De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par moinsdewatt » 09/03/21, 19:42

Méthavéore investeert in een anaerobe vergistingseenheid in de Drôme
Het bedrijf Méthavéore, opgericht door drie boeren en gevestigd in Étoile-sur-Rhône (Drôme), heeft 5,5 miljoen euro geïnvesteerd in een anaerobe vergistingsinstallatie met een productiecapaciteit van meer dan 18 miljoen kilowattuur per jaar aan hernieuwbaar gas.

Nieuwe fabriek 9 maart 2021

Beeld
De site van Méthavéore in Étoile-sur-Rhône (Drôme) had vier kilometer ondergrondse leidingen nodig om de anaerobe vergistingssite te verbinden met het GRDF-netwerk.

Sinds eind 2020 injecteert Méthavéore zijn biomethaan in het netwerk van Gaz Réseau Distribution France (GRDF). Deze anaerobe vergistingsinstallatie is de eerste groengasinjectiesite in het departement Drôme. Drie boeren hebben 5,5 miljoen euro geïnvesteerd in dit in 2015 gestarte project en in december 2020 in gebruik genomen.


https://www.usinenouvelle.com/article/m ... e.N1069394
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par izentrop » 22/03/21, 02:45

Een mooie illustratie van de illusie van "houthandel" als een "groene" oplossing.


De integrale
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14965
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par GuyGadeboisTheBack » 22/03/21, 02:57

Schandalig, walgelijk. Exploiteer, beheer een bos volgens de regels van de kunst, dat vind ik niet erg, maar dit is ronduit een ecocide !!! Ik begrijp niet eens dat het kan worden geautoriseerd. :onheil: :onheil: :onheil:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par izentrop » 22/03/21, 11:12

"een geluidsscherm" :schok: moet durven 8)

Het is niet nieuw https://reporterre.net/Dans-les-forets- ... upes-rases

Wanneer verbiedt een label duidelijke sneden en vereist het dat takken met een diameter van minder dan 7 cm op de grond blijven?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 22/03/21, 20:26

Het moet duidelijk zijn dat houtgranulatie is ontstaan ​​uit de wens van boslanden (Canada, Scandinavië) om zich te ontdoen van de stapels zaagsel die door hun zagerijen zijn geproduceerd. Een prijzenswaardige zorg om afval te gebruiken dat daarna werd getransformeerd en vanwege het recente succes van pelletverwarmers (eh, deed! :P ) vastgelopen, aangezien de vraag naar pellets groter was dan de beschikbare hoeveelheid zaagsel. Dit geldt des te meer omdat parallelle sectoren, zoals die van spaanplaat, ook gebruikers zijn van deze zogenaamde "gerelateerde" producten (voor de houtindustrie). Vandaar de toevlucht tot het versnipperen van hout tot palen van alle groottes, zolang ze maar een lage marktwaarde hebben ...
Wat betreft de kwestie van duidelijke bezuinigingen: wat we momenteel zien, is dat enerzijds het beroep zichzelf heeft opgesloten in een beheersysteem dat al decennia lang voor deze bedrijfsmodus is geconfigureerd en dat het ingewikkeld kan zijn om eruit te komen, op de aan de andere kant dat het steeds duidelijker wordt dat deze manier van beheer steeds problematischer wordt, niet alleen vanwege de legitieme onwil die het oproept in de publieke opinie (het bos is een privéruimte, maar de landelijke ruimte is een algemeen goed ), maar vooral omdat klimaatverandering de herbebossing in gevaar brengt die normaal gesproken volgt op kaalkap en die de logica vormt die eraan ten grondslag ligt. Inderdaad, de regelmatige droogte in het voorjaar en / of de zomer, evenals de hoge temperatuurpieken, zorgen voor mislukking van het planten, voornamelijk omdat de bosatmosfeer (schaduw en luchtvochtigheid) tijdens de operatie is verdwenen. Het is zeker dat de noodzaak (waarschijnlijk meer dan de deugd!) Zeer snel zal opleggen om deze praktijken op te geven en aan te moedigen om nieuwe strategieën te ontwikkelen die dichter bij de normale werking van het bosecosysteem aansluiten. Desondanks zullen de aanpassingsproblemen van het bos aanzienlijk blijven.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par jean.caissepas » 23/03/21, 00:50

Op houtpellets beginnen we het probleem te zien dat wordt veroorzaakt door goedkope energie:
- Een slecht geïsoleerd huis of openbaar gebouw (voorbeeld: oude middelbare school / hogeschool) dat stookolie verbrandt zal worden uitgerust met een pelletketel, om de energierekening te verlagen en het imago van de eigenaar (individu / politicus) zonder na te denken te verbeteren diepgaand over verbeteringen in energieverliezen (isolatie / dubbele stroom CMV)
- Sinds de democratisering van pelletkachels en warmtepompen worden huizen steeds groter omdat het verwarmingsbudget niet onoverkomelijk is
- De gebruikers warmen veel meer op (een rijk persoon die ik ken verwarmt de hele winter bij 25 ° omdat hij graag blootsvoets en in korte broek thuis is! :onheil: , zoals op de verre eilanden die hij regelmatig bezoekt ... :( )


Uiteindelijk verplaatsen we het probleem of vergroten we het, zonder het echt op te lossen.

Ik pleit schuldig met mijn pelletkachel die tussen de 40 en 50 zakken (600 tot 700 kg) verbruikt, maar met mijn CMV met dubbele stroom, wat een grote investering is (+ huis RT 2012) maar essentieel leek om verspilling van onze natuurlijke hulpbronnen te voorkomen.

Ik legde de as terug op het gazon dat nog nooit kunstmest of pesticiden heeft gezien sinds ik het bezit.

Te veel mensen haasten zich naar snelle oplossingen zonder na te denken over het hele proces, door te veel te vertrouwen op reclameslogans ... : Roll:

De mensheid rent constant naar winst, om steeds meer schulden af ​​te lossen, overdreven aankopen (SUV's, smartphones> 1k €, ...), door buitensporig te robotiseren (robotstofzuigers of batterijmaaier die snel in onbruik raken. moeilijk te recyclen) om tijd te besparen (het lijkt erop dat het geld is ...).
Vroeger luisterden we naar de ouderlingen of de wijzen. Nu wordt er uitgelachen en worden ze archaïsche mensen genoemd die niets van het moderne leven begrijpen ...

Voor mij is de tijd die ik niet verkoop (aan mijn werkgever) mijn vrijheid!
Dus ik wou dat het toenam (zoals mijn vrijheid eh!)

Maar uiteindelijk rent de meerderheid van de mensheid naar wat als het niet het einde is (behalve bewustzijn dat zeker te laat zal zijn)?
Het doet me altijd denken aan de sprinkhaan die alles in Afrika verwoest ...

En alsof het toevallig is, is het altijd de schuld van anderen omdat we altijd 'goede' excuses vinden om niets te veranderen aan je persoonlijke of collectieve keuzes (een stel, een gezin, ...)

Ik ben klaar met mijn avondblues. Goede nacht en goede dromen van ideale samenlevingen ... : Mrgreen:
1 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: De toekomst zal gaan door de vernietiging van biomassa




par izentrop » 05/04/21, 17:22

Timothy Searching van Princeton University heeft aangetoond dat de emissies voor een periode van 20 jaar tussen twee oogsten 80% hoger zijn dan die van steenkool (1879 kg / Wh). We moeten wachten op een vernieuwingsperiode van 100 jaar om de emissies terug te brengen tot lagere niveaus dan die van kolen (902 kg / MWh). Vergeet niet dat de limiet van DECC, het Britse Department for the Environment, 285 kg / MWh is!
De eigenaar van de Drax-fabriek in Noord-Yorkshire zal doorgaan met een deal van $ 652 miljoen om de productie van houtpellets te verdubbelen nadat de aandeelhouders 99,9% voor de aankoop van een Canadees biomassabedrijf hebben gestemd.

De deal versnelt de plannen van Drax Group om een ​​toonaangevende biomassa-energieproducent te worden door houtpellets te vervangen in plaats van steenkool in de elektriciteitscentrale - ondanks waarschuwingen van wetenschappers, groene activisten en duurzame investeerders dat het verbranden van houtpellets de klimaatcrisis zou kunnen versnellen.

Meer dan 20 milieuorganisaties, waaronder de duurzame investeringsgroep ShareAction, schreven in maart een open brief aan de aandeelhouders van Drax om hen aan te sporen tegen de deal te stemmen. De brief waarschuwde datHet verbranden van meer geïmporteerde houtpellets zou de klimaatcrisis kunnen versnellen en de bijdrage van het bedrijf aan het verlies aan biodiversiteit en het risico op schendingen van de landrechten van inheemse volkeren kunnen vergroten. https://www.theguardian.com/business/20 ... m-purchase
En hop !!
De productiecapaciteit van pellets zal de komende jaren met 250% toenemen tot 1 ton, met de komst van nieuwe producenten zoals Barrette-Chapais op de markt. Bij gebrek aan markten in Quebec, zullen deze korrels het pad van export inslaan. https://www.lesoleil.com/affaires/la-pr ... df920a3d67
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Exnihiloest » 06/04/21, 21:27

moinsdewatt schreef:
Méthavéore investeert in een anaerobe vergistingseenheid in de Drôme
Het bedrijf Méthavéore, opgericht door drie boeren en gevestigd in Étoile-sur-Rhône (Drôme), heeft 5,5 miljoen euro geïnvesteerd in een anaerobe vergistingsinstallatie met een productiecapaciteit van meer dan 18 miljoen kilowattuur per jaar aan hernieuwbaar gas.

Nieuwe fabriek 9 maart 2021

Beeld
De site van Méthavéore in Étoile-sur-Rhône (Drôme) had vier kilometer ondergrondse leidingen nodig om de anaerobe vergistingssite te verbinden met het GRDF-netwerk.

Sinds eind 2020 injecteert Méthavéore zijn biomethaan in het netwerk van Gaz Réseau Distribution France (GRDF). Deze anaerobe vergistingsinstallatie is de eerste groengasinjectiesite in het departement Drôme. Drie boeren hebben 5,5 miljoen euro geïnvesteerd in dit in 2015 gestarte project en in december 2020 in gebruik genomen.


https://www.usinenouvelle.com/article/m ... e.N1069394


Zeer interessant bedrijf. Deze energie is tenminste niet onderbroken in tegenstelling tot wind en zon.

Helaas hebben onze beleids idioten het verbod op gasboilers in nieuwe woningen geprogrammeerd. Het is allemaal wonderbaarlijk samenhangend.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Exnihiloest » 06/04/21, 21:35

jean.caissepas schreef:...
Maar uiteindelijk rent de meerderheid van de mensheid naar wat als het niet het einde is (behalve bewustzijn dat zeker te laat zal zijn)?
...

Luister niet naar de slechte tongen van catastrofisme. Niets is lineair extrapoleerbaar. Mensen corrigeren dingen gaandeweg.
Wat betreft het praten over de mensheid alsof we er geen deel van uitmaken, het leek me altijd erg wantrouwend.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 06/04/21, 21:57

Exnihiloest schreef:Zeer interessant bedrijf. Deze energie is tenminste niet onderbroken in tegenstelling tot wind en zon.
Helaas hebben onze beleids idioten het verbod op gasboilers in nieuwe woningen geprogrammeerd. Het is allemaal wonderbaarlijk samenhangend.


Maak je geen zorgen, de (zeer optimistische) projecties zijn 10% van het jaarlijkse Franse gasverbruik in 2030, terwijl we in 2020 rond de 1% zitten.
En daarna? Nou, er zal niet meer methanogene biomassa beschikbaar zijn, dus het zal de 10% niet overschrijden als dat gebeurt ... Je moet niet dromen, noch domweg "onze idioten van beleid" beschuldigen. Er zullen altijd voldoende gasverbruikers zijn om de volledige productie van methanisering van biomethaan, ongeacht het niveau, te verbranden.
1 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 293-gasten