Waterstofopslag lage druk

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 29/02/08, 10:19

mmmmmmmmmm!
metaalhydriden! Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
rescwood
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 05/09/05, 14:30
Plaats: Luxie (Zuid-België)




par rescwood » 29/02/08, 11:32

OK voor opbrengsten, maar het is niet het dominante criterium voor transport, het is autonomie EN gemak van brandstofopslag


Ja, en dat is het uitgangspunt.

In de praktijk voorspelt de KEA voor 2015 een dichtheid van 2,7 kWh/L ofwel 9,72 MJ/L Veel te laag, want 10 MJ/40 MJ = 0,25. Om te concurreren met koolwaterstoffen, zou de prestatie van een brandstofcel 4 keer die van een warmtemotor moeten zijn (30%): onmogelijk (120%, behalve voor fans van waterstofsupereenheden)


En wat ga je doen als er geen koolwaterstoffen meer beschikbaar zijn om in onze energiebehoefte te voorzien?

Waterstof is een interessante potentiële kandidaat als een "transporteerbare en opslagbare" energievector om koolwaterstoffen te vervangen.
In deze context is de brandstofcel de beste beschikbare technologie om deze om te zetten in mechanische energie.
Behoudens een sensationele nieuwe ontdekking, is de meest efficiënte technologie voor het produceren van waterstof de elektrolyse van water. Als de implementatie van spectaculaire laboratoriumreacties voor schooljongens die op zoek zijn naar spanning een "econologische" oplossing voor de synthese ervan zou zijn, zou het al lang zijn toegepast in industriële processen die H2 verbruiken.

Productie op aanvraag in situ in de toto, met water en een zeer elektropositief metaal dat in staat is om water te breken!



Ter informatie: Na moet worden bewaard in olie, petroleumether of in een inerte atmosfeer omdat het oxideert in de vochtigheid van de lucht. Hetzelfde voor de K. Dit kan enkele kleine technische problemen veroorzaken...

Voor de potjes:

Fe + 2HCl -> FeCl2 + H2
Zn+2HCl->ZnCl2+H2
2 Al + 2 NaOH + 6 H2O --> 2 NaAl(OH)4 + 3 H2
Dernière édition par rescwood de 29 / 02 / 08, 11: 38, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 29/02/08, 11:37

Hallo Teigetje!

Ik ben Winnie l'Auvergnat : Cheesy:

Kom jij ook uit de Auvergne? Omdat het mij over dit onderwerp lijkt dat ik de enige vertegenwoordiger van de Arvernes ben :D
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 29/02/08, 11:49

Hallo Rescwood!

reswood schreef:En wat ga je doen als er geen koolwaterstoffen meer beschikbaar zijn om in onze energiebehoefte te voorzien?


Ach ach! Maak je om mij geen zorgen.. Ik heb veel ideeën... We moeten koolwaterstoffen maken van zonne-energie... In het bijzonder door thermolyse van biomassa. En vooral om de elektrisch/thermische hybridisatie van voertuigen zoveel mogelijk te bevorderen... 1L/100 km is best mogelijk voor 75% van de toto's die korte ritten maken (<100 km). De aanvulling is elektriciteit (zon natuurlijk : Cheesy: )

Ik heb al de ultracompacte motoren voor hybridisatie van het volledige hybride type ...

En ik had groen licht van het Ministerie van Defensie / INPI en ik zal zeer binnenkort het PHRSD-concept publiceren:
hyperthermische val van directe zonnestraling

het wordt spannend jongens :!: : Lol:

Behoudens een sensationele nieuwe ontdekking, is de meest efficiënte technologie voor het produceren van waterstof de elektrolyse van water.

Misschien niet de meest efficiënte, afhankelijk van de oorsprong van de elektriciteit, of het nu hernieuwbaar of zonne-energie is, OK :!:

Productie op aanvraag in situ in de toto, met water en een zeer elektropositief metaal dat in staat is om water te breken!

Ter informatie: Na moet worden bewaard in olie, petroleumether of in een inerte atmosfeer omdat het oxideert in de vochtigheid van de lucht. Hetzelfde voor de K. Dit kan enkele kleine technische problemen veroorzaken...

Voor de potjes:

Fe + 2HCl -> FeCl2 + H2
Zn+2HCl->ZnCl2+H2
2 Al + 2 NaOH + 6 H2O --> 2 NaAl(OH)4 + 3 H2


Nou, je hebt zoutzuur nodig... je moet het maken met chloor uit... de elektrolyse van zout... dat zelf zuiver natrium maakt.

Of anders heb je soda en aluminium nodig... we zijn terug bij elektrolyse.

De opslag van natrium vormt geen bijzonder probleem, je hoeft het alleen maar tegen water te beschermen en de blokken in olie te weken...

Vergeleken met benzine... is het niet leuk om ernaast te roken. Voor natrium is het water, dat is alles!

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
rescwood
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 05/09/05, 14:30
Plaats: Luxie (Zuid-België)




par rescwood » 29/02/08, 12:38

Citation:
Behoudens een sensationele nieuwe ontdekking, is de meest efficiënte technologie voor het produceren van waterstof de elektrolyse van water.

Misschien niet de meest efficiënte, afhankelijk van de oorsprong van de elektriciteit, of het nu hernieuwbaar of zonne-energie is, OK


En als het niet hernieuwbaar of zonne-energie is, wat is dan het meest efficiënt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 29/02/08, 12:41

Rescwood,

Ik wilde zeggen dat zonne-energie mij het meest interessant lijkt : Cheesy:

Ik heb je niet te erg geschokt :? :P
0 x
Beeld
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 29/02/08, 12:59

reswood schreef:
In de praktijk voorspelt de KEA voor 2015 een dichtheid van 2,7 kWh/L ofwel 9,72 MJ/L Veel te laag, want 10 MJ/40 MJ = 0,25. Om te concurreren met koolwaterstoffen, zou de prestatie van een brandstofcel 4 keer die van een warmtemotor moeten zijn (30%): onmogelijk (120%, behalve voor fans van waterstofsupereenheden)


En wat ga je doen als er geen koolwaterstoffen meer beschikbaar zijn om in onze energiebehoefte te voorzien?


uranium is ook een fossiele "brandstof", die volgens ons huidige verbruik over 85 jaar zal verdwijnen, volgens ik weet niet welke bron ... Ik wed dat er nog olie over zal zijn, met alle toegevoegde krachtcentrales, niet meegerekend het opladen van elektrische voertuigen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
rescwood
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 05/09/05, 14:30
Plaats: Luxie (Zuid-België)




par rescwood » 29/02/08, 14:28

Ik heb je niet te erg geschokt


Nee, maar er zijn lezers die verkeerde conclusies zouden kunnen trekken uit bepaalde uitspraken...

Ach ach! Maak je om mij geen zorgen.. Ik heb veel ideeën... We moeten koolwaterstoffen maken van zonne-energie... In het bijzonder door thermolyse van biomassa.


Er zijn geen koolwaterstoffen in de zon en voor zover ik weet heeft nog niemand een manier gevonden om straling om te zetten in koolwaterstoffen. : Cheesy: . Wat betreft de biomassa, de opbrengst is uitstekend :| : slechts 1% van de zonnestraling omgezet. En als we daar die van een thermolyse aan toevoegen..... Bovendien is het volkomen nutteloos en verspillend van energie als we een soort kweken die van nature brandbare producten produceert.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 29/02/08, 14:32

Ik denk dat remundo BTL-brandstoffen (biomassa naar vloeistof) bedoelde, zoals biogas omgezet in dieselbrandstof?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 29/02/08, 15:47

Oh ja!! We kunnen thermolyse van biomassa doen, Fisher Tropsch-reactie achter, en presto, brandstof !!

Er is een heleboel systemen zoals Jonule aangeeft, jullie BTL (biomass to liquid) en CTL (coal to liquid) (coal = coal) die de Duitsers tijdens de 2e wereldoorlog al gebruikten om hun vliegtuigen te bevoorraden... Ze hadden alleen kolen over :!:

Hier, kijk hier eens naar
http://www.cea.fr/var/plain/storage/ori ... 8c4662.pdf

Mijn hyperthermische zonneval levert probleemloos warmte van meer dan 1000°C.

@+
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 301-gasten