Massale thermische capaciteit

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

Tekststudie




par dedeleco » 05/05/10, 21:43

Eerste vraag :
een vraag houdt me al een tijdje bezig,

waarom halen we geen energie uit de op aarde aanwezige vloeistoffen (water en lucht) door ze af te koelen? het proces kost energie, maar zou diezelfde energie niet uit dezelfde vloeistof gehaald kunnen worden? dus zal de machine een deel van zijn productie voeden

Het gaat niet om meerdere warmtebronnen, maar om "deze zelfde energie zou niet uit dezelfde vloeistof gehaald kunnen worden" en dus om slechts één enkele warmtebron!!

het antwoord :
Het is een verhaal van efficiëntie en temperatuurniveau (te laag): met de huidige stand van de technologie kun je een warmtepomp niet zelf aandrijven... maar niets verhindert het in theorie in feite...

Als we in de toekomst warmtepompen ontwikkelen met COP's van 10 of meer en lage temperatuur thermische energieconversiesystemen met goede opbrengsten (1/3), dan is het mogelijk dat een warmtepomp zelfvoorzienend kan zijn .

spreekt niet over verschillende warmtebronnen, noch over Carnot, maar over een zelfaangedreven warmtepomp!! met bovendien "goede opbrengsten (1/3)", wat verbijsterend is omdat Carnot zich beperkt tot deltaT/T, d.w.z. voor 10°C tussen warm en koud bij 300K een maximale ideale opbrengst van 1/30!!!

Het nieuwe antwoord
We zouden niet schieten met NIETS maar met de (zwakke) delta koudebron hete bron.

specificeert geen koude en warmwaterbronnen.

Het extreme geval dat ik ken is de Atmos-klok van Geiger Lecoultre die zijn energie haalt uit de beweging van minieme temperatuurschommelingen in een kamer (één graad is genoeg), waarbij de koude en warme bron op hun beurt gekoppeld zijn aan minieme temperatuurschommelingen gedurende de dag. Deze klok die ik bezit is een uurwerk dat zichzelf eeuwig opwindt!

We zouden dus een warmtepomp kunnen maken die gebruik maakt van het temperatuurverschil tussen dag en nacht (10°C) met een compressor met motor die dezelfde bronnen gebruikt. Wat suggereert u in uw antwoord zonder dit te specificeren?

Ik denk dat de eerste vraag zich niet bewust was van de grenzen van het Carnot-principe!!

Maar je kunt het als knaagbeentje aanbieden, heel handig, de realisatie van een zelfaangedreven warmtepomp die gebruik maakt van het temperatuurverschil tussen dag en nacht, of dat tussen de lucht en de grond, in de winter of de zomer. en het geven van temperaturen in de huizen die hoger zijn dan die van de hete bron die de motor laat draaien, en daardoor een derde hete bron creëren!
Dit zou een Canadese put zijn met een warmtepomp die zichzelf voedt door het verschil in puttemperatuur en buitenlucht!
Naar mijn mening heeft niemand het overwogen, noch serieus geprobeerd, maar het is technisch mogelijk omdat het tijdens tests mogelijk was om motoren te laten werken met het temperatuurverschil tussen het oppervlak en de bodem van de zee (20° tot 30°C). .
Het is mogelijk om ze a priori om te vormen tot een koelkast of warmtepomp!!
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 302-gasten