Rookgasafvoer voor olie- en houtketel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
user12345
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 14/08/09, 14:35

Rookgasafvoer voor olie- en houtketel




par user12345 » 14/08/09, 14:53

Ik heb een olieketel en een houtblokkenketel die op hetzelfde schoorsteenkanaal zijn aangesloten. Deze 2 ketels worden nooit tegelijkertijd gebruikt. Ik lees op de forum dat je niet 1 olieketel en 1 houtketel op dezelfde leiding kunt plaatsen, maar dat er gemengde olie- en houtketels zijn die op dezelfde leiding kunnen worden aangesloten. (bijvoorbeeld de Polyflam-ketel van Geminox, een olie-hout-polybrandstof met 2 afzonderlijke verbrandingskamers en een enkele rookafvoer) of de Ideal Standard 1400 houtketel met optie voor olie-installatie).
Wat is er mis met dit enkele kanaal?

dank u
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 14:57

welkom

Waar heb je dit gelezen en waarom is dit verboden?

Het kan meer een administratieve reden zijn (verzekeringen) dan een technologische reden, toch?

Over het algemeen heeft een houtverbrandingstoestel een grotere trek nodig omdat het een natuurlijke trek is. Een olieketel werkt "goed" zonder schoorsteen. Bij een houtkachel is dit niet het geval...
0 x
user12345
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 14/08/09, 14:35




par user12345 » 14/08/09, 15:04

een norm schrijft voor dat “elke cv-ketel moet worden aangesloten op een individueel afvoerkanaal”, met enkele uitzonderingen voor ketels van hetzelfde type.
Waarom dit verboden is, is het onderwerp van mijn vraag. bij mijn installatie is er geen tochtprobleem.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 15:08

Normen = administratief dus. Als het gestandaardiseerd is, is dat omdat er een risico bestaat.

Dit is waarschijnlijk om schoorsteenbranden (oorzaak: houtbistre) te voorkomen als de olieketel draait....met de gevolgen die we kunnen raden als de brand zich uitbreidt...naar de olietank!

Dat de ketels niet tegelijkertijd draaien verandert daar niets aan. Maar het is wel zo dat hybride ketels dus niet compatibel zijn met de norm!

Als u de tekst van de norm heeft, wil ik die graag bekijken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 14/01/10, 19:22

op het moment van ontsteking veroorzaakt de olieketel een drukgolf in de schoorsteen, die vervolgens via de houtketel of een ander apparaat kan worden afgevoerd. aan de andere kant kan de houtketel de schoorsteen verstoppen en kan deze bij gebruik van olie onder druk komen te staan ​​in plaats van onder druk.
een schoorsteen mag nooit onder druk staan, gevaar voor CO2-vergiftiging e.d.
er zijn veel ongelukken gebeurd, vandaar de regelgeving.
0 x
Michael07
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 15/01/10, 11:33




par Michael07 » 15/01/10, 11:41

Hallo,

Ik gebruik al tien jaar afwisselend een houtketel met houtblokken en een olieketel op hetzelfde rookkanaal.
Er is altijd maar één ketel aangesloten. De overgang van de een naar de ander vereist het demonteren van de leidingen van de ene voor het monteren van de leidingen van de ander die niet dezelfde diameter hebben.
Als ik deze handeling uitvoer, maak ik doorgaans van de gelegenheid gebruik om de schoorsteenmantel te vegen.
@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 03/02/10, 17:12

Ongeveer twintig jaar geleden had ik een oliekachel en een hout/kolenkachel op dezelfde haard, en daar heb ik nooit problemen mee gehad (de kachel werd boven de oliekachel aangesloten)
en ik heb nog nooit van regelgeving gehoord (is dat het “gehoord”?)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 03/02/10, 17:36

nee, deze worden niet “gehoord”.
het enige geval waarin dit is toegestaan ​​is de shunt- of zogenaamde Elzasverbinding, maar dan voor gebouwen van een bepaalde hoogte.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 03/02/10, 17:53

En wilt u een referentie, een juridische tekst?

Zoals u lijkt te weten, oeps sorry, op de kachel, hoe zit het met het gebruik van pelletkachels in een gebouw?
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 03/02/10, 17:56

OK ! Ik zou het graag willen geloven, maar ik heb de bijbehorende standaard niet gevonden. wat is het ?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 216-gasten