Warm waterproductie van generatorreeks

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
karakole
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 251
Inschrijving: 31/03/07, 22:05
Plaats: Castellon (Spanje)

Warm waterproductie van generatorreeks




par karakole » 24/11/10, 14:28

Hallo,

Ik heb een 15Kw dieselgenerator die ik voor verschillende dingen gebruik.
Als het voor andere doeleinden werkt, zou ik graag warm water willen produceren uit zijn eigen warmte (radiator, geluiddemper) met uitsluiting van elektriciteit.

Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid voor een groepsradiatorwisselaar en warmwatertank?

Wie heeft er ideeën? is dit al gedaan?

Bedankt, Pierre
0 x
Windows is een humaan besturingssysteem van de computer.
Linux is het tegenovergestelde ...
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 24/11/10, 14:55

De uitlaat gaat tot welke temperatuur?
Als meer dan 70 ° C (zeer waarschijnlijk) een koperen buis rond een serieuze uitlaatdemper gewikkeld is, strak, met een lichte isolatie bovenop met water uit een circulatiepomp met een snelheid die wordt bepaald door de temperatuur bij de uitlaat water zou dit water moeten verwarmen !!
3/4 van de energie gaat verloren in warmte, ook is er genoeg om een ​​huis te verwarmen als 15KW elektrisch, er is 3x15 = 45KW aan verwarming !!
Dus de pot moet sterk vergroot worden, waarschijnlijk voor een goede wisselaar die het grootste deel van het onderdeel terugwint !!

Als de groep minder krachtig is, kan het helpen om de problemen van tevoren te proberen met een laag vermogen !!

Kijk of de fabrikant dit probleem niet heeft bekeken en opgelost, vraag hem om het op te lossen, gezien zijn commerciële interesse in de branding van deze fabrikant !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 24/11/10, 15:22

Aangezien je het over de radiator hebt, neem ik aan dat dit een watergekoelde unit is?

Om te beginnen zou ik beginnen bij het koelcircuit van de groep en het omleiden naar een ballon met wisselaar.

Waarschuwing: de circulatiepomp heeft mogelijk onvoldoende vermogen om een ​​extra wisselaar te ondersteunen.
Zorg ook voor voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat de motor oververhit raakt ...

Als het werkt, maar het teruggewonnen vermogen is onvoldoende, kunnen we proberen de warmte uit de uitlaat terug te winnen via een circuit:
motor -> warmtewisselaar op uitlaatdemper -> warmtewisselaar in warmwatertank -> radiator
Maar zoals dedeleco opmerkt, is het oppervlak van de uitlaat over het algemeen te klein om als warmtewisselaar te dienen (het bewijs: de gassen komen er heet uit).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 24/11/10, 15:45

je kunt ook de warme lucht uit de ventilator halen ........
maar draait uw motor lang genoeg om de installatie op te vangen?
als het regelmatig en constant draait, zelfs als dit betekent dat de koeling van de laatste moet worden aangepast, kunt u de radiator net zo goed als verwarmingseenheid gebruiken en de radiator vervangen door een hoeveelheid koelvloeistof en deze in radiatoren laten lopen

als het af en toe draait, kun je het gebruiken als verwarming (of voorverwarming) van sanitair water op je cumulus
het is aan jou om de meest geschikte procedure te zien
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 24/11/10, 16:26

Zorg er echter voor dat u een apparaat aanbrengt waarmee de motor snel in temperatuur kan stijgen en dat u ook niet te veel warmtekracht afneemt waardoor de motor niet op de nominale temperatuur kan draaien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
karakole
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 251
Inschrijving: 31/03/07, 22:05
Plaats: Castellon (Spanje)




par karakole » 24/11/10, 17:14

Gaston schreef:Aangezien je het over de radiator hebt, neem ik aan dat dit een watergekoelde unit is?

Om te beginnen zou ik beginnen bij het koelcircuit van de groep en het omleiden naar een ballon met wisselaar.

Waarschuwing: de circulatiepomp heeft mogelijk onvoldoende vermogen om een ​​extra wisselaar te ondersteunen.
Zorg ook voor voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat de motor oververhit raakt ...

Als het werkt, maar het teruggewonnen vermogen is onvoldoende, kunnen we proberen de warmte uit de uitlaat terug te winnen via een circuit:
motor -> warmtewisselaar op uitlaatdemper -> warmtewisselaar in warmwatertank -> radiator
Maar zoals dedeleco opmerkt, is het oppervlak van de uitlaat over het algemeen te klein om als warmtewisselaar te dienen (het bewijs: de gassen komen er heet uit).

Ja, dit is een groep met een watergekoelde motor (radiateur).
Ik dacht erover om een ​​platenwarmtewisselaar zoals deze te gebruiken. http://www.regenebatt.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_lite_pdf.tpl&product_id=87&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=30 maar ik ben niet erg bekwaam ..
0 x
Windows is een humaan besturingssysteem van de computer.

Linux is het tegenovergestelde ...
Avatar de l'utilisateur
karakole
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 251
Inschrijving: 31/03/07, 22:05
Plaats: Castellon (Spanje)




par karakole » 24/11/10, 17:22

dedeleco schreef:De uitlaat gaat tot welke temperatuur?
Als meer dan 70 ° C (zeer waarschijnlijk) een koperen buis rond een serieuze uitlaatdemper gewikkeld is, strak, met een lichte isolatie bovenop met water uit een circulatiepomp met een snelheid die wordt bepaald door de temperatuur bij de uitlaat water zou dit water moeten verwarmen !!
3/4 van de energie gaat verloren in warmte, ook is er genoeg om een ​​huis te verwarmen als 15KW elektrisch, er is 3x15 = 45KW aan verwarming !!
Dus de pot moet sterk vergroot worden, waarschijnlijk voor een goede wisselaar die het grootste deel van het onderdeel terugwint !!

Als de groep minder krachtig is, kan het helpen om de problemen van tevoren te proberen met een laag vermogen !!

Kijk of de fabrikant dit probleem niet heeft bekeken en opgelost, vraag hem om het op te lossen, gezien zijn commerciële interesse in de branding van deze fabrikant !!


De groep is behoorlijk krachtig, de motor draait op 1500tm want voor de temperatuur aan de uitlaat (of aan de pot) is het behoorlijk hoog. Ik heb mezelf een paar keer verbrand!
0 x
Windows is een humaan besturingssysteem van de computer.

Linux is het tegenovergestelde ...
Avatar de l'utilisateur
karakole
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 251
Inschrijving: 31/03/07, 22:05
Plaats: Castellon (Spanje)




par karakole » 24/11/10, 17:26

Zorglub schreef:je kunt ook de warme lucht uit de ventilator halen ........
maar draait uw motor lang genoeg om de installatie op te vangen?
als het regelmatig en constant draait, zelfs als dit betekent dat de koeling van de laatste moet worden aangepast, kunt u de radiator net zo goed als verwarmingseenheid gebruiken en de radiator vervangen door een hoeveelheid koelvloeistof en deze in radiatoren laten lopen

als het af en toe draait, kun je het gebruiken als verwarming (of voorverwarming) van sanitair water op je cumulus
het is aan jou om de meest geschikte procedure te zien

Ik denk dat ik temperatuurmetingen ga doen!
De radiatoroplossing lijkt me interessant hier een link naar de foto van mijn motor.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/3r47xl-_Y6f1CO_s2Vpn4A?feat=directlink
0 x
Windows is een humaan besturingssysteem van de computer.

Linux is het tegenovergestelde ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 24/11/10, 17:44

om de warmte van het motorblok terug te winnen, is het precies als een olieketel, het moet kunnen opwarmen en het water vervolgens naar het gebruik van warmte laten circuleren als het warm genoeg is

behalve dat voor de ketel als het gebruik van warmte afneemt, de temperatuur stijgt en de ketel wordt uitgeschakeld, in jouw geval als de temperatuur stijgt moet je de originele radiator weer aanbrengen.

een grote helft van het verloren vermogen gaat via het water in het motorblok, de andere helft gaat verloren via de uitlaat, en niet alleen de uitlaatdemper, ook de uitlaatpijp

het zou mogelijk zijn om meer dan 100 ° C te krijgen, maar wat heb je eraan, tenzij je een stoommachine laat draaien

wind koper op de originele pot ... blah, oppervlak te klein, het blijft zo heet uitkomen ... er is een echte warmtewisselaar voor nodig met voldoende oppervlak

Ik deed het voor veel kleinere groepen ... om alle warmte terug te winnen die het condenseert en het is een corrosieve conclusie zolang het condenseert, ik besprenkel het interieur van de collector met water, en dat doe ik laat dit warme water door een wisselaar stromen ... met een vrij lage hersteltemperatuur condenseert het het water uit de uitlaat en loopt het systeem constant over

met water dat door een hoop kiezelstenen stroomt om te verzadigen met kalksteen, houdt het NOx en andere motorpiggy vast

er wordt een interessante truc gebruikt op een scheepsmotor: water in de uitlaatpijp sturen: het vermijdt oververhitting en in mijn geval vermijdt het warmteverlies van de buis tussen de motor en de recuperator

Ik ben van plan om dit soort watercollector te produceren voor zowel generator als ketel: hout of stookolie: totale terugwinning van afvalwarmte en radicale vermindering van vervuiling

nog een eenvoudige oplossing: vervang de geluiddemper door een kleine olieketel ... het volume dient als geluiddemper ... dit oppervlak dient als warmteterugwinning
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 24/11/10, 17:48

De platenwarmtewisselaar is een goed spoor. Met een 3-wegklep en een regelaar die rekening houdt met de verschillende temperaturen (motor, te verwarmen water, etc ...) zodat de motor altijd op de juiste temperatuur draait en daarbij maximaal calorieën onttrekt.

Degene die je in links hebt gegeven, is misschien een beetje klein (hoewel ik geen idee heb hoe ik dit soort apparaat moet dimensioneren), maar het is echt goedkoop (ik dacht dat het duurder was, ik blijf de schakel onder de elleboog)
Om een ​​eerste test uit te voeren, worden te zware investeringen vermeden.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 331-gasten