Adreszoeken voor werk-studie training

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
loufi65
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 22/05/14, 17:40

Adreszoeken voor werk-studie training




par loufi65 » 22/05/14, 17:49

Bonjour à tous

Ik zoek informatie.
Mijn zoon zit momenteel in het tweede jaar van IUT in Tarbes (Hautes Pyrénées) in de GMP-tak (mechanische productietechniek). Hij zou binnenkort zijn DUT (technisch universitair diploma) moeten halen.
Hij wil doorgaan met een vergunning voor het afwisselen van hernieuwbare energiebronnen, meer bepaald in waterkracht of windenergie:

Professionele licentie Onderhoud en werking van apparatuur in hernieuwbare energiebronnen M.3.ER Werk-studieprogramma: leercontract
of Professionalisatiecontract


Daartoe heeft zij een dossier ingediend bij de IUT. Deze training was relatief recent in deze IUT en kreeg bijna geen hulp.
Hij moet inderdaad vinden, door zijn eigen middelen voor deze duale training, een bedrijf dat het een jaar lang wil ondersteunen.
We hebben ernaar gezocht, maar het is niet zo duidelijk waar we het misschien niet goed doen.
Ondanks een aanzienlijk aantal dammen in de Pyreneeën, is er niet veel publiciteit voor deze sector.

Ik ben daarom op zoek naar adressen van bedrijven die in heel Frankrijk actief zijn in hydraulische of windenergie, om hen een werkstudieverzoek te kunnen sturen en zo de maximale kans te hebben dat mijn zoon doe deze werkstudietraining.
Ik ben ook op zoek naar al het goede advies dat je me kunt geven om hem te helpen.

Bij voorbaat dank voor uw bijdrage.

Oprecht
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Adres zoeken voor werkstudietraining




par Did67 » 23/05/14, 10:57

loufi65 schrijft:
Hij moet inderdaad vinden, door zijn eigen middelen voor deze duale training, een bedrijf dat het een jaar lang wil ondersteunen.
We hebben ernaar gezocht, maar het is niet zo duidelijk waar we het misschien niet goed doen.



U markeert de "in uw eentje ...".

Ik wil je even vertellen dat dit normaal is: een leer-werkprogramma is gekoppeld aan een arbeidsovereenkomst (stage, professionalisering) ... Niemand zal in jouw plaats een arbeidsovereenkomst vinden.

Een ding is om training te vinden. Een andere is om het contract te vinden waarmee je een training kunt volgen!

En vooral in "opkomende" velden. Ze zijn per definitie nog niet erg ontwikkeld. En daarom zijn er, logischerwijs, maar een paar plaatsen (in bedrijven)! Dus iemand die geïnteresseerd is in training, kan mogelijk geen contract vinden.

Het is een systeem dat zichzelf een beetje reguleert - want uiteindelijk zal het probleem van het vinden van een baan hetzelfde zijn! Een sector met een grote vraag naar arbeid zal automatisch veel leerlingen opleiden, die dus werk zullen vinden ... En een kwetsbare sector zal niet "investeren" in opleiding (wat kost). De "kandidaten" zullen dus niet allemaal een stageplaats vinden. Maar goed, dat zou hen naar de "werkloosheids" box hebben geleid!

Dus je moet kijken en nog eens kijken ...

Stages zijn vaak een "sleutel" om binnen te komen en je plek te veroveren, om jezelf onmisbaar te maken, enz ... Daar komt het waarschijnlijk een beetje laat: in het geval van zo'n idee is het nodig om te "profiteren" van zijn opleiding (BTS) om zijn / haar stage (s) te doen in een bedrijf dat u dan waarschijnlijk als leerling zal aannemen voor verdere opleiding.

Maar het is wel nodig om bij de CCI (Kamer van Koophandel en Nijverheid) te kijken of er geen formules zijn voor "ontdekkingsstages". Er is dan minder tegenzin. En eenmaal in huis hebben we 5 dagen om het bedrijf te overtuigen ("hij is gemotiveerd, de jongere, we nemen hem misschien toch wel mee ..." - ook al had het bedrijf er niet aan gedacht om een ​​leerling aan te nemen en auarit zegt "niet ").
0 x
loufi65
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 22/05/14, 17:40




par loufi65 » 23/05/14, 11:18

Bedankt voor het advies Did67

Als ik onderstreep "met zijn eigen middelen", dacht ik ongetwijfeld een beetje naïef dat we hem op de IUT een lijst zouden geven, zoals een directory, van bedrijven die waarschijnlijk zouden beantwoorden aan zijn vraag naar duale opleiding.

dank u

Oprecht
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/05/14, 18:28

Soms kunnen er lijsten zijn - bij de opleidingsinstelling of in een consulaire kamer (Kamer van Koophandel en Industrie).

In een "nieuwe" sector zijn de zaken echter niet zo goed "gelukt" ...

In alle gevallen blijft een leer-werkovereenkomst een arbeidsovereenkomst - bijzonder, omdat deze opleiding omvat, maar toch een arbeidsovereenkomst

U moet daarom dezelfde methoden toepassen!

Het is niet langer "school", waar inschrijven "voldoende" is en de administratie alles regelt. Stap uit de studentenmentaliteit, om de "echte" wereld binnen te gaan: die van het bedrijf! En daar is het niet altijd gemakkelijk!
0 x
loufi65
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 22/05/14, 17:40




par loufi65 » 23/05/14, 21:03

Inderdaad Did67, stap uit de studentenmentaliteit, om de "echte" wereld binnen te gaan: die van het bedrijf! En daar is het niet altijd gemakkelijk!

We realiseren het ons.
dank u

Oprecht
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 288-gasten