Een windturbine thuis: batterijen

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 09/02/14, 22:56

Ik zou niet meer vermogen kunnen vragen dan wat mijn generator produceert, maar ik kan wel meer vragen dan wat de wind me brengt en wat de windturbine me mechanisch kan leveren.

Naar boven zal het zijn dat afhankelijk van de windsnelheid mijn huidige limiet verschuift: hoe meer wind hoe hoger die is en vice versa.

Als je minder wind minder versterkers zegt, in theorie ja. Maar de stroom die de accu's nodig hebben, blijft hetzelfde: als ze leeg zijn, is het alsof ik kortsluiting heb op mijn generator. Er wordt gevraagd om zijn maximum te produceren, dus het kost veel kracht om hem aan te drijven, zodat de windturbine afslaat of niet start. Daarom zou ik een systeem moeten maken, bijvoorbeeld via een anemometer, dat de stroom beperkt tot bijvoorbeeld 1A bij weinig wind en 5A bij harde wind. Ik zou ook van de gelegenheid gebruik kunnen maken om mijn stormveiligheid te doen: bij te veel wind mijn gen kortsluiten om de windturbine af te laten slaan.

Anti-retourdiode aanwezig :-)
Het relais dacht ik zo te zeggen dat het het regelsysteem alleen activeert wanneer de windturbine of de panelen produceren. Het ontlaadt de batterijen niet voor niets.

Waar zou je de condensatoren plaatsen?

goedenacht
Zie je morgen :-)
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 10/02/14, 20:53

Goedenavond D

Hier is het schema van de regeling voor de windturbine:
Beeld

Wat vind je anders van de uitleg in mijn vorige bericht?

Goedenavond,
Un grand merci : Mrgreen:
Bonne soirée.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 11/02/14, 01:47

Hallo,

Het zal alleen nodig zijn om de weerstand te voeden met de + van de generator...
Kan LED 2 parallel aan de weerstand staan ​​en oplichten wanneer deze is opgeladen? (100 Ohm is 1.4W, dat is te veel)
Het relais, eenmaal vastgelijmd, hoe verwijder je het? het voedt zichzelf.

Ik begrijp niet hoe de windturbine kon afslaan? Het moet al tot een bepaalde snelheid stationair draaien om 12V te bereiken, voordat het begint met het produceren van stroom.

De kortsluiting als stormbeveiliging lijkt me een utopie, ik vrees dat die gaat smelten...

Ik werkte op een boerderij waar we een windturbine van 60 W hadden en 2 zonnepanelen om de verlichtingsbatterijen op te laden.
Hij stopte alleen als er niet genoeg wind was, en uiteindelijk werd hij weggeblazen door middelpuntvliedende kracht tijdens een storm, de wieken gingen weg!

De "waster" (de shuntweerstand) was onderdeel van de regeling, destijds (1990) was het overschot van de zonnepanelen ook shunt.

De regeling had ook een ontladingsalarm, dan sneed het alles af onder een bepaalde spanning om de batterijen niet te diep te ontladen.

A+

ps: ik heb het geprobeerd met een dynamo-regelaar, het werkt als een veiligheidsbegrenzer, maar het verliest 0.7 V, dus het wordt iets minder dan 5 A warm, niet geweldig.

Wat goed is aan je nieuwe schema, is dat de belastingsstroom niet meer door M1 gaat (hoeveel is de spanningsval van M1?)
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 11/02/14, 02:52

Een opmerking: LED2 zit na de transistor, de spanning blijft op 2V output van Q2. Door hem naar voren te schuiven zal de spanning aan de uitgang van Q2 naar nul dalen.

Hier een diagram om te bestuderen :D

https://www.econologie.info/share/partag ... OAz1Vr.JPG
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 11/02/14, 14:03

Opnieuw,

Ik heb wat foto's gemaakt van de montage met de dynamoregelaar, die ligt in de prullenbak, want nu veranderen we de koolstoffen niet meer, we vervangen de hele regelaar (of de hele dynamo...)

Het eigen verbruik van de regelaar is 25 tot 30 mA.
Daar kwam hij niet in actie want mijn paneel is maar 10W, hij laadt op 520 mA onder 13V op de accu, 0.8V in de regelaar dus 13.8 paneel uitgangen. 7.2W geeft het paneel alles. (Je zou een MPPT-regelaar nodig hebben om er 10W uit te halen bij 18V.)

Beeld

Beeld

Beeld
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 11/02/14, 20:26

Bonsoir!

Bedankt voor je interesse in mijn project.
Ik hou van het dynamo-regelsysteem. :) Is het daarentegen van toepassing op de windturbine of alleen op de panelen? Want als de accu's opgeladen zijn loopt de windturbine bijna leeg en dus kans op racen?!

Hier zijn enkele foto's van de regelaar die ik achter in mijn garage vond :P

Beeld
Beeld
Beeld

Dus voor de verbinding sluit je de batterij aan op de massa (links van de regelaar op de mijne, richting de bevestigingsschroef)? De plus van de accu op de positieve (of negatieve) koolstofdraad? En om de draad van het paneel waar af te werken?

Sorry, ik kan niet teveel zien op de foto's :-/ Kun je me vertellen wat je op de etiketten hebt genoteerd? Vooral de G+ en G-?

Op deze regelaars gebruiken we, geloof ik, het indicatielampje op het dashboard om ze in te schakelen (terminal L op mijn regelaar). Dus we verbinden niets? En de LED's?

Sorry voor al deze vragen, maar ik wil proberen het te begrijpen : Mrgreen:

Bedankt voor je hulp en je geduld.
Goedenavond,
@+
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 11/02/14, 21:19

Hallo,

Ik ben aan het testen, het verbaast me zelfs dat het in deze configuratie werkt...

De draad van de lamp is de + van de regelaar die aangesloten moet worden op de + accu. Dit is de referentiespanning. Deze is direct op de kolen+ aangesloten als de regelaar regelt met de -.
Als het regelt door de +, dan is een koolstof rechtstreeks verbonden met de grond.
Massa is verbonden met de accu.
Het paneel is aangesloten tussen de 2 kolen.
De LED staat parallel met de regelaar, deze licht op wanneer deze wordt opgeladen (zodra het spanningsverschil groter is dan 2V).
G+- is de generator (paneel).

Begin met het uitvoeren van metingen met een diodetester om te begrijpen hoe deze is aangesloten.
En meet het verbruik aangesloten op een accu.

Voor de windturbine is het goed om het signaal van de regelaar om te keren, gebruik het in uw circuit (ter vervanging van de zener en de transistors) om M1 te besturen.
Ook voor de panelen geldt dat het beter is om niet alle belastingsstroom door de regelaar te laten lopen.

A+
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 11/02/14, 21:36

Opnieuw,

Oké, wat me echter verbaast, is waarom je de panelen op de kolen aansluit? Bij normaal gebruik komt de bekrachtigingsstroom van de batterijen en wordt deze in de rotor geïnjecteerd...

Maar in de andere richting werkt het ook niet omdat de paneelspanning hoog zal zijn... Dus geen opwinding.

Om het signaal van de regelaar om te keren, denk ik niet dat het ingewikkeld is, daar zal ik over nadenken. Morgen ga ik de regelaar demonteren om te kijken of deze positief of negatief is en om te testen ;)

Na de panelen, mijn zelfgemaakte regelaar, ook al is het ingewikkelder om in te stellen, is het functioneel? En het voordeel dat het naar believen instelbaar en aanpasbaar is.

Het is voor de windturbinehuisverordening dat ik twijfel of het goed werkt. Ik ben bang dat de dissipatieweerstand (inductantie) de "oscillerende" werking van de assemblage beïnvloedt. Je sprak me hierboven over condensatoren; waar zou je ze op mijn rijdier plaatsen?

Goedenavond,
A bientôt.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 11/02/14, 21:58

Ik ben geen elektronica...

Je blokschema is hetzelfde als dat van de regelaar, je kunt het proberen. het voordeel van de regelaar is dat hij precies is (hij gaat nooit fout) en degelijk is.
U kunt de weerstand van de rotor meten, met de wet van Ohm weet u de maximale intensiteit van de regelaar.

Maar ik denk nog steeds dat het nodig is om het signaal te versterken (en om te keren voor de windturbine) met een eindtrap (M1).
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 11/02/14, 22:29

Opnieuw,

Ben het helemaal met je eens over de degelijkheid en de precisie ;)
Ik ga het allemaal zo snel mogelijk testen! Op dit moment test ik het eerste diagram dat ik in uw eerste bericht heb gepubliceerd.

Ik zal dan zien voor die van de windmolen.
Ik ga ook beginnen met het testen van deze dynamo-regelaar, het is mysterieus dat hij werkt : Cheesy:

Goedenavond,
dank u :D
++
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 265 gasten