Organische Rankine-cyclus (ORC) en hernieuwbare energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 27/03/13, 21:38

chatelot16 schreef:hier is een interessant document
https://www.econologie.info/share/partag ... jXjItL.pdf

helaas werkt de internetlink niet meer... dus haal ik hem van mijn computer


Ik kijk...je zag deze:

https://www.econologie.info/share/partag ... dbrFG1.pdf

?

En jij hebt de TS Mollier getraceerd?

chatelot16 schreef:als de rook bij 200°C naar buiten komt, bewijst dat niet dat er veel energie nodig is


Ja maar:

a) de gemiddelde houtkachel heeft een lager rendement dan de gemiddelde werkende ketel...

b) het document https://www.econologie.info/share/partag ... dbrFG1.pdf vertelt over het herstellen van de T° op de dieseluitlaat (200°C bij deellast)

Nu zijn de verliezen van een kachel veel lager dan die van een ketel... als de ORC al winstgevend is op een ketel, zal dat niet het geval zijn op een kachel!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/03/13, 21:44

Christophe schreef:
Ik moet echt deze spreadsheet maken die tegelijkertijd alle diagrammen maakt: pv ts hs ...


Wauw gemotiveerd! Maar we moeten het op internet vinden, toch?


als je al vindt wat je moet doen, zou dat heel goed zijn... maar ik heb niet veel hoop, de tips om je te helpen het te begrijpen zijn zeldzaam... Ik heb zelfs de indruk dat sommigen het expres doen om te kiezen de minst duidelijke presentaties

als je merkt dat er al een spreadsheet is gemaakt, scheelt dat me tijd, omdat ik een aantal redelijk precieze ideeën in mijn hoofd heb die nog beter goed getekend en goed berekend zouden zijn

Ik heb weinig hoop een spreadsheet te vinden, omdat er mensen zijn die mensen liever laten geloven dat ze simulatiesoftware nodig hebben
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 27/03/13, 21:52

U heeft gezocht op thermoxcel http://www.thermexcel.com/ ?

Sommige van hun spreadsheets kosten geld, maar het is niet erg duur... als je er geen lange uren mee hoeft te maken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/03/13, 22:03

Christophe schreef:b) het document https://www.econologie.info/share/partag ... dbrFG1.pdf vertelt over het herstellen van de T° op de dieseluitlaat (200°C bij deellast)


Het terugwinnen van de warmte uit de uitlaatgassen door een andere thermische motor is niet eenvoudig, juist vanwege deze variabele temperatuur tijdens het koelen

het is veel interessanter om de thermodynamische cyclus van de dieselmotor te wijzigen, zodat het einde van de expansie bij de uitlaat valt bij omgevingstemperatuur: plotseling is het het uitlaatgas zelf dat als thermodynamische vloeistof dient

deze route wordt al gebruikt: in het type turbocompoundmotor

en er is ook een pdf van dezelfde professor die het heel goed uitlegt
maar het begint hier off-topic te raken... Ik heb een speciaal onderwerp geopend om erover te praten
https://www.econologie.info/share/partag ... JaoHuX.pdf
https://www.econologie.com/forums/projet-mot ... 12047.html
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 28/03/13, 00:32

re,

leg het eigenlijk zo uit:

citaat :

conclusie de rankine-cyclus is niet effectief in het terugwinnen van kracht uit een rookstroom waarvan de temperatuur daalt als we zijn hitte opnemen


Ik begrijp het :)

Het is dus een heel goed idee.
Ik had er de tijd voor moeten nemen om erover na te denken voordat ik zoveel voor mezelf schreef...

Ik zal de tijd nemen om je link te lezen Christophe, bedankt dat je de tijd hebt genomen om het duidelijk uit te leggen ;).

Stirling is voor mij een beetje een droom, ik heb er veel over gelezen en wat ik er eigenlijk uit opmaak is dat het complex is om iets te maken dat goed werkt. maar ik ben nog jong zoals ze zeiden ;) en de toekomst strekt zijn armen naar mij uit :) .... ook dromen... wie weet komen de dromen over een paar jaar wel uit...

maar ik leer veel met dit onderwerp, dank je...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/03/13, 01:45

Christophe schreef:En jij hebt de TS Mollier getraceerd?


hier is een rangordecyclus getekend op de mollier TS
https://www.econologie.info/share/partag ... fMA7L7.GIF

1 2 pompen om druk op te bouwen om de ketel binnen te gaan

2 3 verwarming met constante druk op welke manier dan ook uitgezet

3 4 isotherm koken

4 5 expansie met gedeeltelijke condensatie tijdens expansie

5 1 isotherme condensatie
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 28/03/13, 11:45

Geweldig en wat zijn de T°/p voor elk punt? (sorry, misschien merk ik dat ik lui ben hier...)

En dus in termen van prestaties, wat levert het op?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 12:15

Ahmed schreef:Van wat ik begrijp, komt "organisch" voor wanneer een organische vloeistof (koolstofbasis) wordt gebruikt om de faseveranderingstemperatuur te verlagen tot onder die van klassieke waterdamp.


OK. Organisch in de zin van organische chemie! Ik begrijp. Verlaag ook de faseveranderingstemperatuur...

[Wat de rest betreft, ik lees je nog steeds, maar ik ben verdwaald! De agro-econoom ligt niet meer in zijn vakgebied!!! Wat mij stoort is dat onze warmtekrachtkoppeling op biomethaan op het punt staat te starten, de tank is geladen en ik heb nog steeds niets kunnen ontdekken over dodelijke hitte - met name uitlaatgassen; de koelwarmte van de motor/turbo en zelfs een deel van de uitlaat wordt teruggewonnen en gebruikt]
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 28/03/13, 12:55

Nou, als de warmtekrachtkoppeling goed wordt uitgevoerd, zou er niet veel meer over moeten zijn op het gebied van fatale hitte (dodelijke hitte waar ik nog nooit van heb gehoord lol)... toch?

Je hebt destijds geen onderwerp gemaakt om het project te presenteren... denk ik?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/03/13, 13:24

dodelijke hitte in plaats van fataal? het is dodelijk!

de beste manier om warmte uit de uitlaat terug te winnen is door het niet te doen

bij een normale motor is er compressie die de temperatuur verhoogt, en vervolgens expansie die de temperatuur verlaagt, maar sinds we de warmte van de brandstof hebben toegevoegd, wordt deze aan het einde van de expansie altijd te heet

maar met koeling tijdens het begin van de compressie haalt dit de warmte uit de cyclus... en de temperatuur aan het einde van de expansie kan zo laag zijn als we willen... op voorwaarde dat de expansie voldoende is: de simpele turbo is geen langer genoeg... we hebben een tweede nodig die duidelijk te zien is op de documentpagina waaraan je mij hebt voorgesteld

deze 2e turbo is inderdaad het equivalent van een thermische machine die de warmte van de uitlaat gebruikt... behalve dat er geen warmtewisselaar in de uitlaat zit, aangezien het het uitlaatgas zelf is dat de cyclus maakt

deze extra turbine vereist wel een extra wisselaar om de motorcyclus te wijzigen, maar het is de intercooler bij de inlaat: veel gemakkelijker dan bij de uitlaat

het is niet voldoende om de turbine aan de uitlaat toe te voegen... alle parameters van de motor moeten worden gewijzigd: door afkoeling na het begin van de compressie kan de compressieverhouding van de motor worden verhoogd

het zou interessant zijn om de vraag aan schnel te stellen om erachter te komen of het mogelijk is om deze turbine toe te voegen aan een reeds geïnstalleerde motor, of dat het een volledige verandering van de groep vereist ... helaas denk ik dat het meer het 2e geval is
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 405-gasten