Hoeveelheid hout nodig voor houtkachel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Stephen King
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 26/11/09, 13:28




par Stephen King » 26/11/09, 15:16

Ja, het is een miniproject voor school.

En aangezien we geen gegevens hebben, moeten we alles aannemen.

Het is een leraar elektrotechniek die ons vraagt ​​dat...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/11/09, 15:18

Elektrotechniek? Wat heeft dit met hout te maken?

Misschien is het voor hem... hij laat je werken

: Cheesy: : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 26/11/09, 16:54

Ja, of misschien is het gewoon om de begrippen kracht en energie te begrijpen, en om te laten zien dat het niet noodzakelijkerwijs alleen van toepassing is op elektriciteit, heel eenvoudig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sam17
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 253
Inschrijving: 14/02/06, 13:57
Plaats: La Rochelle
x 1




par sam17 » 26/11/09, 18:48

Christophe schreef:Nooit, nooit, nooit zal u 130 m² verwarmen met een enkele kachel van 13 kW, behalve in zeer specifieke gevallen zoals: een grote kamer met lucht die gemakkelijk communiceert en de kachel goed in het midden ... en opnieuw!


Door je een herverdeling van warme lucht via een afzuigkap voor te stellen, wordt dit waarschijnlijk, toch?
0 x
--
Geduld is een boom waarvan de wortel is bitter, waarvan de vruchten zijn erg lief.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 26/11/09, 18:57

1400 kWh/ster droog beukenhout zijn de gegevens om te onthouden

Op de tafel die ik zag gaven ze 2100 kWh aan, maar het is heel goed mogelijk dat dit voor een watervrije toestand is, dus jouw cijfer zou kloppen (deze tabellen zijn gemaakt door mensen die een zeer theoretische visie op de werkelijkheid hebben).

Als het een oefening is om gezond verstand* te assimileren, onthoud dan een tiental steres en leg aan je leraar uit dat als er te veel zijn voor het ene stookseizoen, dit voor het volgende zal zijn: hout kan worden bewaard en wordt zelfs beter! : Lol:

*Ik betwijfel het ten zeerste; Bovendien maakte een voormalige minister van nationaal en wetenschappelijk onderwijs de spot met studenten die dachten dat tussen een tennisbal en een jeu de boules-bal die van dezelfde hoogte viel, de laatste het eerst zou arriveren!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/11/09, 19:10

Welnu, de 1400 houdt rekening met het rendement van de kachel. Anders is het 1850... door het hout krachtig te drogen kunnen we misschien zelfs tot 2100 komen.

Maar wat telt is de bruikbare energie, toch?

Voor jouw * Ik geloof dat hij zei dat vrije val en val in een vacuüm gelijkwaardig waren en dat deze niet verband hield met de massa van het object.

Het was (onder andere) het tegenovergestelde geloof dat ervoor zorgde dat Galileo door de inquisitie werd berecht, toch?

Dus Allègre maakte een fout omdat hij de wrijving van de lucht verwaarloosde, maar ik geloof dat het meer een communicatiefout van zijn kant is dan een fundamentele fout... toch? En minder serieus dan te zeggen dat de planeet momenteel aan het afkoelen is, zoals hij zegt...

En veel mensen geloven nog steeds dat wrijvingsloze valsnelheid gerelateerd is aan massa...neem een ​​opiniepeiling op straat...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 26/11/09, 19:21

sam17 schreef:
Christophe schreef:Nooit, nooit, nooit zal u 130 m² verwarmen met een enkele kachel van 13 kW, behalve in zeer specifieke gevallen zoals: een grote kamer met lucht die gemakkelijk communiceert en de kachel goed in het midden ... en opnieuw!


Door je een herverdeling van warme lucht via een afzuigkap voor te stellen, wordt dit waarschijnlijk, toch?
Absoluut, goede kachels met dit vermogen worden gegeven om volumes van 500 m3 te verwarmen.

Voor hout moet u er rekening mee houden dat de PCI ongeveer 5 kWh/kg droog materiaal bedraagt, te temperen door de vochtigheid van de houtblokken, dus...
Bedenk dan ook dat een stuk hout niet veel meer vertegenwoordigt dan 0.5 m3 hout "zonder de holtes"...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Stephen King
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 26/11/09, 13:28




par Stephen King » 26/11/09, 21:34

Merci pour vos réponses
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 27/11/09, 10:30

sam17 schreef:Door je een herverdeling van warme lucht via een afzuigkap voor te stellen, wordt dit waarschijnlijk, toch?


Ja absoluut, maar hier veranderen we de verwarmingscategorie: we schakelen over op hete lucht geblazen met hout.

Het is niet hetzelfde en de architectuur van het huis moet nog steeds compatibel zijn met dit type installatie (als je 50 m aan kanalen moet aanleggen om de verste kamer te verwarmen... is dat niet geweldig).

Houthakker schreef:Voor hout moet u er rekening mee houden dat de PCI ongeveer 5 kWh/kg droog materiaal bedraagt, te temperen door de vochtigheid van de houtblokken, dus...
Bedenk dan ook dat een stuk hout niet veel meer vertegenwoordigt dan 0.5 m3 hout "zonder de holtes"...


Ja, maar de dichtheid van hout ontbreekt in je herinneringen.

We kunnen dus ook "onthouden" dat één stere ongeveer 400 kg hout is en we vallen dus terug op 400 * 5 = 2000 kWh...voor droog ARCHI-hout (onmogelijk te verkrijgen bij natuurlijke droging).

Inderdaad; 5 kWh/kg is de PCi van de beste houtpellets (vaak 4.5 kWh).

Dus onthoud uiteindelijk dat we 1400-1500 nuttige kWh/ster beukenhout hebben, wat volgens mij een goede gemiddelde waarde is.
Dernière édition par Christophe de 27 / 11 / 09, 10: 35, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sam17
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 253
Inschrijving: 14/02/06, 13:57
Plaats: La Rochelle
x 1




par sam17 » 27/11/09, 17:36

Christophe schreef:
sam17 schreef:Door je een herverdeling van warme lucht via een afzuigkap voor te stellen, wordt dit waarschijnlijk, toch?


Ja absoluut, maar hier veranderen we de verwarmingscategorie: we schakelen over op hete lucht geblazen met hout.

Het is niet hetzelfde en de architectuur van het huis moet nog steeds compatibel zijn met dit type installatie (als je 50 m aan kanalen moet aanleggen om de verste kamer te verwarmen... is dat niet geweldig).


Ik heb dit vlak voor de winter bij mij thuis geïnstalleerd. Tot in het voorjaar voor de assessments :p
0 x
--

Geduld is een boom waarvan de wortel is bitter, waarvan de vruchten zijn erg lief.

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 273-gasten