De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par chatelot16 » 19/12/17, 23:52

Ik ben het er volledig mee eens dat gigantisme niet de juiste oplossing is... Ik zou de voorkeur geven aan kleinere oplossingen, beter verdeeld over het grondgebied... maar dit is niet langer een technisch probleem, maar een politiek of regelgevend probleem... Ik zal een klein lokaal thermisch probleem bouwen. elektriciteitscentrale... op de omvang van Gardane was het moeilijk... op kleinere schaal zou het volkomen onmogelijk zijn! dezelfde administratieve kosten, ongeacht de omvang, dus hoe kleiner het is, hoe minder winstgevend het is

Wanneer begint de energietransitie? voorlopig zitten we nog steeds vast met regelgeving die alles ingewikkeld maakt en we bouwen niets... behalve enorme die groot genoeg zijn om het studiegeld te kunnen betalen

de kolencentrale in Gardane bestaat al... het ombouwen ervan naar hout kost minder dan het bouwen van nog een elektriciteitscentrale, dus het is toch niet zo'n slecht idee

Er is in Frankrijk meer dan genoeg hout beschikbaar om het te stoken, maar gezien ons arbeidskostenprobleem verbaast het mij niet dat we het niet kunnen doen, dus laten we het hout in Frankrijk rotten en importeren we het (het doet me denken aan de technocraat van Coluche: je maakt hem minister van de Sahara en hij zal zonder zand komen te zitten)

er zullen zeker ook problemen zijn met de keuze van het te verbranden hout... sommigen zullen een hoge kwaliteit hout nodig hebben om een ​​goede opbrengst te hebben... zonder te denken dat hout van mindere kwaliteit ook brandt en veel interessanter kan zijn
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 20/12/17, 00:09

chatelot16 schreef:Ik ben het er volledig mee eens dat gigantisme niet de juiste oplossing is... Ik zou de voorkeur geven aan kleinere oplossingen, beter verdeeld over het grondgebied... maar dit is niet langer een technisch probleem, maar een politiek of regelgevend probleem... Ik zal een klein lokaal thermisch probleem bouwen. elektriciteitscentrale... op de omvang van Gardane was het moeilijk... op kleinere schaal zou het volkomen onmogelijk zijn! dezelfde administratieve kosten, ongeacht de omvang, dus hoe kleiner het is, hoe minder winstgevend het is



Daar ben ik het niet helemaal mee eens, de houtketelkamers groeien al enkele jaren als paddenstoelen uit de grond, vooral onder invloed van het Warmtefonds.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Bardal » 20/12/17, 07:46

chatelot16 schreef:Ik ben het er volledig mee eens dat gigantisme niet de juiste oplossing is... Ik zou de voorkeur geven aan kleinere oplossingen, beter verdeeld over het grondgebied... maar dit is niet langer een technisch probleem, maar een politiek of regelgevend probleem... Ik zal een klein lokaal thermisch probleem bouwen. elektriciteitscentrale... op de omvang van Gardane was het moeilijk... op kleinere schaal zou het volkomen onmogelijk zijn! dezelfde administratieve kosten, ongeacht de omvang, dus hoe kleiner het is, hoe minder winstgevend het is

Wanneer begint de energietransitie? voorlopig zitten we nog steeds vast met regelgeving die alles ingewikkeld maakt en we bouwen niets... behalve enorme die groot genoeg zijn om het studiegeld te kunnen betalen

de kolencentrale in Gardane bestaat al... het ombouwen ervan naar hout kost minder dan het bouwen van nog een elektriciteitscentrale, dus het is toch niet zo'n slecht idee

Er is in Frankrijk meer dan genoeg hout beschikbaar om het te stoken, maar gezien ons arbeidskostenprobleem verbaast het mij niet dat we het niet kunnen doen, dus laten we het hout in Frankrijk rotten en importeren we het (het doet me denken aan de technocraat van Coluche: je maakt hem minister van de Sahara en hij zal zonder zand komen te zitten)

er zullen zeker ook problemen zijn met de keuze van het te verbranden hout... sommigen zullen een hoge kwaliteit hout nodig hebben om een ​​goede opbrengst te hebben... zonder te denken dat hout van mindere kwaliteit ook brandt en veel interessanter kan zijn


Maar waarom kiezen voor elektrische ‘thermische centrales’ om deze energie terug te winnen; vrijwillig een rendement van 30% beperken, terwijl het mogelijk is om 80% te bereiken door simpelweg thermische energie terug te winnen? De behoefte bestaat (er zijn 20 huizen die verwarmen met olie of gas) en het zal vooral de beschikbaarheid van de hulpbron zijn die de overstap naar hout zou beperken.

Het verbeteren van de technologie van hout-, pellet- of chipketels en kachels is een interessant pad; en het bouwen of verbouwen van ketelruimen voor wooncomplexen is volkomen winstgevend... Dit zou meer dan genoeg zijn om te consumeren wat redelijkerwijs kan worden gewonnen in de Franse bossen (die zeker niet onuitputtelijk zijn, hout en hout zijn ook nodig). het is ook noodzakelijk om een ​​voldoende deel van de organische stof die ze hebben geproduceerd terug te geven aan de bosbodems). Bovenal is het noodzakelijk om de houtkap en de houtindustrie te structureren, wat niet de minst lastige taak is...

Overigens - maar dit kan belangrijk zijn - heeft het verbranden van hout ook enkele nadelen: het vervuilt meer dan mensen zeggen (rook, microdeeltjes, VOS...), bepaalde valleien van de Alpen zijn bij rustig winterweer niet ademend; en het lijkt mij ongepast om dergelijke vervuiling te concentreren, net zoals het ongepast lijkt om vrachtwagens met hout in zo'n tempo naar één enkele bestemming te laten samenkomen. Aan de andere kant worden deze nadelen, verwaterd, acceptabel...
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 20/12/17, 21:46

sicetaitsimple schreef:
chatelot16 schreef:Ik ben het er volledig mee eens dat gigantisme niet de juiste oplossing is... Ik zou de voorkeur geven aan kleinere oplossingen, beter verdeeld over het grondgebied... maar dit is niet langer een technisch probleem, maar een politiek of regelgevend probleem... Ik zal een klein lokaal thermisch probleem bouwen. elektriciteitscentrale... op de omvang van Gardane was het moeilijk... op kleinere schaal zou het volkomen onmogelijk zijn! dezelfde administratieve kosten, ongeacht de omvang, dus hoe kleiner het is, hoe minder winstgevend het is



Daar ben ik het niet helemaal mee eens, de houtketelkamers groeien al enkele jaren als paddenstoelen uit de grond, vooral onder invloed van het Warmtefonds.


ja, bijvoorbeeld:


1 september 2017: aanbesteding voor elektriciteitsproductie uit biomassa CRE 5-2

Geplaatst door Frédéric DOUARD de 2 juli 2017

Deze aanbesteding is de tweede tranche van de zogenaamde CRE 5 aanbesteding die loopt over de drie jaren 2016, 2017 en 2018. Het betreft de bouw en exploitatie van elektriciteitsproductie-installaties uit biomassa. De som van de jaarlijks te dekken vermogens bedraagt ​​60 MWé. Jaarlijks wordt dit vermogen verdeeld in twee families: houtenergie voor 50 MWé en methanisering voor 10 MWé.

https://www.bioenergie-promotion.fr/519 ... e-cre-5-2/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 30/12/17, 21:15

EEN HOUTWARMTENETWERK VOOR DE STAD BAYONNE

Do 28 december 2017

De stad Bayonne bereidt zich voor op koude dagen: het heeft zojuist zijn gloednieuwe houtverwarmingsnetwerk ingehuldigd ter vervanging van een deel van zijn oude gasverwarmingsnetwerk. Net als Bayonne worden steeds meer Franse gemeenten verleid door een houtverwarmingsnetwerk dat verschillende voordelen biedt, te beginnen met de verwarmingskosten, die stabieler zijn dan die van gas. Maar om deze nieuwe energieoplossing te implementeren, moest de stad een ingrijpende renovatie en aanpassing van haar warmtenetwerk ondernemen.

Hout ter vervanging van gas

Het houtwarmtenetwerk is geen nieuwe energietechniek, maar heeft een tweede wind gevonden dankzij de energietransitiewet die in 2015 werd uitgevaardigd. De wet bepaalde toen dat de hoeveelheden hernieuwbare en terugwinningswarmte die door deze netwerken worden gedistribueerd, met vijf moesten worden vermenigvuldigd. 2030. Een echte impuls die Franse gemeenten op ideeën bracht en in twee jaar tijd de uitrol van het houtwarmtenetwerk op grotere schaal mogelijk maakte. In slechts twee jaar tijd zijn 2 miljoen Franse huishoudens aangesloten op dit soort netwerk. Een succes dat niet los staat van het financiële argument vóór het houtverwarmingsnetwerk: omdat het met hout of biomassa werkt, is de prijs ervan niet onderhevig aan dezelfde schommelingen als aardgas, wat uiteindelijk een betere controle van de energiekosten mogelijk maakt.

Net als andere Franse steden werd Bayonne verleid door het idee van een houtverwarmingsnetwerk. In 2015 tekende het gemeentehuis een contract met Dalkia, de dochteronderneming van EDF-SE die zich toelegt op energiediensten. De gemeente heeft de aanleg en exploitatie van haar nieuwe houtverwarmingsnetwerk daarom voor een periode van 24 jaar aan Dalkia toevertrouwd. Een missie die bestond uit het ontwerpen van een nieuwe biomassaketelruimte ter vervanging van de oude gasboilerruimte, evenals een netwerk dat was aangepast aan de nieuwe warmtebron en in staat was de hele Hauts de Bayonne te distribueren, het deel van de stad dat werd gekozen om met deze nieuwe warmtebron te experimenteren. houtverwarmingsnetwerk.
......................

Reeds 10% van de Bayonne-bevolking was gedekt

Hoewel het sinds eind zomer 2017 operationeel is, is het nieuwe houtverwarmingsnetwerk in Bayonne zojuist officieel ingehuldigd op donderdag 30 november 2017. In een tijdsbestek van een paar maanden heeft het een kleine energierevolutie mogelijk gemaakt sinds het nu levert verwarming en huishoudelijk water aan 10% van de bevolking van Bayonne. In detail werd het netwerk ingezet om 4 woningen met elkaar te verbinden, waaronder 000 collectieve woongebouwen, evenals verschillende openbare gebouwen, waaronder het watercentrum Hauts de Sainte Croix, een psychiatrisch ziekenhuis en verschillende onderwijsinstellingen. In totaal kan het nieuwe houtverwarmingsnetwerk met een vermogen van 70 GWh 17 m225 verwarmen.
......................




Dalkia: de dochteronderneming van EDF die al leider is in de sector
Momenteel wordt 6% van de Franse bevolking verwarmd via een warmtenetwerk, maar om de doelstellingen van de energietransitiewet te verwezenlijken zullen tegen 8 2030 miljoen extra woningen moeten worden aangesloten. Dalkia, de dochteronderneming van EDF-SE (energieoplossingen) , is nu al leider in deze bloeiende markt en beheert maar liefst 353 warmte- en koudenetten. Sinds begin 2017 heeft het bedrijf aanzienlijk geïnvesteerd in de uitrol van houtverwarmingsnetwerken in heel Frankrijk. Bayonne, Caen, Carrières-sous-Poissy, Val de Briey, Dijon, Martigues, Nantes… Al deze steden hebben één ding gemeen: ze hebben al gekozen voor een houtverwarmingsnetwerk. En ze deden allemaal een beroep op Dalkia om hun nieuwe netwerken te ontwerpen en te bouwen.


http://lenergeek.com/2017/12/28/reseau- ... a-bayonne/
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13713
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par izentrop » 01/01/18, 15:46

Hallo en de beste wensen voor iedereen,
Een dossier over de Franse bossen uit 2015, maar zeer actueel, in een downloadbare uitgave van het uitstekende tijdschrift Lutopik http://www.lutopik.com/Lutopik_8web.pdf
toebehoren
bosDemain.gif
foretDemain.gif (174.91 KB) 1893 keer geraadpleegd
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 01/01/18, 17:08

Dit document is zeer goed uitgevoerd, hartelijk dank! 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 01/01/18, 18:27

In de activiteitenzone Tonnerre, in Yonne, een wanhopig leeg gebied (!), hadden gekozen functionarissen het goede idee om het verzoek van een investeerder in te willigen om daar een biomassacentrale te bouwen. Om dit project beter te promoten zal waarschijnlijk 50 tot 60 ton hout per jaar worden opgeslokt voor een bescheiden elektriciteitsproductie (kwestie van opbrengst, hoogstens wordt slechts 000/1 omgezet in elektriciteit, op voorwaarde dat we geen rekening houden met de account belichaamde energie) gesubsidieerd, zou er ook een tiental hectare kassen worden geïnstalleerd om het algehele evenwicht enigszins te verbeteren...
Volgens het openbaar onderzoeksrapport zouden deze gewassen voldoen aan de “principes van permacultuur”... : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sen-no-sen » 01/01/18, 19:19

In een samenleving die ernaar streeft de energiedissipatie te maximaliseren in perioden van (relatieve) economische stabiliteit, zien we de opkomst van monopolistische structuren.
Het is volkomen logisch dat deze trend nu van toepassing is op de houtindustrie, aangezien deze nu door "veredeld" wordt exponentiële economisme.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 01/01/18, 20:02

Ik zie daar ook, verwijzend naar mijn meer specifieke leesrooster, de wens om nieuwe gebieden binnen te dringen om te proberen een enorm kapitaal te valoriseren dat geen kansen biedt...

Omdat de waarde van de basisgrondstof hout (d.w.z. het zogenaamde ‘industriële’ hout) voortdurend neigt te dalen, kunnen alleen structuren die zeer grote hoeveelheden kunnen verwerken, hopen er winst uit te kunnen halen. Hoe meer de winsten van het kapitaal per eenheid product dalen, hoe meer de vernietiging moet intensiveren en het is duidelijk dat het niets de andere pool van de accumulatie van waarde vormt. We bevinden ons daarom in de aanwezigheid van twee tegengestelde en afhankelijke asymptoten, waarvan de ene (de abstracte waarde) neigt naar het oneindig grote en de andere (de fysieke wereld) naar het oneindig kleine... : Roll:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten