De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Exnihiloest » 07/04/21, 21:33

sicetaitsimple schreef:...
Maak je geen zorgen, de (zeer optimistische) projecties zijn 10% van het jaarlijkse Franse gasverbruik in 2030, terwijl we in 2020 rond de 1% zitten.
En daarna? Nou, er zal niet meer methanogene biomassa beschikbaar zijn, dus het zal de 10% niet overschrijden als dat gebeurt ... Je moet niet dromen, noch domweg "onze idioten van beleid" beschuldigen. Er zullen altijd voldoende gasverbruikers zijn om de volledige productie van methanisering van biomethaan, ongeacht het niveau, te verbranden.

Ja, ja, ik geef ze de schuld. Er is geen reden om gasverwarming te verbieden. Het lijkt me een Frans-Franse maatregel. Tegen CO2? Is dit een manier voor onze regering om trouw te zweren aan Greta de fanaticus, die een klacht tegen Frankrijk heeft ingediend?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 07/04/21, 22:17

Exnihiloest schreef:Ja, ja, ik geef ze de schuld. Er is geen reden om gasverwarming te verbieden.


Dat misschien, maar dat is een heel ander debat, zonder verband zoals u deed met de productiecapaciteit van biomethaan in Frankrijk, die sowieso ver onder de behoefte zal blijven.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 03/05/21, 16:00

In het departement Gard, promotie van houtenergie ter ondersteuning van de bosbouwsector

DOOR FREDERIC DOUARD 15 APRIL 2021

De Gard, 745 inwoners, is een departement dat zich uitstrekt van de Camargue tot aan de toppen van de Cevennen. Bekend om zijn uitzonderlijke toeristische aanbod en zijn karaktervolle landbouwproducten, is het ook een bosrijk departement. Het bos, dat aan het einde van de 000e eeuw bijna was verdwenen om te voorzien in de energiebehoeften van de industrie en voor de bebossing van kolenmijnen, groeit nu op natuurlijke wijze snel. Dit is het resultaat van de sterke achteruitgang van de landbouw aan het begin van de twintigste eeuw, het beslaat nu 18% van het grondgebied en blijft groeien tot het punt dat het een nieuwe ecologische en economische kans vormt.

Houtenergie, drijvende kracht achter bosbouw en hernieuwbare energie
De bosgroei in het departement Gard is, net als in alle departementen van de Franse mediterrane zone, veel hoger dan de oogst vanwege het gebrek aan afzetmogelijkheden voor het hout. Om dit nieuwe bos toekomstige capaciteiten te geven voor de productie van kwaliteitshout, maar ook om deel te nemen aan de strijd tegen de klimaatverandering door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, werd in 2002 de hout-energie-missie opgericht. Eerst ondersteund door het Mediterrane Milieuagentschap, vervolgens door de afdeling Milieu van de Regionale Raad van Languedoc-Roussillon, werd het in 2005 in Lozère en Gard overgenomen door de CCI's van Mende, Nîmes en Alès.
...............

https://www.bioenergie-promotion.fr/890 ... orestiere/
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 10/08/21, 14:45

Niets te maken met energie uit biomassa, maar ik ben zeer verrast te horen dat Frankrijk eikenhouten stammen zou exporteren... naar China.

https://www.bfmtv.com/economie/entrepri ... 00088.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 10/08/21, 19:45

Dit is geen nieuwigheid: sinds enkele decennia vullen de Chinezen de lege containers die teruggaan naar het Middenrijk. Het kost alleen de prijs van de afhandeling (in ieder geval moet je terugkomen om het circuit te voltooien) en het is zelfs technisch voordelig door ballast aan de boot te leveren...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 10/08/21, 21:07

Vervoeren we boomstammen in containers? Het is mogelijk, maar het verbaast me....
Het maakt toch niet uit, mijn grootste verrassing is deze export van boomstammen uit Frankrijk, en ik stel me andere landen in Europa voor, van boomstammen naar China.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 11/08/21, 10:37

Alles wat in een container past, zal het doen! Zeker voor de Chinezen voor wie het de maateenheid is... Deze laatsten hebben grondstoffen nodig en exporteren de verwerkte producten dan weer (ze hebben dus gedurende een paar (?) jaar de Mexicaanse meubelindustrie geruïneerd die tot dan toe de grootste exporteur).
U begrijpt gemakkelijk, denk ik, dat de transportkosten bij deze operatie nihil zijn, wat het mogelijk en zelfs dubbel voordelig maakt.

De Franse houtindustrie kampt al geruime tijd met een tekort, aangezien ze zich beperkt tot de massaproductie van deze stammen die bestemd zijn voor de export, niet alleen naar China...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Janic » 11/08/21, 10:48

dit is globalisering door communicerende vaten. Waar klagen we anders over dan dat de fabriek van de wereld grondstoffen nodig heeft om te produceren wat we dan van hen zullen kopen 'omdat het goedkoper is!'
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par izentrop » 23/11/21, 22:18

0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par GuyGadeboisTheBack » 23/11/21, 22:19

En jij dit: 8)
Bravo ...
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 250-gasten