Stirling motoren houtpellets of korrels CHP +

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 12/12/09, 10:38

Hallo Bernard,
Ik was verrast door het cijfer dat u aankondigde,
Het gebrek aan vitaliteit van Stirling-motoren op de markt laat zien dat er een probleem is, en met rendementen van ongeveer 15% wordt in het algemeen aangegeven

Wikipedia spreekt over een efficiëntie van 40%.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_Stirling
Heb je een verklaring? tussen jouw figuur en die van Wiki?
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 12/12/09, 14:27

Een verklaring van de Stirling-motoren die spreekt over "explosiemotoren" begint al slecht aan de serieuze kant van de bronnen. Het is barvocabulaire, geen motoranalyse...

Ik heb 15% geciteerd omdat ik zojuist alle referenties heb gelezen die in de draad zijn geciteerd, in het bijzonder de Europese ervaring in Odeillo, en dat komt overeen met de herinneringen die ik had: we beperken ons tot 15% in quasi-reële omstandigheden, omdat experimenteel.

De nieuwste fotovoltaïsche panelen die ik ken, de meest algemene "efficiënte", zijn die van nanosolar, zonder silicium, met productie door middel van printen, 3 maanden rendement op energie-investering (in plaats van 3 jaar voor siliciumpanelen), tot 16% energie-efficiëntie in het laboratorium, en minder dan $ 1/Wc. Maar volgens mijn laatste informatie pas in 2011 openbaar gemaakt :-(

Maar ik weet zeker dat je veel meer kunt doen met zonne-energie, omdat een zuigermotor normaal gesproken tussen de 40 en 60% energiezuinig is.

De slechte prestaties van "interne verbrandingsmotoren" zijn het gevolg van onvolledige verbranding in de cilinders.

Een stoommachine achter zonneconcentrators zou een algemeen rendement van minstens 40% hebben. Maar het blijft nodig om deze motor op een betrouwbare en goedkope manier te maken, om hem te kunnen democratiseren.
0 x
Tot ziens!
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 12/12/09, 14:35

Overigens is de drukwinst tijdens de verdamping van water de eenvoudigste verklaring voor de winst in efficiëntie die wordt verkregen wanneer water met brandstof of benzine in een verbrandingsmotor wordt geïnjecteerd:

de vloeibare waterdruppels verdampen door de restwarmte van de verbranding te absorberen, en verhogen de druk in de cilinder, en dus op de zuiger, terwijl de temperatuur daalt, wat beter is voor de motor.

Je hebt alleen kleppen nodig die niet roesten :-)
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 12/12/09, 23:30

alleen omdat je op wikipedia leest dat Stirling een efficiëntie van 40% heeft, wil dat nog niet zeggen dat alle Stirlings een efficiëntie van 40% hebben

zoals bij alle warmtemotoren hangt het rendement af van de warme en koude brontemperaturen: bij zeer koud koud en zeer heet heet kunnen we zelfs boven de 40% uitkomen: maar met dure materialen voor een zeer hoge warme temperatuur, o voor een reëel rendement van 40% neemt temperaturen aan die een maximale theoretische opbrengst aan carnot van 80% opleveren

bij stoom is de maximale temperatuur beperkt waardoor de theoretische maximale opbrengst minder goed is, maar we halen vrijwel geheel dit theoretische maximum: bij temperaturen waarbij carnot 20% geeft geeft stoom 18% reëel: stoom is het beste systeem voor gemiddelde temperaturen
Dernière édition par chatelot16 de 12 / 12 / 09, 23: 41, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 12/12/09, 23:36

Ik verwar Stirling- en verbrandingsmotor niet: ik heb er net op gewezen dat het verbranden van hout, ketel + warmtemotor niet de beste manier is: ik geef de voorkeur aan vergasser + verbrandingsmotor

zelfs voor de stoomlocomotief was er een locomotief waarbij de kolenhaard vervangen was door een vergasser en een iets aparte brander: het verbeterde de prestaties echt maar zonder toepassing omdat het gedaan werd op een moment dat de locomotiefstoom zijn tijd had gehad
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 13/12/09, 10:59

Hallo Chatelot16, ik moet bekennen dat ik erg benieuwd ben naar je prestaties ooit :-)

Wat betreft hete vergassing weet ik het niet. Ik begreep dat er nog steeds veel ‘afval’ was dat nog kon verbranden, zoals bij vergassing door fermentatie.

Bovendien is het grootste probleem bij verbrandingsmotoren dat de verbranding in een cilinder niet goed is, simpelweg omdat de ideale verbrandingsomstandigheden nooit worden bereikt.

Tenslotte, om een ​​installatie te hebben die zowel met directe zonnewarmte als met biomassa werkt, zodat de investering rendabel is, is de vergassingstap niet eenvoudig :-)

Persoonlijk kom ik tot een "ideale" architectuur met stoomproductie, hetzij door een houtpelletketel of door een zonneconcentrator, en een zuigermotor die de stoomdruk benut.

De "mechanische" energie, eventueel elektrisch, moet variëren tussen 1 en 9KWe, met één onderhoud per jaar en een prijs tussen 500 en 4000€.

opmerking: Als elk van de 30 miljoen huizen in Frankrijk 3 kWe produceert, zou de totale productie 90 GWe zijn, d.w.z. het piekvermogen in Frankrijk in de winter. En als elk van de 10 miljoen individuele huizen (met meer ruimte) 9 kW produceert, hebben we hetzelfde resultaat...

Ik stel me een stoomtemperatuur van rond de 500/600°C voor, wat een druk tussen de 80 en 90 bar zou moeten opleveren, maar ik heb hier geen precieze informatie over, stoom is nieuw voor mij :-)

Met zonneconcentrators van 1m2 overschrijden we de 600°C, dus geen probleem aan deze kant...

Qu'en pensez-vous?
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 13/12/09, 13:39

De verbranding in een verbrandingsmotor is veel beter dan hout in een ketel

het mengsel in een verbrandingsmotor is homogeen, de temperatuur stijgt hoog genoeg om de verbranding te voltooien

met hout in een ketel, als je te veel overtollige lucht toevoegt, koelt het te veel af en brandt het slecht. Als je niet genoeg lucht toevoegt, zijn er punten in de haard waar lucht ontbreekt en onverbrand de schoorsteen in stroomt

hoe dan ook, zelfs bij een teveel aan lucht ontstaat er een productie van chemicaliën die moeilijk te verbranden zijn en die in de rook opgaan

de vergasser verbrandt alles en laat niets bruikbaars achter in de as

het produceert behoorlijk vies gas, maar het reinigen van het gas voordat de motor methanol en aceton produceert, die als brandstof kunnen worden gebruikt

het is zelfs beter dan warmtekrachtkoppeling: gelijktijdige productie van mechanische of elektrische energie, warmte en vloeibare brandstof

bovenal maakt het heel goed gebruik van groen hout: hoe groener het is, hoe meer het de productie van vloeibare brandstof verhoogt

als al het hout dat momenteel in ketels wordt verbrand door dit soort gascentrales zou gaan, zouden we een kerncentrale kunnen sluiten en de geproduceerde brandstof kunnen mengen om olie te besparen

een kleine gasgenerator per huis zou te ingewikkeld zijn: een kleine centralisatie zou beter zijn: gemeenschappelijke gasgenerator en zuivering voor meerdere huizen, distributie van warm water naar de dichtstbijzijnde huizen, gasdistributie voor de huizen verder weg

het is niet nodig om te veel elektriciteit te maken naast de gasgenerator, omdat we niet weten wat we met alle warmte moeten doen: het is beter om het gas te distribueren en in elk huis kleine warmtekrachtkoppelingseenheden te plaatsen

Helaas heb ik nog geen goede kleine watergekoelde verbrandingsmotor gehad: ik gebruik kleine generatoren met een Chinese Honda-imitatiemotor van 6 pk, direct in bepaalde kamers geplaatst om te worden verwarmd en ik verwarm andere kamers door hete lucht te laten circuleren

dit is uiteraard alleen experimenteel omdat het risico op uitlaat- of gaslekken gevaarlijk is: de oplossing zal zijn om een ​​goede kleine watergekoelde motor te bouwen die goed geschikt is voor dit gebruik en buiten het huis wordt geplaatst

mijn gazogene tests zijn niet geavanceerd genoeg om als model te dienen: het is veel interessanter om te lezen wat er tussen 1880 en 1920 werd geschreven toen er veel fabrieken en werkplaatsen waren die werden aangedreven door gasogenen en motoren
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 13/12/09, 13:54

bernardd schreef:Ik stel me een stoomtemperatuur van rond de 500/600°C voor, wat een druk tussen de 80 en 90 bar zou moeten opleveren, maar ik heb hier geen precieze informatie over, stoom is nieuw voor mij :-)

Met zonneconcentrators van 1m2 overschrijden we de 600°C, dus geen probleem aan deze kant...

Qu'en pensez-vous?


Let op: 600° ligt boven de kritische temperatuur van het water

dus in ieder geval vindt in een stoommachine de verdamping plaats in een ketel die minder heet is dan dat, dan zijn er de oververhitters die op 600° kunnen zijn, maar slechts een deel van de warmte wordt benut met het rendement bepaald door 600°

bovendien legt het te veel druk op om met redelijke middelen praktisch te zijn

op kleine schaal vind ik de stoom goed voor 200 of 250°C: hogere temperaturen zijn precies het domein van Stirling: je kunt naar hoge temperatuur gaan en de gewenste druk kiezen: dichtbij atmosferische druk als we dat niet willen om risico's te nemen of een beetje sterker als we meer gefocust willen zijn

Omdat het roerwerk altijd een opbrengst oplevert die ver afstaat van de theorie, verdeel ik de cyclus het liefst in tweeën: het roerwerk op 2°C met het koude deel op 800°C dat dient als boiler voor een stoommachine

de stoommachine heeft onder meer het voordeel dat hij het vermogen onmiddellijk kan regelen om de snelheid van de dynamo te regelen op basis van de elektriciteitsvraag: iets wat de Stirling niet kan doen

door ten minste een deel van de stoomcyclus te hebben, worden een dynamo met variabele snelheid en een omvormer vermeden om een ​​goede 50 Hz te halen
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 02/11/12, 16:25

Bonsoir,

Ik graaf dit draadje op omdat ik geïnteresseerd ben in warmtekrachtkoppeling en stirling.

Al nieuws over de stirlingmotor? Met name in Frankrijk kunnen we er enkele vinden in de handel, behalve de demo-sirlings en het speelgoed (ik heb natuurlijk gezocht maar zonder veel succes).

Hartelijk
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 02/11/12, 20:08

cortejuan schreef:Bonsoir,

Ik graaf dit draadje op omdat ik geïnteresseerd ben in warmtekrachtkoppeling en stirling.

Al nieuws over de stirlingmotor? Met name in Frankrijk kunnen we er enkele vinden in de handel, behalve de demo-sirlings en het speelgoed (ik heb natuurlijk gezocht maar zonder veel succes).

Hartelijk


En deze mensen beweren de eersten te zijn die ze hebben geïnstalleerd:
http://www.microcogeneration.be/Default.asp?Visited=YES

http://www.whispergen-europe.com/microc ... generacion

http://www.whispergen-europe.com/distri ... ribuidores

http://cogeneration.discutforum.com/t13 ... whispergen

http://www.econergies.org/index.php/sit ... stique_1kw

http://www.energytec.be/cogeneration-domestique.html

http://www.acqualys.fr/pages/index.php?id=469
Eind 2009 bracht De Dietrich in Nederland een “elektrogene” wandcondensatieketel van 28 kWth op de markt.


Oude gedachten:
https://www.econologie.com/forums/micro-coge ... 98-50.html


etc. ..

Vooral in Duitsland en Nederland buiten Frankrijk!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 216-gasten