Water geven: ik ben op zoek naar een tip ...

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Water geven: ik ben op zoek naar een tip ...




par Grelinette » 06/06/14, 10:02

...om de goede werking van de automatische bewatering te controleren!

Hier is het probleem: we hebben automatische bewatering geïnstalleerd op verschillende gemeenschappelijke tuinen, voornamelijk druppelaars, en we hadden enkele teleurstellingen met programmeurs die bewatering activeren:

- slechte programmering, slechte afhandeling.
- slecht contact (willekeurig) van een draad van een magneetventiel
- hs batterij
- defecte programmeur
- verstopte leiding
etc. ..

De irrigaties beginnen 's nachts en we kunnen 's ochtends zien of de grond nat is, maar het is moeilijk te controleren of de irrigatie echt is gestart zoals gepland door het programma.

Het ideaal zou zijn om voor elk irrigatienetwerk een methode te hebben om te controleren:

1) triggertijd
2) de duur
3) de hoeveelheid water

Voor nummer 3) ga ik proberen een blikje of een fles op een microsproeier aan te sluiten, zodat ik kan kijken of de hoeveelheid water overeenkomt met de materiaalgegevens (aangekondigd debiet van de microsproeiers) en de programmering.

Voor tijd en duur is het ingewikkelder!
Hiervoor zou een elektronisch systeem nodig zijn dat de effectieve activeringstijd en de duur ervan registreert, afhankelijk van de luchtvochtigheid.

Heb je tips?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 06/06/14, 10:49

Wat mij belangrijk lijkt, is inderdaad dat er water werd gegeven en ongeveer de hoeveelheid water die nodig was. De druppelaars van het "grote publiek" zijn vrij bij benadering...

Ik zou dus te werk zijn gegaan zoals jij: één flesje op een controledruppelaar, per regel...

Vanuit het oogpunt van de planten zijn tijd en duur van weinig belang. Bid, als het systeem werkte (de verwachte hoeveelheid afgeschreven) en als de klok op tijd loopt, waarom zou je dan willen dat het programmaschema niet wordt gerespecteerd?

Aan de andere kant, als de fles leeg is, of onvoldoende gevuld, of te vol, betekent dit dat een van de parameters "verprutst" is.

De grote variatie zal namelijk komen van de bijdragen van de regen. En daar hebben de geavanceerde programmeurs een regenmeter ingebouwd. L0, het speelt... Het systeem dat net na een goede watergift wordt geactiveerd, dus voor niets...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 06/06/14, 19:16

eenvoudige oplossing: watermeter: deze geeft de hoeveelheid water aan die 's nachts wordt gedistribueerd als deze elke dag wordt uitgelezen
http://www.bricodepot.fr/angouleme-cham ... /prod8358/

om het automatisch te maken zijn er magnetische sensoren om op de toonbanken te plaatsen als daar een magneet in zit
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 06/06/14, 19:56

Het controleren van één of meerdere druppelaars lijkt mij ook de beste oplossing, de duurdere meter houdt dan geen rekening met eventuele lekkages aan een armatuur.
Wat ik niet leuk vind aan de g tot g is dat je maar een heel klein deel van de grond water geeft, dus de wortels zitten voornamelijk in dit gebied. Ik vind het leuk om één keer per week tien uur achter elkaar te rennen om een ​​groter gebied water te geven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 07/06/14, 11:08

De "druppel voor druppel" is niet noodzakelijkerwijs een paar druppels per 24 uur!

Het is inderdaad nodig om de duur van elke bewatering (en dus de sintervals) te bepalen, zodat er ondergronds een "bol" vochtige aarde wordt gevormd die overeenkomt met het stadium van vegetatieve ontwikkeling van de plant, dus met zijn wortels!

Op mijn tomatenplanten zet ik ze pas weer aan als de eerste tekenen van waterstress aan het einde van de dag verschijnen: de laatste bladeren zijn een beetje "gefladderd"...

De frambozen, ik leg er wat minder nadruk op, anders stoppen ze met produceren (ik heb "tonics")... De "salades" ook niet, ik leg er niet te veel nadruk op, anders versnelt het de opkomst van zaden...

Maar verder is de regel om door te gaan tot de eerste tekenen van waterstress...

Maar verder geef ik de voorkeur aan druppelen: gangpaden blijven droog, bovengronds gedeelte blijft droog, dosering aangepast aan elke lijn groenten volgens hun behoeften (grootte, ontwikkeling), wat moeilijker is door water te geven met een straal of erger, met "tourniquet"
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 286-gasten