Houd je van aardbeien?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 28/04/08, 16:19

ja, jammer dat er altijd de grote massa is! , voor mij de aardbeien niet voor juli : Cheesy:
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 28/04/08, 16:20

Christophe schreef:stop met het kopen van bepaalde producten en u zult zien wat er zal gebeuren ...Het is niet schreeuwen op straat, huilen en klagen voor het leven terwijl we het systeem blijven smeren, zullen we erin slagen het te veranderen...

Als na 2 seizoenen de grote elektriciteitscentrales 50% onverkochte aardbeien hebben, weet je zeker dat ze in het derde seizoen minder zullen kopen ...


Ja, behalve dat de meerderheid van de consumenten niet wil dat dat verandert: "de juiste prijs is de laagste prijs".

Laten we een straal Spaanse aardbeien plaatsen voor 1,59 € / 500 g en daarnaast een straal Franse garriguettes voor 2,69 € / 250 g (ervaren) ... raad eens welke straal meerdere keren per dag moet worden opgeladen?

Ik zal me dit kleine aperitief altijd herinneren waar het gesprek gleed naar de "huis" -productie van wijnen en fruitsiropen, en dat een persoon oprecht tussenbeide kwam door te zeggen: "Ik zie het nut niet in om de moeite te nemen om je eigen siropen te maken: ik koop die van Aldi, ze zijn goedkoop en ik vind ze goed. " . Kortom, het wordt niet gewonnen.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 28/04/08, 16:24

:schok: het is klote, ik wacht liever tot het seizoen redelijk en zeer betaalbaar is, want het oppikken in de velden, een besparing in mankracht voor de producer (ja chomdu, ik weet het :frons: !!! ) iedereen is blij ! en de aardbeien smaken niet naar water !!
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!





http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/04/08, 16:38

Christine schreef:Ja, behalve dat de meerderheid van de consumenten niet wil dat dat verandert: "de juiste prijs is de laagste prijs".

Laten we een straal Spaanse aardbeien plaatsen voor 1,59 € / 500 g en daarnaast een straal Franse garriguettes voor 2,69 € / 250 g (ervaren) ... raad eens welke straal meerdere keren per dag moet worden opgeladen?


Nou dat is wat ik zeg: het is niet de schuld van de producent of de verkoper, maar van de koper ... die koopt ...

Voor de prijs, onlangs in Bouillon op de markt vond ik erger: 7.5 € 500 grs ... moet nog steeds rommelen en voor die prijs, zelfs als het van Wepion is, kijk ik niet ...

Christine schreef:Die koop ik bij Aldi, ze zijn niet duur en ik vind ze goed. ”Kortom, het wordt niet gewonnen.


Over Aldi gesproken :onheil: Ik moest er onlangs naartoe, de "nep" Pringles kosten nu 1 € per doos : Cheesy: :schok: ... de echte (veel beter en in grotere dozen zijn € 1,5 in conventionele supermarkten en vaak goedkoper in promotie) ... dus wie maakt naar jouw mening de meeste winst? Aldi of de anderen?

Ik sloot nog steeds "een deal" door 2 Kuifje-albums te kopen voor 5,29 € (in plaats van 10 of 11 €) ... shit Ik steunde het kortingssysteem ... : Cry: Jammer dat er maar 2 waren :( : Mrgreen:
0 x
jc-Tergal
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 98
Inschrijving: 12/03/07, 00:53




par jc-Tergal » 28/04/08, 19:48

maak het eenvoudiger: ga winkelen op de markt: goedkoper. Toptipkwaliteit en de verkopers volgen het ritme van de seizoenen. In ieder geval op de kraampjes van lokale producenten. En daarnaast zorgt het ervoor dat de lokale economie werkt, is de COXNUMX-voetafdruk veel beter en hebben we een betere visie op productie ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
momotopo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 21/11/06, 19:33
Plaats: noorden
x 1




par momotopo » 28/04/08, 22:14

totdat ik oud genoeg was om ze te zoeten, ontving ik laatst deze e-mail. Jouw beurt om te oordelen


Gevoelig onderwerp: laat u niet misleiden !!!



Onderwerp: aardbeien, ecologische en sociale ramp !!



aardbeien, onthoud !!!
geen aardbeien in mei, noch in juni
in afwachting van het seizoen (juli - augustus) ... en lokale producties ..

Zeer informatief!

Half juni importeert Frankrijk meer dan 83 ton aardbeien uit Spanje. Eindelijk, als we "aardbeien" kunnen noemen, deze grote rode dingen, nog steeds groen bij de staart omdat ze geplukt zijn voordat ze rijp zijn, en die op tomaten lijken. Met min of meer de smaak van tomaten ...



>> Als het enige probleem met deze vruchten hun flauwheid was, zouden alleen de vastzittende consumenten kunnen klagen over het feit dat ze een product hebben gekocht dat momenteel tussen de twee en drie euro per kilo op markten en supermarkten wordt verkocht, na 1 km per vrachtwagen te hebben afgelegd. Met gemiddeld tien ton per voertuig maken 500 per jaar een rit die zijn gewicht waard is in CO16 en andere uitlaatgassen. Omdat bijna al deze vruchten groeien in het zuiden van Andalusië, aan de rand van het Doñana Nationaal Park, vlakbij de Guadalquivir-delta, een van de meest fantastische reservaten van trek- en nestvogels in Europa.



Een team van onderzoekers van WWF-Frankrijk zou buiten het seizoen belangstelling moeten hebben voor de opkomende vloed van deze aardbei voor de ecologische aberratie van deze productie, die de Franse aardbei verstikt (wordt onthuld). , groeit niet onder betere ecologische omstandigheden). Wat de speciale gezanten van het WWF hebben ontdekt en wat Spaanse milieuactivisten bevestigen, illustreert goedkope globalisering.



Deze landbouw beslaat bijna zesduizend hectare, waarvan er al ruim honderd inbreuk maken op alle illegaliteit (getolereerd) op het nationale park. Officieel is slechts 60% van deze gewassen toegelaten; de andere zijn "wilde" uitbreidingen waar regionale macht een oogje dichtknijpt ondanks protesten van milieuactivisten.



De voor deze productie bestemde aardbeien, hoewel het een meerjarige plant is die meerdere jaren productief is, worden jaarlijks vernietigd. Om aardbeien buiten het seizoen te geven, worden de in vitro geproduceerde planten midden in de zomer in koelkasten geplaatst die de winter simuleren, om hun productie te bevorderen. In de herfst wordt de zandgrond gereinigd en gesteriliseerd en wordt de microfauna vernietigd met methylbromide en chloorpicrine. Het eerste is een gewelddadig gif dat verboden is door het Montreal-protocol inzake gassen die de ozonlaag aantasten, ondertekend in 1987 (laatste deadline in 2005); de tweede, bestaande uit chloor en ammoniak, is ook een gevaarlijk gif: het blokkeert de longblaasjes.




Wie kan het schelen? De meeste producenten van Andalusische aardbeien hebben Marokkaanse arbeidskrachten, onderbetaalde seizoensarbeiders en ongedocumenteerde migranten gehuisvest in precaire omstandigheden, die 's avonds opwarmen door het residu van de plastic kassen te verbranden die aardbeienplanten bedekken in hart van de winter.

Een lokale milieuactivist vertelt over de explosie van longziekten en huidaandoeningen.



De planten groeien op zwart plastic en krijgen irrigatie die meststoffen, pesticiden en fungiciden vervoert. De gewassen worden van water voorzien door boorgaten, waarvan de helft illegaal is aangelegd. Wat een deel van deze regio van Andalusië verandert in een droge savanne, leidt tot de uittocht van trekvogels en de verdwijning van de laatste pardel-lynx, waarvan er nog slechts dertig in de regio over zijn, hun enige voedsel, konijnen, die in gevaar zijn. Zoals het bos, waarvan 2 hectare is afgebroken om plaats te maken voor aardbeien.

Het seizoen eindigt begin juni. De vijfduizend ton plastic wordt weggeblazen, ergens begraven of ter plaatse verbrand.

En landarbeiders wordt gevraagd naar huis terug te keren of elders in Spanje in ballingschap te gaan. Let op: ze hebben het recht om op hun kosten te worden behandeld in het geval de schadelijke producten die ze hebben ingeademd ...

De productie en export van Spaanse aardbeien, waarvan de meeste voor het einde van de winter en tot april worden verkocht, vertegenwoordigt de minst duurzame landbouw en verstoort wat er in de publieke geest als concept van het seizoen. Wanneer de regio wordt verwoest en de productie te duur, wordt deze overgebracht naar Marokko, waar de Spaanse aardbeienproducenten zich gaan vestigen. Voordat hij uit China komt, waar appels die nog meer worden verwerkt dan Franse appels al worden geïmporteerd ...



DOOR Claude-Marie Vadrot

Politis donderdag 12 april 2007




NB Aarzel niet om dit aan je vrienden en vrienden bekend te maken ...



0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/04/08, 23:15

momotopo schreef:totdat ik oud genoeg was om ze te zoeten, ontving ik laatst deze e-mail. Jouw beurt om te oordelen


Hum hum ... heb je het eerste bericht van het onderwerp gelezen? : Cheesy:
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 336-gasten