COP van een warmtepomp

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
balou59
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 09/05/07, 10:18




par balou59 » 06/06/07, 14:45

het is niets rocket science, gewoon een Excel-tabel die de kosten berekent van verwarming (+ huishoudelijk warm water) van fossiele brandstoffen en "hernieuwbare energieën" (let op de aanhalingstekens), dus ik deed thermische zonne-energie, verticale geothermische energie en horizontale en aerothermische energie. geen erg gedetailleerde berekening omdat ik probeerde een programma te maken met weinig variabelen, zodat het zo vaak mogelijk gebruikt kon worden. waar ik het meest trots op ben, is dat ik bij het berekenen van de vermeden CO2-uitstoot een idee wilde geven (want als we zeggen dat de Prius een ton CO2 per jaar vermijdt, is dat mooi, maar het stelt niet veel voor) dus heb ik deze kilo’s CO2 omgerekend naar kilometers die een auto aflegt. Ik heb ook een pagina voorzien om de prijs van fossiele brandstoffen te kunnen aanpassen omdat ik denk dat mijn Excel-bestand over een paar jaar veel gebruikt zal worden
0 x
balou59
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 09/05/07, 10:18




par balou59 » 06/06/07, 14:48

het doel van mijn excel-bestand is eigenlijk zoals mijn stagebegeleider zegt:

"installateurs en individuen die nog te aarzelend zijn, gerust te stellen"
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Re: COP van een warmtepomp




par lejustemilieu » 06/06/07, 17:13

balou59 schreef:Student in het 2de jaar van de DUT thermische engineering en energie Ik ben momenteel op stage en mijn onderwerp is hernieuwbare energie, ik zorgde al voor zonne-energie (alleen voor huishoudelijk warm water omdat ik in het noorden woon ^^ ) en nu pak ik warmtepompen aan, wil ik de hoeveelheid teruggewonnen warmte in een jaar berekenen en wat mij momenteel blokkeert, is de variatie van de COP afhankelijk van de temperatuur van de koudebron (vooral voor het aerothermie)

*********************************************
Warmtepomp....
Waarom gaan we niet meteen over tot de serieuze zaken zoals passiefhuis?
Ik heb een brander gemaakt die op bakolie werkt (op advies van de beroemde André, tegen wie ik hallo zeg), mijn verwarming is vrijwel gratis, maar ik zal nooit het comfort hebben van een goed geïsoleerd huis.
Ik zal altijd pech hebben, werken om mijn olie te oogsten.
Warmtepomp, dat is naar mijn bescheiden mening niet duurzaam.
Ja, dat is mijn mening
0 x
balou59
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 09/05/07, 10:18

Re: COP van een warmtepomp




par balou59 » 07/06/07, 08:25

Warmtepomp....
Waarom gaan we niet meteen over tot de serieuze zaken zoals passiefhuis?


het is niet ik die beslist wat mijn stageonderwerp zal zijn (en het bedrijf dat mij heeft aangenomen voor een stage doet geen isolatie, het is een groothandel in verwarming), en dan zijn de installateurs, voor zover ik het begrijp, nog steeds een beetje voorzichtig hernieuwbare energie, dus laten we het beetje bij beetje doen en dan bij een passiefhuis uitkomen

Warmtepomp, dat is naar mijn bescheiden mening niet duurzaam.
Ja, dat is mijn mening



daarom heb ik offertes voor duurzame energie geplaatst
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 09/06/07, 05:25

Dag

levensduur van een goede warmtepomp 20 jaar en meer als deze een goed formaat heeft (te klein, hij draait te lang en te groot, hij start en stopt vaak)
in mijn geval 5 pk motor, ik gebruik hem voor airconditioning en verwarming..
het isoleren van woningen is de eerste investering die gedaan moet worden, zowel voor koude als warmte
als in de winter de sneeuw op het dak smelt, is er een ernstig probleem met de isolatie van het plafond van dit huis, een slecht geïsoleerd huis bij -25 is niet verwarmbaar en bij +30 in de zomer met vochtigheid is het 's nachts niet slaapbaar.

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 09/06/07, 18:48

hi Andrew
5 pk, heb je het over het elektrische vermogen of over het koelkastvermogen van je compressor?
Omdat 3,8 kW aan verwarming erg laag is.
Als het nu gaat om het geabsorbeerde elektrische vermogen dat ons een koelkast van 11,3 kW oplevert, als deze een Cop 3 heeft, is dat al beter.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 09/06/07, 20:16

Dag

verkocht voor 5 ton?
de compressor trekt 25 ampère bij 230 volt enkelfasig
deze verbruikt totaal 30 tot 32 ampère met de waterpompen en ventilator, dit zorgt voor verwarming tot temperaturen van -25
in airconditioning komt nooit zonder stroom te zitten op +32, houd het huis op 22 in de zomer en iets hoger in de winter 24..
Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 09/06/07, 20:56

Als we P=UxI doen, wordt P= 230x25 of 5750W.
Dat geeft 17250W aan verwarming als de COP 3 is.
Bij -25°C is het zeker geen 3 maar als het 1,5 of 2 is dan ligt dat tussen de 8,6 en 11,5 kW.
We vallen terug op geschikte cijfers voor het verwarmen van een gemiddeld huis.

Welke warmtewisselaars gebruikt u binnenshuis?
Ventilatorconvectoren, radiatoren, vloerverwarming.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 10/06/07, 02:52

Dag
-25°C is het zeker niet 3 maar als het 1,5 of 2 is dan ligt dat tussen de 8,6 en 11,5kW
.

de buitentemperatuur verandert niets aan de COP, het zorgt er alleen voor dat de warmtepomp ondanks de goede isolatie vaker werkt, er gaat warmte verloren naar buiten en hoe kouder het is, hoe meer er verloren gaat.
De warmtepomp pompt zijn warmte in het aardwater, in de winter is het slechts 12°C en in de lente, als de sneeuw smelt en de vorst afneemt, daalt de temperatuur tot 10°C.
Degene die lucht/lucht werkt op -5 is niet langer erg efficiënt, hij runt een fabriek om warmte te produceren, zoals veel elektrische verwarmingselementen, hoe eenvoudiger hoe robuuster.

Aardwaterverdamper waterinlaat 12 c uitlaat 6c soms 4c
waterstroom tussen 20 en 25 liter per minuut, afhankelijk van de staat van de zeef.
geforceerde luchtcondensor in de woninguitlaat in ventilatie 38C.. maximum moeilijk om cijfers te geven dit varieert gedurende de werking van het systeem..
Ik heb een urenmeter voor de looptijd van de warmtepomp op jaarbasis en een watermeter om te meten wat er door de wisselaar gaat...
Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 10/06/07, 05:13

Oh ja, het is waar, ik vergat dat je een warmtepomp hebt met een geothermische sensor die put uit een grondwaterspiegel.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 211-gasten