Elektriciteit maken met een put?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
fl3ur2sel22
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 28/12/08, 22:20
Plaats: BZH

Elektriciteit maken met een put?




par fl3ur2sel22 » 28/12/08, 22:33

Bonsoir à tous,

Ik heb net een huis gekocht dat is uitgerust met aardwarmte op verticaal boren plus een warmtepomp. : Cheesy:
De voormalige eigenaren hadden met het afvalwater van de genoemde boring een kunstmatig bassin aangelegd. We hebben dus een permanente watervoorziening die dit bassin voedt.
En mijn idee zou zijn om erin te slagen een energiebron te produceren door middel van deze permanente watervoorziening. Het is immers hetzelfde systeem als de watermolen. Ik kan me echter nog steeds geen techniek voorstellen voor... :|

Dus als je ideeën hebt of als je dit project al zelf hebt gedaan, aarzel dan niet, ik zal je advies opvolgen. :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16086
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231




par Remundo » 28/12/08, 23:55

Hallo Fleur2sel,

Hier is een site die je wat ideeën kan geven:
http://clients.newel.net/particulier/am ... leroue.htm

Het is moeilijk om uw vraag te beantwoorden omdat we de stroom of de hoogte van de val niet kennen.

In één oogopslag denk ik dat je maximaal 10L/s hebt en een paar meter valt. Ik zal een "wiel hierboven" zien

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 29/12/08, 11:40

Trawl fleur2sel en welkom,

Als je wat foto's hebt zou dat kunnen helpen!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 29/12/08, 12:46

Wat is bij benadering het debiet en de valhoogte ter hoogte van de evacuatie van uw bassin?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 29/12/08, 13:56

Dag

Ik had een beetje dezelfde gedachte maar dan met een windturbine.

Dat gezegd hebbende, ook thuis heb ik een zeer grote waterreserve (ongeveer 400 m3) die uitsluitend gevuld is met regenwater van de daken van omliggende gebouwen.
De windturbine moet het ook mogelijk maken om regenwater dat op verschillende lage punten is opgevangen, naar de reserve in hoogte te brengen, en zelfs om een ​​stroom van mechanische circulatie van het water te creëren die filtratie en energieproductie mogelijk maakt.

Helaas heb ik gemerkt dat we steeds weer terug komen op dezelfde energieproductiesystemen, namelijk de aandrijving van een rotor (bijvoorbeeld een dynamo) om elektriciteit op te wekken.

Ik stel me voor dat met een schoepenrad het antwoord hetzelfde zal blijven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 29/12/08, 19:07

Over het initiële onderwerp (gebruik van een stroom water als energiebron) vond ik deze site:
http://www.energievair.com/fr/applications.html

Het idee is om een ​​vloeistof te verwarmen (op de site is dat door een windturbine maar een schoepenrad zou hetzelfde kunnen doen), wat het mogelijk maakt om een ​​extra verwarmingsbron te hebben.

Het voordeel is dat de geproduceerde elektriciteit niet wordt opgeslagen in batterijen, maar direct wordt gebruikt om een ​​vloeistof te verwarmen, wat resulteert in een gemakkelijke montage en vooral geen batterij nodig heeft om de geproduceerde energie op te slaan.

Dit systeem lijkt mij een interessante en eenvoudig te implementeren oplossing tegen lagere kosten.

Heeft iemand enig idee om dit systeem te ontwikkelen?
0 x
EnergyVair
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/06/08, 20:53

Verkeerde adres




par EnergyVair » 31/12/09, 11:37

Hallo,

Om maar te vermelden dat het opgegeven adres niet meer geldig is. Je zou in plaats daarvan deze moeten gebruiken:
http://www.energievair.com/fr/Info.html

Bedankt voor je aanmoediging en een gelukkig nieuwjaar 2010!
Van harte.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/12/09, 13:12

voordat je je hoofd breekt over hoe je de energie van een waterval kunt terugwinnen, moet je de maximaal winbare energie berekenen

energie (in joule) = gewicht (in newton) x lengte (in m)

dus om energie op te slaan met water vermenigvuldig je het volume in liters dus het gewicht in kg met 9.81 om het gewicht in N te krijgen

omrekenen Joule naar kWh: x 3600/4180

resultaat: de energie die door een reservoir is opgeslagen is hopeloos laag: pas wanneer de reservoirs erg groot en bijna natuurlijk zijn, wordt het winstgevend

uitzondering, wanneer de valhoogte erg groot is: plaats de turbine op de bodem van een boorgat van 100 m en turbineer het water dat van het oppervlak komt: probleem: het brengt water rechtstreeks in het grondwater zonder dat het door de grond wordt gefilterd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 31/12/09, 13:49

Waarom niet rechtstreeks water gebruiken met een graanmolen
bijvoorbeeld.
Maak dan een kweekvijver voor forellen en/of rivierkreeften.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 145-gasten