burgemeester van de stad, is al van plan dit warmtenetwerk uit te breiden, aangezien de stookruimte de capaciteit heeft om nog meer van Aixois te verwarmen.

Door voor dit warmtenetwerk te kiezen vermijdt de Stad de uitstoot van 5 ton CO485 per jaar, het equivalent van de jaarlijkse uitstoot van 2 auto’s die 2700 km per jaar afleggen.

Een gestabiliseerde energierekening

Naast de stabiliteit van de kosten van biomassabrandstof in vergelijking met fossiele brandstoffen, profiteren abonnees van verlaagde BTW-tarieven gekoppeld aan het gebruik van meer dan 50% hernieuwbare energie.

De totale investering bedroeg bijna € 7 miljoen. Het verwachte bedrag aan subsidies, Ademe en Regional Council, die zullen bijdragen aan de financiering van het project, zal meer dan € 2 miljoen bedragen.


https://www.bioenergie-promotion.fr/548 ... les-bains/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 02/04/18, 13:04

Alsjeblieft ? Houtsnippers werden geëxporteerd naar ..... Denemarken!
Riviertransport per binnenschip naar Antwerpen en vervolgens over zee naar Denemarken



Export van houtspaanders over water naar Denemarken door ONF Energie

FrankrijkFrédéric DOUARD 1 maart 2018

Aan het begin van het 2018-jaar werd een gelegenheid voor export van houtsenergie gepresenteerd voor het National Forest Office en zijn dochteronderneming ONF Energie in het oosten. In feite was een grote Deense biomassacentrale actief op zoek naar brandhout om het aanbodtekort van Scandinavische leveranciers tijdens deze winterperiode te compenseren. Aan de andere kant bood de regionale markt voor houtsenergie niet voldoende markten, sinds 2016 had zich in de openbare bossen een grote voorraad hout aan de kant van de weg opgehoopt. Het is dus dicht bij 18 000 tonnen houtsenergie die in de maanden januari en februari in de regio Grand-Est naar deze outlet zijn gemobiliseerd.

Beeld

.....................


https://www.bioenergie-promotion.fr/550 ... f-energie/
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 211-gasten