Bio-methanisatie aan het Agricultural College van Obernai

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Bio-methanisatie aan het Agricultural College van Obernai




par Did67 » 31/03/13, 19:53

[Deze draad volgt - en wordt aangevuld door het te illustreren met een specifiek geval - op een andere draad over methanisering: https://www.econologie.com/forums/quelques-c ... 11627.html
]



Ja!

Le Foll zou op 18 april het station Lycée Agricole d'Obernai moeten inluiden, dat voltooid is en momenteel wordt "opgevoerd" (verbinding met het netwerk op 3 april).

In de Elzas zijn vijf projecten in uitvoering, bijna voltooid of in aanbouw.

Met een productie van 180 kW elektrisch, ongeveer 150 kW thermisch doorverkocht aan een voedselfabriek die een grote behoefte heeft aan warm water om elke nacht schoon te maken (de rest wordt gebruikt om de vergister te verwarmen of warm te houden en vooral om bepaald afval te pasteuriseren - met name etensresten/kantineafval).

Het digestaat zal het mogelijk maken om op ongeveer 600 ha (boerennetwerken) alle "chemische" bemesting te elimineren.

We zullen proberen de techniek te promoten en toekomstige methaniseerders te initiëren.
Dernière édition par Did67 de 10 / 06 / 13, 14: 04, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 03/04/13, 20:09

Waar is de tank van gemaakt terwijl we deze installatie beschrijven? beton of staal?

en thermische isolatie?

Ik stel me de thermische isolatie van de verticale muur voor, en de bodem direct op de grond geplaatst?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/04/13, 09:52

Ik zal gegevens, foto's moeten plaatsen...

snel:

- twee tanks (vergister en navergisting/opslag) in gewapend beton, tweederde ingegraven, op een waterdicht membraan (bescherming van de grondwaterspiegel), geïsoleerd (polystyreen? polyurethaan? geëxpandeerde platen), bekleed met hout (lariks) ...

- Ik moet in onze archieven kijken of er isolatie aanwezig is; Ik denk het wel, maar ik zal het bevestigen.

- ons "doel" was om de maximale verbetering te bereiken, dus de maximale hoeveelheid warmte "terug te winnen" en zo min mogelijk "eigen verbruik" te hebben (aangezien dit wordt niet langer meegenomen in de berekening van V !; het blijft twijfel of we het maximum gaan halen, vanwege de wettelijke verplichting om bepaald afval te pasteuriseren (kantineafval,... studenten hebben recht om te eten maar moeten gepasteuriseerd worden alvorens het aan de bacteriën te voeren!), wat toeneemt (een beetje) ons eigen verbruik...

De tank is vorige week gevuld: digestaat van het station Ribeauvillé ("Agrivalor") + mest + drijfmest... De "soep" is klaar maar nog koud!

Het toestel is gisteren aangesloten.

De Schnell-groep werd onmiddellijk opgestart en werkt in de "brandstofmodus": elektriciteit wordt in het netwerk geïnjecteerd, warmte wordt gebruikt om de tank te verwarmen (temperatuurstijging geprogrammeerd gedurende 4 dagen). Tot nu toe perfect stabiel. En verrassend stil: op 200 m afstand is het bij omgevingsgeluid onmogelijk om te weten of het werkt of niet! Het wordt op afstand via internet ‘gemonitord’ vanuit het hoofdkantoor van de fabriek in Beieren.

Daarna zou het moeten beginnen te "borrelen"! Zodra het methaan rijk genoeg is, schakel je over naar de “dualfuel”-modus!
Dernière édition par Did67 de 04 / 04 / 13, 12: 09, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/04/13, 12:06

Ik bevestig: isolatie ook van onder de tanks.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/04/13, 13:38

bedankt voor de informatie... het gebruik van de isolerende eigenschappen van de grond is ingewikkeld, als bovendien extra waterdichtheid nodig is voor de veiligheid, begrijp ik dat we er de voorkeur aan geven om direct onder de tank te isoleren

wat is de inhoud van de tanks?

het lijkt erop dat de verwarming van de tank momenteel warmte van bijna 100°C gebruikt die kan worden verkocht

misschien zou een deel van de fatale warmte bruikbaar zijn voor het verwarmen van de tank

Ik kan me voorstellen dat tijdens het stijgen van de temperatuur van de tank water met een hoge temperatuur wordt gebruikt, maar zodra de juiste temperatuur is bereikt, moet de terugkeer van het verwarmingswater naar de tank bijna 40°C zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/04/13, 14:38

Voor de volumes van de tanks moet ik terug naar de plannen. Helaas ben ik erg kwetsbaar als het op geheugen aankomt, ik vergeet het met de snelheid waarmee het binnenkomt sinds mijn hartaanval!

Dus momenteel:

- vergister vol met een mengsel van digestaat/mest + mest (hoofdzakelijk);

- Er is een geleidelijke opwarming aan de gang, met een snelheid van 2° per 24 uur, om het mesofiele methaniseringsproces op gang te brengen...

- de Schnell dualfuel-groep draait op zeer gedeeltelijk vermogen (momenteel 65 kW elektrisch), alleen op brandstof (aangezien er nog geen benzine is)

- elektriciteit (circa 40% rendement) wordt verkocht

- de koelwarmte is volledig gebruikt om de tank te verwarmen ; het is niet wenselijk om sneller te gaan, dus geven we de motor dienovereenkomstig gas; we gingen naar 75 kW elektrisch voordat we beseften dat het te snel opwarmde, dus gingen we terug naar 60 kW elektrisch.

Merk op dat gezien de terugwinning van een deel van de TIPP en gezien de verwachte prijs voor de verkochte elektriciteit, ook gezien de opbrengst, de verkoop bijna betaalt voor de diesel en dat het opwarmen van de tank in zekere zin "gratis" is.

[dit is een van de voordelen van deze dualfuel-technologie, vergeleken met gasmotoren waarbij de tank wordt opgewarmd met een boiler (in het algemeen)]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/04/13, 14:46

chatelot16 schreef:
het lijkt erop dat de verwarming van de tank momenteel warmte van bijna 100°C gebruikt die kan worden verkocht



Gezien het toerental dat aan de motor wordt opgelegd (deze draait ongeveer 30%), bedraagt ​​de uitlaattemperatuur van de "motorwisselaar" ongeveer 75°.

Het koelcircuit van de motor loopt door een wisselaar waarvan de "uitgang" een toevoer voedt waarop het "verwarmingscircuit" van de tank is aangesloten, met zijn eigen regeling, een "pasteurisatie" -circuit en het "warmteverkoop" -circuit dat naar een andere wisselaar leidt die zich op onze buurman/klant! Er is een “wachtend” circuit (mijn gedachten over opslag in de grond)...

Er zit uiteraard een noodradiator op het dak van de box, voor het geval er geen bemonstering plaatsvindt door een van de "nuttige" circuits.

De warmte zou verkoopbaar zijn, maar ons contract voorziet erin dat onze klant slechts 50% in rekening wordt gebracht van de waarde die het zou kosten om deze warmte te produceren met een gasboiler (die hij veilig moet houden).

Deze clausule is voor de opdrachtgever financieel gezien aantrekkelijk om hem bij het project te betrekken, wetende dat wij via de bonus ook aan onze kant winnen (we hopen de V max te halen!).

Maar momenteel hebben we geen interesse in het verkopen van deze warmte om duurdere te “kopen” om de tank te verwarmen! (als er een gas- of olieketel is geïnstalleerd). Vandaar de beperking van de motor tot alleen het vermogen dat nodig is voor het opwarmen, zolang we maar op brandstof rijden!
Dernière édition par Did67 de 08 / 04 / 13, 14: 56, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/04/13, 14:51

chatelot16 schreef:
misschien zou een deel van de fatale warmte bruikbaar zijn voor het verwarmen van de tank


Er blijft ongeveer 6% van de dodelijke hitte over: de uitlaatpijp + de stroom (gecontroleerde) koellucht uit de box (die de warmte afvoert die vrijkomt door de motor, wetende dat de "nuttige" onderdelen - uitlaatgassen tot aan de wisselaar/koeler - zijn gecamoufleerd).

De box wordt - op een gereguleerde manier - geventileerd, zodat op dit moment de temperatuur 35° blijft.

In theorie kan de warmte uit de uitlaat worden teruggewonnen door de pot aan te passen en deze door een wisselaar te leiden. Ik veronderstel dat als Schnell het niet doet, dat komt omdat het nauwelijks rendabel is, gezien de zorg die aan energiekwesties wordt besteed!
Dernière édition par Did67 de 08 / 04 / 13, 14: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/04/13, 14:56

in het geval van een puur verbrandingsmotor zou je hem benzine moeten geven! ... maar dit is geen groot probleem: deze verwarming van de tank zonder methaanproductie zou niet vaak moeten gebeuren

Ik begrijp dat je de volumes van de tanks niet uit je hoofd kent... en ik heb geen haast, het is beter om later een exact antwoord te hebben dan iets uit het hoofd!
Dernière édition par chatelot16 de 08 / 04 / 13, 15: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/04/13, 15:14

de ventilatie van de box bij 35°C ligt niet ver van de 40°C van de tank

om deze fatale hitte te kunnen gebruiken om de tank te verwarmen, zouden we de temperatuur hoger moeten laten stijgen, met het risico dat de betrouwbaarheid van alle rommel rond de motor afneemt! Wij kunnen begrijpen dat dit niet gebeurt

maar wat ik in mijn vorige bericht wilde zeggen is de waterwisselaar op de uitlaat: er is al een 100° wisselaar om verkoopbaar warm water te maken, er zou nog een wisselaar op 45 of 50° kunnen zijn die alleen de tank kan verwarmen

Hetzelfde verhaal voor de inlaatluchtkoeler

Natuurlijk is het een kleine winst... van deze 6% die momenteel verloren is gegaan, zou het minder dan de helft terugkrijgen... 2% winst?

op de uitlaat, bij de uitgang van de reeds bestaande warmtewisselaar, zou een waterwisselaar van 50°C volledig uit plastic kunnen worden gemaakt, om condensatie tegen te gaan... een grote bundel zwarte polyethyleen buizen van 16 mm, type irrigatie

Dit type kunststofwisselaar kan ook gebruikt worden om kassen te verwarmen, denk ik met water op een nog lagere temperatuur van 20°C?

Zijn er kassen in de buurt van de motor? het zou mogelijk zijn om de ventilatielucht vanuit de box direct daarheen te sturen! en zelfs het uitlaatgas van de motor
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 200-gasten