Biomassa: welke gewassen voor morgen? (ValBiom)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Biomassa: welke gewassen voor morgen? (ValBiom)




par Christophe » 08/11/10, 12:03

Nieuwe culturen: welke kansen? COXNUMX-neutraal evenement

Milieuproblemen, afnemende aardolievoorraden en de crisis in de landbouwsector dwingen ons alternatieven te zoeken voor onze productie- en consumptiepatronen.

Biomassa kan met voordeel fossiele bronnen vervangen, zowel energie als niet-energie.

Biomassa biedt daarom nieuwe perspectieven voor de agrarische wereld, door lokale banen te creëren die niet kunnen worden verplaatst en door deel te nemen aan onze energieonafhankelijkheid. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat biomassa de komende jaren een grote rol gaat spelen.

Het doel van deze dag is om een ​​overzicht te geven van
meerdere perspectieven geboden door biomassa!


Programma- en registratieprocedures: https://www.econologie.info/share/partag ... YbnWGI.pdf


Woensdag 17 november 2010 - Espace Senghor de Gembloux

lieve

De vzw ValBiom nodigt u graag uit voor haar 7e Biomassabijeenkomsten.

Momenteel zetten milieuproblemen, het terugdringen van de aardoliereserves en de crisis in de landbouwsector ons ertoe alternatieven te zoeken voor onze productie- en consumptiemethoden.

Biomassa kan fossiele bronnen met voordeel vervangen, zowel in termen van energie als
niet energiek.

Biomassa biedt daarom nieuwe perspectieven voor de agrarische wereld, door lokale banen te creëren die niet kunnen worden verplaatst en door deel te nemen aan onze energieonafhankelijkheid.

Het doel van deze dag is dan ook om een ​​overzicht te geven van de verschillende perspectieven die biomassa biedt!

Programma- en registratieprocedures: https://www.econologie.info/share/partag ... YbnWGI.pdf

Wij bieden je de mogelijkheid om je in te schrijven tot en met vrijdag 12 november.

Online registratieformulier: http://www.valbiom.be/index.php?url=fr/inscription/

Aarzel niet om contact met mij op te nemen voor meer informatie. De deadlines zijn erg kort, wacht niet met inschrijven.

Verspreid deze aankondiging zo breed mogelijk. Bedankt voor je medewerking.

We kijken ernaar uit u woensdag 17 november te ontmoeten.

Met vriendelijke groet,

Valerie THIELS
Communicatiemedewerker ValBiom


ps: ik heb 2 van deze dagen bijgewoond (2007 op snelgroeiende planten zoals miscanthus en 2009 op 2e generatie biobrandstoffen van het lignocellulose type, voor de 2 heb ik onderwerpen gemaakt: https://www.econologie.com/forums/search.php ), het is echt goed georganiseerd, maar dit jaar kan ik niet gaan.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/11/10, 14:12

We kunnen al het hout en de planten terugwinnen die rotten in de bossen, afvalcentra en tuinen, of zelfs door heel Frankrijk worden verbrand en die heel Frankrijk vervuilen met schadelijke rook!

Ik ben bang voor de hoeveelheid planten die zo verloren is gegaan en nooit is hersteld door hitte !!
En voordat we gewassen verbouwen voor voedsel, moeten we zorgen voor een goed herstel van al deze planten, zelfs klein hout dat in pellets of chips kan worden gedaan.

Ik heb mijn garage vol met dergelijk hout uit mijn tuin om te verbranden en het loopt over in het recyclingcentrum dat brandt en vervuilt !!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 08/11/10, 14:38

Wel, veel gemeentelijk groenafval wordt gebruikt als compost, dus niet alles gaat verloren. Ik weet niet zeker of het verwijderen van al het (kleine) dode hout uit bossen interessant is voor de kwaliteit van humus ... en dus de groei van het toekomstige bos ...

Nu is het zeker dat er veel verliezen zijn: van de 100 m3 die in het bos wordt gemaaid, blijft er ongeveer 60 m3 over op het terrein, het is behoorlijk enorm, maar wie wil er stoken met twijgen of twijgen van 1 cm dik?

Hier is de gemiddelde balans van houtmateriaal voor massief meubilair, frame, constructie, lambrisering, vloeren ... enz enz .:

Beeld

Van dit document (vanaf de dag 2007 toen ik was): https://www.econologie.com/la-filliere-b ... -3742.html

Er moet dus gelezen worden dat uiteindelijk op 100m3 slechts 2 tot 18m3 (massief) hout gewaardeerd wordt in het eindproduct.

Maar let op, dat betekent niet dat de rest verloren gaat: de 20m² zagerijafval gaat niet verloren. Ze worden gewaardeerd in pellets of geagglomereerde panelen ... Evenzo denk ik dat een groot deel van de 60m² wordt gewaardeerd in brandhout ...

Bijvoorbeeld: we doen niets als houten materiaal met een tak van 20 cm in doorsnee maar het is interessant voor verwarming ...

Voor andere doc van de Valbiom 2007-dag, over houtbalansen, graaf hier:
https://www.econologie.com/chauffage-au- ... -3740.html

ps: hier is het onderwerp van de dag van 2009 https://www.econologie.com/forums/6ieme-rb-b ... t8431.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637




par Macro » 08/11/10, 14:54

Mijn oude man werkte in het bos ... het residu van de sneden werd aan het einde van zijn carrière in de puree gestort en verpletterd door een machine. Alles bleef ter plaatse om terug te keren naar toekomstige plantages ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 08/11/10, 14:59

Ja en hier is het zelfs verplicht om het perceel na het kappen schoon te maken ...

Als er geen versnipperaar is, wordt deze vaak ter plaatse verbrand, maar het beste is nog steeds om boschips te maken die gewaardeerd worden ... maar je moet de apparatuur en de toegang hebben.

Ik zag een paar maanden geleden live op de 4 bands voor snoeiwerk aan de zijkanten: de breker vulde direct een kiepwagen.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 08/11/10, 16:45

Christophe schreef:Er moet dus gelezen worden dat uiteindelijk op 100m3 slechts 2 tot 18m3 (massief) hout gewaardeerd wordt in het eindproduct.

Maar let op, dat betekent niet dat de rest verloren gaat: de 20m² zagerijafval gaat niet verloren. Ze worden gewaardeerd in pellets of geagglomereerde panelen ... Evenzo denk ik dat een groot deel van de 60m² wordt gewaardeerd in brandhout ...


Ik had de cijfers niet zo nauwkeurig, maar dat komt overeen met mijn ervaring met het bos.

En ik denk dat als steeds meer zaagsel wordt gebruikt, dit helemaal niet het geval is voor de 60% die in het bos wordt geworpen.

En als we het groenafval van het huis en de tuinen toevoegen, moeten we in Frankrijk een overschot hebben om te worden gevalideerd.
0 x
Tot ziens!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/11/10, 17:06

we moeten een overschot hebben in Frankrijk,


Op 2 huizen in de buurt, 900 km verderop, is het allemaal gevalideerd om te zien wat door iedereen wordt gegooid en verbrand, wat vervuilt met veel hectare rook !!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 239 gasten