Organische Rankine-cyclus (ORC) en hernieuwbare energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/03/13, 01:56

Beeld
(2700-2400) / (2700-200) = 0,12 = 12%
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 29/03/13, 09:48

Goed en hetzelfde (zelfde T °) met een RXXX?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/03/13, 14:02

het is niet de vloeistofkeuze die de prestatie zal veranderen

een simpele freon rankine-cyclus geeft ook een iets lagere opbrengst dan de carnotopbrengst

een van de oplossingen om de rankine-cyclus een opbrengst te geven die gelijk is aan de carnot-cyclus, het is rekken

Op een ander punt van de expansie worden het gecondenseerde water en een beetje stoom onttrokken, en het wordt gebruikt om het water opnieuw op te warmen en terug te voeren naar de ketel: plotseling bereikt het water de ketel al op de juiste temperatuur: het overtreft het belangrijkste defect van de eenvoudige rankinecyclus en het geeft de hele carnotopbrengst

vreemd genoeg ligt het probleem dat door deze stellingen wordt opgelost aan de lage temperatuurkant van de cyclus: waar we niets kunnen zien omdat alles in de dikte van de lijn op het molierdiagram zit ... maar dat doet de lijn van de relaxatie scheef staan, en het verhoogt de opbrengst berekend met de enthalpie

maar wees voorzichtig, met het rekken is het niet langer een enkele cyclus, aangezien alle stoom niet de volledige draai maakt ... een deel ervan draait meer verminderd

de klap van het rekken zal de theoretische opbrengst verhogen van 12% naar 15% carnot: maar dit is alleen de theoretische opbrengst van de cyclus ... het resultaat zal zijn wat het kan volgens de kwaliteit van de elementen en de slag rekken zal een onnodige complicatie zijn

om de efficiëntie te verbeteren, is het gemakkelijker om de ketel beter te plaatsen door simpelweg de temperatuur te verhogen! dit wordt gedaan in kolencentrales!

LET OP: deze metingen op het Molier-diagram zijn niet erg nauwkeurig: het vinden van 10 12 of 15% zegt niet veel: de berekening van de carnot-limiet is eenvoudiger en nauwkeuriger

de lage stoomdruk is gunstig voor de turbine ... de laatste trappen kunnen het soort dode bladblazer zijn, allemaal van plastic!

met koelvloeistof is het een hogere druk, het is eerder een zuigermachine die de beste prestaties zal leveren ... als we het hebben over een turbine, zijn het vaak scrolls, wat geen turbines zijn! maar veel volumetrische machines met overal wrijving

de keuze tussen stoom of freon, het is met de stoom groot en eenvoudig, met de freon klein en ingewikkelder
0 x
fredericponcet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 29/06/11, 10:17




par fredericponcet » 28/08/13, 16:01

Samengevat: de warmtekrachtkoppeling die Novotek aanbiedt, is net zo rokerig als die van Neoterre?

Ik heb nog een vraag. Ik las een paar argumenten op deze laatste 9 pagina's, en ik leerde dat het verkrijgen van een goede prestatie met een thermodynamische machine niet eenvoudig was, vooral niet als je hem zelf bouwt.

Stel nu dat ik op een forum klusjesmannen en Geo Trouvetout en die niet kunnen concurreren met fabrikanten op het gebied van de prestaties van hun producten, probeer ik te vervaardigen wat ze niet verkopen (omdat ik misschien hun enige klant zou zijn en productontwikkeling zou daarom nooit worden afgeschreven).

Laten we aannemen dat ik op een geïsoleerde, energetisch "autonome" plek woon en dat ik voor de winter een andere bron dan de generator wil vinden.

Stel dat ik een pelletketel heb van het eenvoudigste model dat er is (een Bruno pellets II).

Stel dat ik op zoek ben naar alle mogelijke oplossingen om te vermijden dat ik al mijn fotovoltaïsche productie voor de maand december alleen maar zou verbruiken door de circulatiepomp en omvormers, bijvoorbeeld.

Anders gezegd, dat ik het energieprobleem niet zie als een doorsnee burger die zijn water verwarmt in een elektrische ballon, maar als een fanaticus die ervoor heeft gekozen om "echt" energievermindering te ervaren.

Anders gezegd, als ik in de winter op de een of andere manier zelfs maar 50 kleine watt zou kunnen produceren, maar 24 uur per dag, zou ik het geweldig vinden.

Kortom, om het simpel te houden, en aangezien ik zie dat er hier nogal wat experts in thermodynamica zijn, is mijn vraag de volgende: met een 12 kW boiler die uit water komt van 95 ° C (en een bron koud potentieel lager dan 5 ° C) is het mogelijk om een ​​machine te laten draaien, ongeacht het vermogen, die minstens 50 W kan produceren?

Ik begrijp dat het niet erg bevredigend is voor de geest om een ​​machine te ontwerpen die slecht presteert; maar we moeten het feit niet uit het oog verliezen dat alle energie die niet wordt omgezet in mechanische energie, en dan in elektrische energie, in warmte "verloren" gaat. Als deze warmte echter binnenshuis verloren gaat, is het niet echt een verlies, omdat het in feite afkomstig is van een systeem dat bedoeld is om te verwarmen ... nou, dat is het idee warmtekrachtkoppeling, wat.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/08/13, 17:08

uitgaande van de 95 ° C van een normale ketel, zullen de prestaties slecht zijn en zal het je 50W alleen halen als het vermogen van de ketel enorm is ... als het minder koud is en we de ketel minder sterk laten werken dat zal niets geven

als iemand echt een kleine stoommachine wil maken, geef ik de voorkeur aan een kleine stoomketel met een kleine haard, en die tot een serieuze druk en temperatuur gaat: die zal een efficiëntie hebben van 20% maar die zal te klein zijn om te doen verwarming van het huis

50W elektrisch, dus 200W thermisch ... niet genoeg om het huis te verwarmen, maar warmte die ook niet verloren gaat als de behoefte aan warmte laag is

is het zinvol om de druk te verhogen om een ​​hoog rendement na te streven? ja, want als we met een lagere druk werken met een efficiëntie van 10%, zal het zijn als 50W elektrisch 450W thermisch: het vereist een open haard en een boiler die 2 keer groter is, dus 2 keer duurder om te bouwen

is het utopisch om een ​​kleine, zeer efficiënte stoommachine te bouwen? Er zijn fans van gereduceerde stoommodellen die briljante constructies maken, maar wiens doel het vaak is om mooie gereduceerde modellen te maken, niet om hoge prestaties te zoeken

er zijn veel stoommodelmakers die goede monteurs en machinisten zijn, maar zonder voldoende thermodynamische kennis om in deze richting te gaan

het zou interessant zijn om het idee te lanceren om een ​​race te lopen met de beste prestaties onder amateurs, om over te schakelen van de gewone race naar de mooiste machine

voor mij is stoom niet de beste oplossing: we kunnen het beter doen met het houtvergassersysteem en de verbrandingsmotor

maar de stoomoplossing behoudt enkele voordelen

een motor met laag rendement op het vermogen van een grote ketel kan alleen worden gebruikt als er behoefte is aan verwarming ... een kleine stoommachine met een hoog rendement met zijn kleine open haard kan het hele jaar door worden gebruikt!

in mijn huidige project zijn er enkele hoogrenderende compressoren voor warmtepompen ... met dubbelwerkende zuiger ... zeer dicht bij een stoommachine

wie is er echt geïnteresseerd?
0 x
fredericponcet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 29/06/11, 10:17




par fredericponcet » 29/08/13, 12:21

chatelot16 schreef:uitgaande van de 95 ° C van een normale ketel, zullen de prestaties slecht zijn en zal het je 50W alleen halen als het vermogen van de ketel enorm is ... als het minder koud is en we de ketel minder sterk laten werken dat zal niets geven


Dit is precies wat ik zoek.

Dus, is het mogelijk? Met een Stirling of een Rankine?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/08/13, 13:00

het kan natuurlijk ... het is zelfs al gedaan

de eerste stoommachine had een ketel op atmosferische druk, dus net op 100 ° C: het is het vacuüm in de condensor waardoor de motor liep

deze stoommachines waren erg aan het braken, voor een laag vermogen omdat ze heel langzaam draaiden

we zouden het vandaag veel beter kunnen doen door dezelfde stroom door een kleine zuiger te leiden die sneller draait

Ik zei in mijn vorige bericht dat deze stoommachine met een laag rendement alleen nuttig zou zijn als je veel verwarmt, dus niet vaak ... het zou ook winstgevend kunnen zijn, in de zomer met zonnewarmte die nutteloos is

de vraag is altijd hetzelfde, wie is er geïnteresseerd? wie wil er geld in dit soort dingen investeren?

voor mij zal een kleine hogetemperatuurstoommachine met een onafhankelijke haard goedkoper te maken en gemakkelijker te installeren zijn
0 x
fredericponcet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 29/06/11, 10:17




par fredericponcet » 29/08/13, 13:48

chatelot16 schreef:de vraag is altijd hetzelfde, wie is er geïnteresseerd? wie wil er geld in dit soort dingen investeren?


Ik ben geïnteresseerd en ik ben bereid om er tijd en een paar honderd euro in te steken.

Als je mij advies geeft, is het gratis. : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 29/08/13, 22:44

Wat ik ga zeggen is misschien dwaas; maar met een delta van 90 ° C en als het voor "slechts" 50W is, zou het niet eenvoudiger zijn om Pelletier-effectcellen te gebruiken?
het presteert zeker slecht, er is zeker een volle doos voor nodig.
Maar het is bijna onverwoestbaar, toch? En dan is er geen ontwikkeling meer te doen
0 x
fredericponcet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 29/06/11, 10:17




par fredericponcet » 30/08/13, 10:20

Forhorse schreef:Wat ik ga zeggen is misschien dwaas; maar met een delta van 90 ° C en als het voor "slechts" 50W is, zou het niet eenvoudiger zijn om Pelletier-effectcellen te gebruiken?


Dat wil zeggen ? Thermokoppels?

Als dat het was, dacht ik erover na. Het is een beetje duur en produceert vooral een lage spanning, die moeilijk om te zetten is. Maar ik denk er serieus over na.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten