ketelhuis project korrels of aerothermy

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 17/12/09, 09:54

Hallo !

manet42 schreef:Met pellets en zon heb ik 67% van de daluren (die ik ga schrappen) bespaard en 17% minder piekuren, oftewel 40% van het totaal..
Niet mogelijk met warmtepompen... :D


Bedankt, erg interessant! Bovendien geeft de site aan dat je in Lorraine bent, dus je hoeft niet ten zuiden van Valence te zijn om aan zonne-energie te doen :-)

Kunt u wat meer informatie geven over uw installatie en de verbruikscijfers?

Heb je het over fotovoltaïsche of thermische zonne-energie?
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 17/12/09, 19:08

Bonsoir,
Te zien op deze site:
http://www.chaleurterre.com/forum/viewt ... 9dbe88392c
Voor consumptie.
Voorspelling voor installatie:
4,5 ton pellets; van 2000kwh zonne-energie (www.valentin.de) op 5 (zeer optimistisch, CalSol-software)
-8 maanden gebruik.Beoordeling:
Zonne-SWW van 15 mei tot 15 oktober, ketel uitgeschakeld.
ECS gemengd van 15 april tot 15 mei
Gemengde verwarming van 1 maart tot 15 april en van 15 okt maar nov en dec heel weinig zon...
Voor, laatste 3 jaar: 2400 L stookolie; 2000 kWh daluren; 2250 kWh piekuren.
Op 15 december 1T300 gebruikt, d.w.z. 15kg/dag gebruik. Omdat het vriest, is het meer...
Berekeningen vanaf 8 maanden:
Verbruik voor een jaar:
650kwh daluren; 1900 volle uren; iets minder dan 4T pellets. Solar 1800 tot 2000 te zien in het voorjaar.
Zonnepanelen met pellets zijn een beetje luxe want je bespaart geld op goedkope energie... Toch denk ik dat een CESI met 2 of 3 panelen verstandig is, ketel uit in de zomer dus levensduur.
Van harte.

JC
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 17/12/09, 23:40

Bonsoir,

Hartelijk dank voor deze zeer interessante beschrijving: het is niet alleen een mooie installatie voor u, maar het is ook een echte casestudy om het belang van deze oplossing aan te tonen!

Even een paar vraagjes, ik kan er niets aan doen :-)

manet42 schreef:Beoordeling:
Zonne-SWW van 15 mei tot 15 oktober, ketel uitgeschakeld.


Dat is het voornaamste belang...

manet42 schreef:ECS gemengd van 15 april tot 15 mei
Gemengde verwarming van 1 maart tot 15 april en van 15 okt maar nov en dec heel weinig zon...


Sorry, ik begreep het verschil niet tussen gemengd warm water en gemengde verwarming?

Heb je kunnen kijken wat de beperkende factor is waardoor het zonne-SWW tussen 15 april en 15 mei niet meer toereikend is? Zou het vergroten van de voorraad warm water, of het vergroten van het oppervlak van de panelen of beide alleen de zonneperiode verlengen?

En zou het wisselen/toevoegen van vacuümsensoren iets kunnen besparen?

manet42 schreef:Berekeningen vanaf 8 maanden:
Verbruik voor een jaar:
650kwh daluren; 1900 volle uren; iets minder dan 4T pellets. Solar 1800 tot 2000 te zien in het voorjaar.


Weet jij wat de oorsprong is van het elektriciteitsverbruik dat overblijft?

Is het voor de productie van zonne-energie alleen thermisch? Hoe ben je aan het productiecijfer gekomen?

manet42 schreef:Zonnepanelen met pellets zijn een beetje luxe want je bespaart op goedkope energie...


Als ik uw aankoopprijs mag geloven, leveren de pellets (5KWh/kg) energie in de orde van grootte van 4500x5=22500KWh voor 1050€, d.w.z. 4,6c€/KWh, zonder de afschrijving van de ketel op 7809€, d.w.z. 780€ per jaar over 10 jaar, wat 3,9c€/KWh toevoegt voor 4t verbruikt per jaar.

Maar als het dan ook nog eens 37 jaar meegaat en pelletmachines gedemocratiseerd worden om tuinafval te gebruiken, dan wordt het pas echt interessant :-)

Zonnecollectoren zelfs voor 400€/m2, voor 20m2, kosten 8000€, wat bijna de prijs van de ketel is, maar zonder verbruik. Om 600Wc/m2 (60% efficiëntie) te produceren, is het toch goedkoper dan pellets?

Heb ik een fout gemaakt?
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 18/12/09, 17:13

Bonsoir,

- Gemengde ECS, dat wil zeggen dat de ketel draaide en de zonne-energie aanvulde als dat nodig was. Verwarming gestopt, alleen warmwaterproductie..
- Gemengde verwarming hetzelfde, tenslotte verwarmt de ketel de bovenkant van de ballon en de zonne-energie de onderkant.
-Tussen 15 april en 15 mei, onregelmatige zon (Lorraine), durfde ik de okofen niet te stoppen, hoewel ... de ballon op 85° geeft 2 dagen warm water of zelfs 3 door te besparen (geen badkamer!).
-Meer sensoren, het wordt onrendabel omdat er weinig sup bijdrage is. Als er geen zon is... Die is er niet.
-Vacuümsensoren? discussies over andere forums, misschien.
-Een betere helling 45°= breedtegraad, ja, 10 tot 15% beter.
-Overig elektrisch: keuken, motoren van toestellen M t/m L, vriezers, koelkast etc.
-Meting van zonne-energie, er is een teller, niet al te betrouwbaar op de Rotex, ik heb ook een schatting gemaakt aan de hand van de besparingen.
-Geen fouten, behalve dat 600Wc/m2 niet zeker is, Verschillende berekeningen gaven me tussen de 2000 en 5000 kwh voor mijn panelen. Alleen een exacte beoordeling over een jaar zal het wantrouwen van optimistische prognoses bevestigen.
Merk gisteren een klein probleem op, vorst bij -6°, AM zon, zonne-energie geblokkeerd, zeker een ijsplug in het circuit, ik heb zojuist contact opgenomen met de installateur, het mag niet gebeuren als hij de heuvels heeft gerespecteerd.
Ik schatte de jaarlijkse besparing tussen de 1100 en 1200 euro per jaar in vergelijking met stookolie en voorheen elektriciteit.
Van harte.

JC
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 20/12/09, 14:02

Hallo,

manet42 schreef:-Tussen 15 april en 15 mei, onregelmatige zon (Lorraine), durfde ik de okofen niet te stoppen, hoewel ... de ballon op 85° geeft 2 dagen warm water of zelfs 3 door te besparen (geen badkamer!).


Juist, door de grootte van de ballon te vergroten, zou de reserve groter zijn en zou het langer zonder zon kunnen duren?

manet42 schreef:-Meer sensoren, het wordt onrendabel omdat er weinig sup bijdrage is. Als er geen zon is... Die is er niet.


Tenzij de opslag ook is toegenomen, toch?

manet42 schreef:-Vacuümsensoren? discussies over andere forums, misschien.


Als ze sneller kunnen stijgen in productie en bij hogere temperaturen, kun je sneller opladen, toch?

manet42 schreef:-Overig elektrisch: keuken, motoren van toestellen M t/m L, vriezers, koelkast etc.


Nog geen pelletkachel gezien :-)

Aan de andere kant vraag ik me af waarom de koelkasten en diepvriezers niet meer koude bewaren, om tegen een lage prijs op te laden... En in de winter een koude luchtinlaat :-)

manet42 schreef:-Geen fouten, behalve dat 600Wc/m2 niet zeker is, Verschillende berekeningen gaven me tussen de 2000 en 5000 kwh voor mijn panelen.


Ik schreef Wc voor Watt Crete, ik ken de zonneschijn of de opbrengst niet om tot de opgevangen energie te komen.

manet42 schreef:Merk gisteren een klein probleem op, vorst bij -6°, AM zon, zonne-energie geblokkeerd, zeker een ijsplug in het circuit, ik heb zojuist contact opgenomen met de installateur, het mag niet gebeuren als hij de heuvels heeft gerespecteerd.


Is het een systeem dat leegloopt als de sensor koud is?

Hartelijk dank voor al deze concrete informatie!
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/12/09, 18:15

manet42 schreef:
Merk gisteren een klein probleem op, vorst bij -6°, AM zon, zonne-energie geblokkeerd, zeker een ijsplug in het circuit, ik heb zojuist contact opgenomen met de installateur, het mag niet gebeuren als hij de heuvels heeft gerespecteerd.

JC


Ik denk dat je een zelflozend systeem ("drain-back") hebt?

Volgens een professional (zelfstandige vakman) die hij tijdens een avond ontmoette, gaf hij dit systeem juist daarvoor op: te veel problemen met de gel...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 20/12/09, 20:12

Het is dat de installatie slecht is gedaan Did67...een terugloopsysteem is resistenter dan een systeem onder druk, of het nu vriest of oververhit raakt...

Maar het is ook complexer om te implementeren dan een systeem onder druk...dus ik begrijp dat een pro geen drainback wil installeren...maar dat komt niet door de vorst...het is omdat hij dat niet wil verveeld raken...

Dan zijn er ook een stuk minder drainback fabrikanten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 20/12/09, 20:15

Bonsoir,
Ja, je kunt een grotere tank gebruiken, bijvoorbeeld 2 Rotex (waarvan één alleen op zonne-energie) van 500L maar dat verhoogt de prijs... Sommigen hebben zelfs een voorraad van 2000 of 3000L (APER SOLAIRE site) maar dit is een andere techniek: Hydroaccumulatie. De buffertank, die verwarmen we ook met de ketel, dus 3000 zie 7000L...
Groter oppervlak van de panelen, meer opslag, ja maar we vallen terug op de prijs, die wordt meer dan onrendabel. In principe is 1m2 voor 10m2 verwarmd de juiste verhouding. Er zijn tal van sites waar het is ontwikkeld.
Plannen of centjes, meningen verschillen...zie de verschillende sites. Ik koos de plannen, een vriend bijna naast de deur verpakte ze vacuüm. Het is niet dezelfde installatie maar gelijkwaardige oppervlakken. Geen grote verschillen.
Ja, het is een zelflozend systeem (Drain-back). Ze lopen leeg als ze niet nodig zijn. Ik wilde geen antivries.

Voor deed:
Ik heb de leidingen geïnspecteerd... De buizen komen naar buiten. en bij de ingang in de muur is er een lichte sifon, ze hebben de buizen naar het niveau van het plafond binnen gebracht! In april geen probleem met de bescherming en de parachute, hij is bestand tegen -2°/-5°. Volgens mij is het er..-8° tot -15° tegenwoordig..
Als het niet onder de garantie viel, zou ik gemakkelijk ingrijpen....

Hartelijk
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 20/12/09, 21:58

manet42 schreef:Ja, we kunnen een grotere ballon gebruiken, bijvoorbeeld 2 Rotex (waarvan één alleen op zonne-energie) van 500L maar dat verhoogt de prijs...


Wanneer we de "warme" kant en de "koude" kant scheiden, kunnen we standaard of zelfs tweedehands ballonnen meenemen: de "oude" boilers worden vaker weggegooid voor de weerstand, niet voor de tank...

Sommigen maken zelfs reserves van 2000 of 3000L (site APER SOLAIRE) maar er is een andere techniek: hydroaccumulatie. De buffertank, die verwarmen we ook met de ketel, dus 3000 zie 7000L...


Als we meerdere buffers hebben, kunnen we er een deel reserveren voor zonneaccumulatie en slechts één voor verbrandingsverwarming, want voor deze hoeven we eigenlijk niet op te slaan. Maar je moet het circuit goed bestuderen en eventueel op de kleppen spelen, wat conventioneel management niet zal doen.

Groter oppervlak van de panelen, meer opslag, ja maar we vallen terug op de prijs, die wordt meer dan onrendabel. In principe is 1m2 voor 10m2 verwarmd de juiste verhouding.


Ik begrijp het, maar ik had het niet over de prijs: ik vroeg me af of de parameter die uw installatie beperkt, het oppervlak van de panelen is of de hoeveelheid opgeslagen warm water.

Voor de verhouding ben ik het in principe eens. De verhouding is dus niet absoluut, het hangt af van de prijs. In het bijzonder, als de prijs van het paneel 100€/m2 bereikt, dan zal de verhouding heel anders zijn, toch?

Ik koos de plannen, een vriend bijna naast de deur verpakte ze vacuüm. Het is niet dezelfde installatie maar gelijkwaardige oppervlakken. Geen grote verschillen.


Dit is een zeer interessante situatie om te vergelijken :-)

Ik wilde geen antivries.


Wat is de reden voor de wens om geen antivries te plaatsen? Anders kan een beetje zout helpen, maar bestaat er misschien een risico op corrosie op de gebruikte metalen? Ik weet het niet, we stoppen het in zwembaden, maar alles is van plastic..

Van harte, gezien de gratis sneeuwisolatie ;-)
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 21/12/09, 12:51

Hallo,
Ja, er zijn veel oplossingen mogelijk, een voorbeeld:

http://www.apper-solaire.org/Pages/Expe ... Drainback/

Ik blijf onder de indruk van deze ontwerpers/regisseurs, het gaat mijn vaardigheden te boven en verklaart mijn keuze, eenvoudiger, duurder en ontwikkeld door een professional.
Goed kijken.

JC
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 214-gasten