Waterstofopslag lage druk

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42

Waterstofopslag lage druk




par Capt_Maloche » 26/02/08, 14:49

Een onderwerp dat mij na aan het hart ligt: waterstofopslag onder lage druk

Omdat ik er van overtuigd ben dat het met fotovoltaïsche zonne-energie de meest geschikte manier is om zonne-energie op te slaan.

http://neel.cnrs.fr/spip.php?article1280

De eerste tank op basis van nanogestructureerde magnesiumhydride is net ontwikkeld. Hydrogenering van magnesium is zeer sterk exotherm, hetgeen problemen veroorzaakt met betrekking tot het beheer van thermische stromen. Inderdaad veroorzaakt de introductie van waterstof een plotselinge temperatuurstijging. De evenwichtscondities worden onmiddellijk bereikt, waardoor de waterstofabsorptiereactie stopt. De realisatie van een geschikte warmtewisselaar toegestaan ​​om te delen door 4 de laadtijd. Dit eerste reservoir absorbeert 170 liters waterstof, met een dichtheidsdichtheid vergelijkbaar met vloeibare waterstof.


- Mijn visie: een goed georiënteerd fotovoltaïsch dak van ongeveer 100 m²
- Productie: jaarlijks ongeveer 20 KW.u elektriciteit met huidige panelen (000 keer meer met toekomstige)
- Conversie: met een efficiënte elektrolyser ongeveer 6500M3 H2 per jaar

De zo opgeslagen waterstof kan dus een brandstofcel voeden om thuis of aan boord elektriciteit te maken of voor andere directe verwarmingsdoeleinden worden gebruikt. geluk en energie-autonomie wat :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
orbs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 156
Inschrijving: 15/09/05, 20:21




par orbs » 26/02/08, 16:40

http://www.futura-sciences.com/fr/sinfo ... hnologie-1
/ d / a-wegwerp-aluminium-waterstof-reservoir_14738 /

welkom
orbs
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 26/02/08, 17:08

orbs schreef:http://www.futura-sciences.com/fr/sinformer/actualites/news/t/technologie-1
/ d / a-wegwerp-aluminium-waterstof-reservoir_14738 /

welkom
orbs


Ik stel in plaats daarvan voor:
http://www.futura-sciences.com/fr/sinfo ... ble_14738/

Hallo Orbes en Maloche!

Ja, waterstof ... Ik zie liever dat zeer elektropositieve metalen zoals aluminium of natrium worden verkregen door hydrolyse, zoals je Capt_Maloche zegt, met zonne-energie. Het is gemakkelijker op te slaan en te vervoeren

Het is dan kinderspel om H2 in situ te maken, voeg gewoon water toe aan het natrium. Bovendien is het exotherm, dus ook bruikbaar bij warmte.

Bekijk hier de video op deze link ...
http://ww3.ac-poitiers.fr/sc_phys/cyber ... /NaH2O.htm

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 26/02/08, 19:59

Begrijp de reactie niet

het is extreem gewelddadig ...

Wat is het precies, toch geen natrium?
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
rescwood
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 05/09/05, 14:30
Plaats: Luxie (Zuid-België)




par rescwood » 26/02/08, 21:33

Si, natrium en water:

Na + H2O -> NaOH + H2

Sterke exotherme reactie, stukjes gloeiend Na worden door het kokende water geworpen, wanneer het aandeel H2 in de lucht dat door de reactie wordt afgegeven de onderste ontvlambaarheidsgrens overschrijdt, kan er een explosie optreden.

Misschien exploiteerbaar in warmte, maar ik vermoed dat de zuivering van Na veel duurder moet "kosten" in energie ... :|
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 26/02/08, 22:00

Hallo Maloche,

De reactie is goed bekend bij chemici die op zoek zijn naar spanning : Cheesy:

Na + H2O -> Na OH + 1/2 H2

Het is exotherm.

In het gepresenteerde experiment wordt de H2 opgesloten onder de plaat, wanneer deze de druk bereikt en de kritische proportie een reactie met de lucht initieert:

H2 + 1/2 O2 -> H2O

Dit warmt op en klapt het deksel open, de H2 heeft nog niet gereageerd en verbrandt met de buitenlucht.

Zodat we serieus kunnen overwegen om in een motor eerst hete H2 in een cilinder te ontspannen ... Dan in een tweede keer opnieuw te comprimeren en lucht te injecteren, klassieke explosie ...

Vol alsjeblieft? Geen pb, 30 kg metallisch natrium en 50 liter water :P
Dernière édition par Remundo de 26 / 02 / 08, 22: 17, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 26/02/08, 22:03

reswood schreef:Si, natrium en water:

Na + H2O -> NaOH + H2

Sterke exotherme reactie, stukjes gloeiend Na worden door het kokende water geworpen, wanneer het aandeel H2 in de lucht dat door de reactie wordt afgegeven de onderste ontvlambaarheidsgrens overschrijdt, kan er een explosie optreden.

Misschien exploiteerbaar in warmte, maar ik vermoed dat de zuivering van Na veel duurder moet "kosten" in energie ... :|


De zuivering van Na is eigenlijk een heel klassieke hydrolyse van pekel (keukenzout). We beginnen met het verdampen van het water in de buitenlucht. Het zout wordt vervolgens verwarmd tot 600 ° C, dat vloeibaar wordt.

PUR-natrium wordt dan verkregen op de ene elektrode en zuiver chloor op de andere.

Chloor is een gewild industrieel product voor pesticiden en bij de vervaardiging van kunststoffen, zoals PVC (polyvinylchloride) en meer in het algemeen gechloreerde koolwaterstoffen.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 26/02/08, 22:15

Om vast NaCl te vormen, is 411 kJ / mol nodig, ofwel om het evenveel + verwarmingsenergie te dissociëren om het naar de vloeibare toestand te leiden (bijvoorbeeld met zonneconcentratoren of een beetje biomassa om te verbranden).

De energie van Na + H2O -> NaOH + 1/2 H2 geeft 184 kJ / mol terug

Verbranding met lucht 1/2 H2 + 1/4 O2 -> 1/2 H2O
geeft weer 143 kJ / mol

Dus met een beetje zonne-energie gaat het stil :!:

Ter herinnering: zonne-energie = 10 keer het huidige antropogene energieverbruik

Iets om op te mediteren :P
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 26/02/08, 22:54

Ah? interessant

kun je uit de vrije hand een crobard maken van het zonneproces dat je beschrijft met T ° en de betrokken massa's / stromen?

Alstublieft? :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 26/02/08, 23:15

Niet meteen Kapitein, niet meteen!

Op het feit:

PRODUCTIE

Stap 1: extractie van zout in de volle zon door verdamping van zeewater

Stap 2: verwarmen door middel van ecologische zout. Houten of parabolische cilinderconcentrator met warmteoverdrachtsvloeistof ... Ultraclassic

Stap 3: we dompelen 2 elektroden onder die van stroom / gelijkspanning worden voorzien, we recupereren de chloorbellen op de ene en de vloeistof wordt geconcentreerd in zuiver natrium, vooral ter hoogte van de andere elektrode

Stap 4: giet het natrium, dat nog steeds vloeibaar is, in kleine blokken en laat het afkoelen!

VERBRUIK

1 / In je toto vult u hem met water en natriumbaren

2 / We zetten een reactor op waar we water onder druk op het natrium spuiten, het Na wordt aangevallen en produceert soda en gasvormig en heet H2

3 / we ontspannen dat allemaal in een voorslaapkamer

4 / We injecteren dit alles terug in de hoofdkamer met maximaal volume

5 / We comprimeren, we balanceren lucht: explosie

6 / We winnen water, oxiden NaO, Na2O en soda terug

7 / De soda condenseert met het water in de uitlaat en wordt teruggewonnen

8 / als je vult, geef je een blikje frisdrank dat direct in de industrie kan worden gebruikt.

Hier is Capt_Maloche mijn idee ... En dit kan allemaal gedaan worden met mijn PRBC-motoren ... vanwege hun compactheid en de extreme flexibiliteit van het gebruik van elke kamer ... Waterstofopslag, het is leuk, maar ik denk dat vs'is nog lang niet ontwikkeld en al heel lang.

En ik ben er om veel redenen ongeduldig over ...
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 344 gasten