De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 01/01/18, 21:43

Ahmed schreef:Ik zie daar ook, verwijzend naar mijn meer specifieke leesrooster, de wens om nieuwe gebieden binnen te dringen om te proberen een enorm kapitaal te valoriseren dat geen kansen biedt...

Omdat de waarde van de basisgrondstof hout (d.w.z. het zogenaamde ‘industriële’ hout) voortdurend neigt te dalen, kunnen alleen structuren die zeer grote hoeveelheden kunnen verwerken, hopen er winst uit te kunnen halen. Hoe meer de winsten van het kapitaal per eenheid product dalen, hoe meer de vernietiging moet intensiveren en het is duidelijk dat het niets de andere pool van de accumulatie van waarde vormt. We bevinden ons daarom in de aanwezigheid van twee tegengestelde en afhankelijke asymptoten, waarvan de ene (de abstracte waarde) neigt naar het oneindig grote en de andere (de fysieke wereld) naar het oneindig kleine... : Roll:


Praten over sociologen is vermoeiend. (Maar hoeveel post-baccalaureaat sociologiestudies heb je gedaan???)

Simpelweg “schaalvoordelen”.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par chatelot16 » 01/01/18, 22:29

thermische elektriciteitscentrales die alleen elektriciteit produceren, en ketels met warmtenetwerken die alleen warmte produceren, zijn slechts twee tegengestelde absurditeiten

de juiste oplossing is om beide tegelijkertijd te doen! warmte en elektriciteit, wat een rendement oplevert van bijna 2%... wat vergeven zou worden als we alleen elektriciteit zouden gebruiken voor verwarming

elektriciteitscentrales die ook verwarming leveren, zullen op volle capaciteit draaien als het het koudst is, en zullen de warmtepompen van stroom voorzien van degenen die te ver weg zijn om het warmtenetwerk te gebruiken

de collectieve houtverwarmingsketels die alleen verwarming leveren zijn een beetje triest, maar ik heb er geen kritiek meer op... als het collectieve verwarmingsnetwerk is aangelegd is dit al een eerste stap, we kunnen de ketels ook vervangen door een middel om elektriciteit te produceren

er is ook het probleem van de vervuiling: eenvoudige verbranding van hout is geen goede oplossing... nogal vervuilend of duur om schoon te maken... vergassing, en gebruik in een verbrandingsmotor is veel beter... en dat zou ook moeten bouw goede apparatuur om het winstgevend te doen

momenteel zijn thermische centrales voor het opwekken van elektriciteit met stoomketels en turbines alleen winstgevend in zeer grote afmetingen, zoals Gardane... de oplossing voor vergassing en zuigermotoren is technisch winstgevend in elke dimensie, zelfs in zeer kleine afmetingen. beschikbaar materiaal dat kleine afmetingen voorkomt
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12300
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 01/01/18, 23:27

ja, Moinsdewattschaalvoordelen, maar deze neutrale en onschadelijke formulering doet geen recht aan de realiteit van het fenomeen. Wat hier belangrijk is, zijn het mechanisme en de gevolgen ervan: dalende winsten impliceren een steeds toenemende vernietiging van de natuur, inclusief die van haar vernietiger.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 02/01/18, 00:20

chatelot16 schreef:de juiste oplossing is om beide tegelijkertijd te doen! warmte en elektriciteit, wat een rendement oplevert van bijna 2%... wat vergeven zou worden als we alleen elektriciteit zouden gebruiken voor verwarming
......

de oplossing voor vergassing en zuigermotoren is technisch rendabel in elke dimensie, zelfs heel klein... alleen het gebrek aan beschikbare apparatuur verhindert kleine afmetingen


Dit is volkomen onjuist, tenzij je behoefte hebt aan "verwarming", bijvoorbeeld warmte, die het hele jaar door min of meer constant is, wat in bepaalde industrieën het geval kan zijn. In alle andere gevallen van warmtekrachtkoppeling is het de verkoop van elektriciteit tegen gesubsidieerde aankoopprijzen die de productie van warmte tegen “uitverkoop”-prijzen, althans verlaagde prijzen, subsidieert. Met de ontwikkeling van zonne-energie zal deze trend alleen maar toenemen, alleen warmte die ook een zeer goed rendement heeft, zal worden geholpen.

Wat betreft de oplossing van vergassing + motor: als deze winstgevend zou zijn, denk ik dat deze bekend zou zijn en dat fabrikanten erin geïnteresseerd zouden zijn... Ook buiten onze grenzen.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par lilian07 » 02/01/18, 10:31

Zeer interessant artikel, naar mijn mening moet hout een lokale aanvullende brandstof blijven en zelfs in de steden is dit niet acceptabel.
Voor gebruikers van stukhout kan het belangrijk zijn om uw hout 2 tot 3 jaar of langer afgedekt te laten drogen, maar dit is een lastige bewaarconditie.
Mijn vader vertelt mij altijd dat je voor eikenhout minimaal 2 jaar moet laten drogen (3 jaar is beter). Dit is een veldvisie, maar ik zie dat het realistisch is met het artikel en economisch gezien niet realistisch, dus ik concludeer dat het voor exclusief lokaal gebruik is.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12300
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 02/01/18, 11:07

Lilian, het drogen van hout is van veel factoren afhankelijk en met een minimum aan zorg is opslag gedurende 3 jaar volkomen onnodig, ongeacht de soort die wordt overwogen. Een van de mogelijkheden die de droogcyclus waarschijnlijk kunnen verkorten, is door de boomstammen op lengte* (zagen) en kaliber (kloven) te zagen en ze vervolgens onder geventileerde beschutting op te slaan; onder deze omstandigheden is het hout na één zomer droog (het is niet de duur die het belangrijkst is, maar de periode). Anders duurt het in stapels van 1 M, eenvoudigweg gesplitst, 2 jaar (2 zomers) om kwaliteitsbrandstof te verkrijgen.

* Bij voorkeur in 33 cm.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par chatelot16 » 02/01/18, 11:44

lange opslag van hout in boomstammen is essentieel voor de goede werking van eenvoudige houthaarden... collectieve verwarming maakt gebruik van gemalen hout (bosspaanders), en het drogen ervan gaat veel sneller: groen hout is goed om maanden later te verbranden!

Houtgestookte energiecentrales zijn een perfecte aanvulling op fotovoltaïsche energie en andere volledig variabele hernieuwbare energie: hout kan worden opgeslagen en thermische centrales kunnen het volledige vermogen produceren precies wanneer dat nodig is.

het opstarten van een houtgestookte thermische centrale zou in de zomer uitzonderlijk moeten zijn, dus het maakt niet uit of de warmte volledig verloren gaat

houtgestookte thermische energiecentrales zullen het nuttigst zijn in de winter, en er zal niets verloren gaan

Maar om warmtekrachtkoppeling op de juiste manier te kunnen gebruiken, moet de aankoopprijs van elektriciteit door EDF intelligent zijn: het waardeert de elektriciteit die op het juiste moment op aanvraag wordt geproduceerd, en dwingt de beperking niet tot een constante en domme productie.

Om elektriciteitsgeneratoren te plaatsen in de plaats van eenvoudige collectieve ketels zal het nodig zijn de regelgeving, die alles ingewikkelder maakt, te vereenvoudigen

Er zijn twee oplossingen om elektriciteit en warmte te leveren:
1) Stoomketel en turbine... de normen voor stoomapparatuur onder druk zijn erg zwaar, en dat vermenigvuldigt de prijs van de apparatuur... het vermenigvuldigt ook de tijd om de bestanden voor te bereiden vóór de bouw... het doodt de winstgevendheid van installaties niet groot genoeg

2) vergassing en gasmotor: het is nog efficiënter dankzij de mogelijkheid van gasopslag om de elektrische energie nog sneller variabel te maken om de productie aan te passen aan de vraag... maar er zijn ook de regelgevingsproblemen op het gebied van gas die dit soort projecten veel moeilijker dan een eenvoudige collectieve stookruimte

vergassing heeft ook een groot voordeel: we kunnen de gasgenerator en de warmtemotor volledig scheiden: plaats de gasgenerator op een plek waar ruimte is om het hout op te slaan, en plaats de warmtemotor dichtbij degenen die hem nodig hebben.

als ik zeg dat we de regelgeving moeten vereenvoudigen, zeg ik niet dat we alles willekeurig moeten laten gebeuren totdat er ongelukken gebeuren, maar we moeten toestaan ​​dat de constructie van standaardapparatuur overal kan worden geplaatst, zonder dat de onderzoeken voor elke locatie opnieuw moeten worden gestart!

als je een auto koopt, betaal je niet voor elke auto de mijninspectiekosten: de fabrikant heeft het voor eens en voor altijd gedaan... (slecht voorbeeld: hij speelde soms vals om aan bepaalde normen te voldoen)

(mijnen = drire of andere naam die te vaak verandert)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12300
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 02/01/18, 12:07

ChâtelotIk ben er zeker van dat u zich ervan bewust bent dat deze biomassacentraleprojecten alleen bedoeld zijn om geld te produceren en (zeer) incidenteel elektriciteit en een beetje teruggewonnen warmte. Het doel is alleen de exploitatie van gesubsidieerde inkoopcontracten, wat de afwezigheid verklaart van deze functionele rationaliteit die u betreurt...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par chatelot16 » 02/01/18, 15:48

Ahmed, je bent wanhopig! het is niet omdat goede ideeën slecht worden gebruikt dat we het bouwen van goede ideeën moeten opgeven... het is niet door tegelijkertijd tegen alles te zijn dat we vooruitgang kunnen boeken

het probleem is dat je, om goede langetermijnprojecten te maken, iemand nodig hebt die regeert! Helaas weet het huidige politieke systeem niet hoe het moet regeren en laat het belangrijke keuzes over aan degenen die alleen aan geld denken...

Om dat te veranderen moeten we zowel de juiste technieken ontwikkelen als de manier van regeren veranderen... de een zonder de ander is nutteloos... een nieuwe regering zonder technische middelen kan niet onmiddellijk iets doen... het ontwikkelen van nieuwe technieken kan niet nuttig zijn als die die regeren, willen ze niet gebruiken

het bekend maken van nieuwe technieken, zelfs als niemand ze meteen wil gebruiken, kan toch vooruitgang brengen!

Hoeveel grote uitvindingen werden geminacht in een tijd dat de samenleving er nog niet klaar voor was, en werden iets later ontwikkeld

vandaag is het nog erger! er is al heel lang een groot aantal technische oplossingen beschikbaar, en we bouwen alles zonder ze te gebruiken, omdat we slecht bestuurd worden... we slagen er zelfs in oude oplossingen te vergeten en dingen die al bestonden als innovatie te beschouwen
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12300
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 02/01/18, 19:01

Waar heb ik betoogd dat goede ideeën moeten worden opgegeven onder het voorwendsel van slecht gebruik? In principe is warmtekrachtkoppeling een goede zaak.
In het geval van de elektriciteitscentrale van Tonnerre dient de pseudo-warmtekrachtkoppeling (er zal slechts een vrij kleine hoeveelheid worden gebruikt) slechts om een ​​project dat een houtgroeve zal zijn, te "suikeren" voor een middelmatig resultaat, en dat begrijpt u wel. mij...
Wat de methoden van de overheid betreft, die zullen niet veranderen en op dat vlak mag je op niets hopen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 289-gasten