Een windturbine thuis: batterijen

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 15/02/14, 10:48

welkom :D ,

Ik bedacht een plan...

Van wat ik hier heb gelezen, zou het niet erg goed zijn om de batterij op 14.4 V te houden voor de levensduur van de batterij, te bevestigen? (in auto's laadt de regeling altijd op 14.4V of 14V).

Zodra de generator laadt, wordt het belastingsrelais via de regelaar bekrachtigd en vindt de belasting onder spanning plaats.

Zodra de spanning van 14.4 V is bereikt, wordt de regelaar uitgeschakeld en loopt het laadcircuit door twee diodes (stroom, terug te winnen uit uw dynamo), waardoor de referentiespanning van de regelaar met 1.4 V toeneemt.
De regelaar zal het laadcircuit alleen opnieuw vullen als de accuspanning daalt tot 13V.

De twee diodes aan de uitgang van de generator zijn essentieel, in principe is er al af fabriek één aanwezig, het is noodzakelijk om toegang te krijgen tot het circuit om de tweede toe te voegen.

De LED's in serie is een idee om een ​​zener te vervangen, met als doel de dissipatieweerstand alleen te voeden als de spanning van de generator hoger is dan 15V, om te voorkomen dat het systeem vroegtijdig wordt gereset als de generator weinig stroom heeft en de batterijen zijn opgeladen .

Beeld

ps: het rechter relais kan met voordeel vervangen worden door een transistor die het vermogen moduleert.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 15/02/14, 13:47

Het belastingsrelais stuurt een relais aan dat de diodes kortsluit om 0.7 V (5% van 14 V) te herstellen

Beeld
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 15/02/14, 19:10

Salut!

ik vind je idee leuk :P
Waarom zet je trouwens veel LED's in serie op de basis van de transistor?

Daarna weet ik niet zeker of het schadelijk is voor de batterij om op 14,4V te blijven... Op droge batterijen ja, het is schadelijk denk ik, ze schakelen over naar zwevende spanning bij 13V7 lijkt mij.

Op de auto's zoals jij zegt is het geregeld op 14V en die doen het niet slecht. Daarna kan ik de regelaar altijd nog op 13,8V / 14V zetten.

Ik maak me zorgen over de relais waarvan ik merk dat ze stroom pompen. Niet te verwaarlozen, afhankelijk van de modellen.

In de week moet ik mijn dynamo-regelaar bedraden, die na mijn eerste tests een nogal vreemd gedrag lijkt te vertonen :onheil:

Als het werkt, zal ik je schema testen. Ik moet alles wat ik nodig heb in mijn kasten hebben : Mrgreen:

Een grote dank,
Goedenavond,
A +

EDIT: Ok, de LED's moeten een referentie hebben van ongeveer 14v, zodat bij 15V de transistor wordt geactiveerd.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 15/02/14, 20:47

Hallo,

In een auto stopt de dynamo de tijd, dus de spanning is niet altijd op 14V.

Ik plaats een gecorrigeerde (en vereenvoudigde) versie terug, de bovenstaande kon niet werken...

Ja, de LED's zijn de weerstandsregelaar. Ze gaan pas geleiden als de regelaar is afgeslagen, omdat de spanning dan stijgt (15V.).

Misschien kunnen de LED's als regelaar genoeg zijn om te testen?

Beeld

A+

ps: het relais vreet een beetje stroom, maar een transistor vreet spanning. Ook niet te verwaarlozen onder 12V.
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 15/02/14, 23:47

Nu is het duidelijker ;)
De LED's zonder de transistor werken niet omdat er niet genoeg stroom door de dissipatieweerstand vloeit.

Daar kan de montage inderdaad werken : Lol: Ik zal dit in de week testen, tenzij je eerder test als je sneller bent dan ik : Mrgreen:

Goedenavond,
Dankjewel.
@+
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 16/02/14, 08:45

Hallo,

Ik dacht de LED's zonder de regelaar, niet zonder de transistor.

Anders zag ik net dat het wisselrelais nutteloos is, gewoon de bypass rechtstreeks op de + aansluiten, het relais zal de twee diodes kortsluiten en de spanning naar de regelaar verlagen.

A+
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 16/02/14, 10:12

Salut!

Led zonder regelaar is volgens mij onmogelijk omdat het relais in een groot bereik wordt aangestuurd: 10 tot 15V ongeveer wat het er niet makkelijker op maakt. Bovendien maakt het geen hystereis, zodat het relais permanent blijft plakken en afbladderen.

Trouwens, regelt de alternatorregelaar spanning, stroom of hakken?
Want als het een lineaire regelaar is, zal hij helemaal niet stabiel zijn. Het zou alles of niets zijn.

++
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 16/02/14, 10:51

We gaan even testen!

Zonder regelaar, dus zonder relais.
Maar er zou geen ontkoppeling meer zijn, alleen de afleiding van het overschot.

Daar hebben we twee regelingen, een die de batterij ontkoppelt (de regelaar + het relais) en de andere die het dissiperen van het vermogen van de generator start.

Bij normaal gebruik verlaagt de regelaar de stroom tot enkele Hz (afhankelijk van de reactie van de rotor, kan deze zonder inductieve belasting veranderen?), in ons geval ontkoppelt hij de batterij wanneer deze 14,4 V bereikt.
Op dit moment stijgt de spanning met 1.4V naar de + van de regelaar, waardoor deze de lading niet opnieuw kan starten totdat de batterij met 1.4V is gedaald.
(het komt overeen met 10% hysteresis, we zouden naar 5% gaan met een enkele diode, eenvoudig te testen)
In principe moet hij ontkoppeld blijven tot hij wordt gebruikt, of tot de volgende start van de generator.
Het is absoluut noodzakelijk dat de dissipatie pas boven de 14.4V begint, met een marge zodat de spanning niet wegzakt als er een wolk voorbij komt, 15V bijvoorbeeld.

Ik heb al tests gedaan met LED's, onder de drempelspanning gebeurt er niets (probeer een condo parallel te zetten op een LED, de spanning blijft urenlang in het appartement).

Als we 25mA in de controle-LED's doorgeven, duurt het een hfe van 400 om 10A in de weerstand door te laten. Je kunt sleutelen aan een darlington met gerecyclede componenten.

En het zal ook nodig zijn om na te denken over de ontladingsbeveiliging van de batterij, ook de LED's kunnen nuttig zijn.

Beeld

Ik ben in dit alles geïnteresseerd omdat ik graag installaties zou willen opzetten op een plek ver van elke weg (aan de voet van een Malagassisch platteland), mijn zoon heeft al een "minimalistische" installatie gemaakt die al 3 jaar werkt zonder onderhoud .
Hij nam een ​​amorfe 3W pv, een kleine 12V motoraccu, 3 grote batterijgevoede ledlampen waarvan hij 3 ledpacks in serie schakelde om van 4.5V (3 accu's) naar 13,5V te gaan. Geen regulering, geen weerstanden, en het blijft...zelfs als ze slapen met het licht aan.
Aangezien er geen andere verbruikers zijn dan LED's, is het onmogelijk om de batterij volledig te ontladen.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 16/02/14, 12:42

Na reflectie werkt het niet als de generator krachtig is, de batterij zal nooit volledig worden opgeladen.

Een paar schaartjes, het vereenvoudigt... :P

Beeld

of
P-regelaar

Beeld

N-regelaar
Beeld
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 16/02/14, 20:34

Salut!

Bedankt voor je hulp, het wordt gewaardeerd : Mrgreen:

Ja, een Darlington is eenvoudig te sleutelen. Het zal zelfs essentieel zijn denk ik. Ik dacht ook dat de batterij niet volledig zou worden opgeladen met de twee diodes, daar is het veel eenvoudiger.

Na voor de positieve regelaar Ok, voor de negatieve zal het niet correct werken. Je hoeft alleen maar een PNP-transistor te nemen die je dus met de min bestelt: om hem te activeren moet je zijn basis op - aansluiten.

Wat daarna zal moeten worden getest, is de stabiliteit van het systeem... Ik ben bang dat de drempel nooit vaststaat en bijvoorbeeld varieert afhankelijk van de klimatologische omstandigheden.

Voorlopig geen zon bij mij thuis. Zodra die er zijn, test ik :P

PS: Voor condensator parallel, normaal gesproken geen weerstand :) Alleen de condensator op de generator parallel.

Goedenavond,
@+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 216-gasten