thermische zonnepanelen

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
airandsuncar
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 30/12/03, 16:31
Plaats: Agen




par airandsuncar » 30/12/03, 16:37

Om zonne-energie op te vangen om water te verwarmen, moet je stenen gebruiken en de waterleidingen door deze stenen leiden.

;)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 31/12/03, 17:17

uh... kun je een beetje uitbreiden? Hoe zit het in de bakstenen?
En de isolatie?
0 x
airandsuncar
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 30/12/03, 16:31
Plaats: Agen




par airandsuncar » 15/06/04, 14:08

Verf in zwart de bakstenen. :P
De leidingen lopen er duidelijk onder door.
Ik dacht er niet aan om te isoleren omdat ik niet gewend ben te leven waar het vriest.
Met vriendelijke groeten. B)
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 31/08/04, 15:09

In veel kleine tijdschriften wordt uitgelegd hoe je je thermische zonnecollector bouwt: het is eigenlijk heel simpel: een houten frame, een zwarte achtergrond, een koperen spiraal, een raam erbovenop en goede isolatie en klaar.
U kunt een expansievat en een klep toevoegen om de warmteoverdrachtsvloeistof te verwijderen (water +ANTIGEL of andere)
Als uw accommodatie het toelaat, gebruik dan bij voorkeur een thermosifonsysteem (gebruik de natuurlijke neiging van warm water om naar de bovenkant van de installatie te stromen) in plaats van een circulatiepomp die altijd afhankelijk zal zijn van het edf-netwerk.

Je kunt ook een parabolische zonne-oven maken en de koperen buis door het midden laten lopen, maar voor gebruik op installatieschaal zal dit meer ruimte in beslag nemen.

Wat de bakstenen betreft, zijn er ook enkele voor het interieur van het huis: in terracotta met een speciale uitsparing om leidingen door te laten. De muren verdrijven en slaan door traagheid de warmte op van de warmteoverdrachtsvloeistof (in zelfbouw, als u water gebruikt, VERGEET GEEN ANTIVRIES) die wordt verwarmd door de thermische sensoren.
0 x
Nofy
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 11/09/05, 21:08
x 1




par Nofy » 09/10/05, 18:13

Hallo allemaal,

Ik heb mijn zonnecollectoren klaar om te installeren en ik vraag me af of het beter is om ze 45° of 60° te kantelen... Ik zeg tegen mezelf dat 60° beter is voor de winter, als de zon lager staat. In de zomer zal ik een probleem hebben met te veel warm water, dus aarzel niet, ik neem alle ideeën om te evacueren, maar niet in de natuur. Ik heb trouwens 34 m2 aan panelen, dus het gaat hard opwarmen...

Nofy (droom)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 09/10/05, 21:21

Op de panelen die onder een hoek van 60° staan, glijdt de sneeuw in de winter veel beter.
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 09/10/05, 21:36

Beter focussen op de winter omdat de dagen korter zijn, het weer slechter is en de watertemperaturen in het netwerk lager zijn dan in de zomer.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 24/10/05, 16:56

Vragen voor nofy:
Welke panelen heb je geplaatst? Zelf gebouwd of kant-en-klaar gekocht?

Voor koken:
heb je polycarbonaat teruggeplaatst?
heb je antivries in je circuit of water?
hoe ga je om met de mogelijke oververhitting in de zomer?

Vraag aan beide:
welk vloeroppervlak (of welk volume) verwarm je met je 40 en 34 m2?
hydroaccumuleer je? zo ja, met ingegraven tanks, buffertanks?

Verder weet ik niet of het financieel nog interessant is om de panelen zelf te maken, aangezien de prijzen zullen dalen. Tel je de benodigde materialen, hout, koper, glas of polycarbonaat, isolatie mee, dan kom je al snel uit op de prijzen gevonden op de website van Pierre Amet of www.logotech.fr (€ 157/m2 na aftrek van de 40% ademe). Bovendien vertelde een Oostenrijkse verwarmingstechnicus me dat in Oostenrijk de m2 zonnepaneel vervaardigd door Gasokol (geloof ik) 100€/m2 kostte. Zijn broer is in Straatsburg en zou het kunnen importeren, ik moet opnieuw contact met hem opnemen. Anders is het mogelijk om een ​​inkoopgroep zoals Pierre Amet te vormen en deze rechtstreeks in Oostenrijk te kopen, via een verwarmingstechnicus die zijn marge neemt en subsidies verkrijgt.
Viessmann zal vanaf 2006 zelfs goedkopere panelen produceren (iets minder efficiënt dan de huidige), volgens wat mij is verteld.
Bovendien zal het bedrag van de subsidie ​​stijgen tot 50% in 2006 (nog te bezien voor de BTW van 5,5%) + de regionale bonus van € 1300 in Lotharingen + steun van de ANAH onder voorbehoud van middelen. Daarom wil ik er zo graag aan sleutelen en er uren aan besteden zonder zeker te zijn van het resultaat.

Ik probeer nog steeds meer te weten te komen over de mogelijke superioriteit van vacuümsensoren www.trybasolar.fr Bijvoorbeeld. Het lijkt erop dat ze meer isolerend werken, dat ze geen thermische isolatie nodig hebben (gezien het vacuüm) en dus misschien minder dik zijn, en dat ze een hoger rendement hebben in koude periodes of bij strijklicht (dus effectief over een langer dagelijks tijdslot ). Aan de andere kant komt oververhitting vaker voor in de zomer. Als iemand meer weet....

En dan om af te sluiten met sciencefiction, het zou mooi zijn als ze ons zonnepanelen zouden maken met elektrisch omkeerbaar glas, 3/4 van de tijd transparant en matig ondoorzichtig zodra er risico op oververhitting is...
tenzij we oververhitting gebruiken om een ​​stirlingmotor te laten draaien die in onze elektriciteitsbehoefte kan voorzien... (dat is voor nofy)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 24/10/05, 22:13

Hallo bham
Nou ja, ik heb het polycarbonaat teruggeplaatst, de fabriek die het produceert ligt op 3 km van mijn huis en het huidige product heeft een veel effectievere anti-UV-coating dan 20 jaar geleden. Het bedekt mijn hele dak aan de zuidkant (ongeveer 150 m2) en vervangt de pannen. Het is licht van gewicht en breekt niet zoals glas.
Mijn absorbers (koperen stof waarin om de 6 cm een ​​koperen buis van 7 mm diameter is ingebed), heb ik ook gekocht, maar we kunnen overwegen om eraan te sleutelen geïnspireerd door de Giordano-techniek (buis van 8 mm waarop we bevestigen, bijvoorbeeld met tin soldeer, dunne koperen plaatvinnen die aan elke kant 8 cm uitsteken. Zes van deze naast elkaar geplaatste elementen maken sensoren van 1 m breed. Omdat de zon vrij is, is het beter om de sensoren zo goedkoop mogelijk te maken. De efficiëntie, wat maakt het uit, je hoeft alleen maar het oppervlak te vergroten.Het belangrijkste is om betrouwbare apparatuur te hebben die niet roest of kapot gaat.
Tijdens de hittegolf stijgt het kleine binnenzwembad van 25 m2 tot meer dan 35°. Om te voorkomen dat de PVC-voering kookt, opent u de ramen om deze een nacht te laten afkoelen.
Het werkt met gewoon water. De circulatiepomp duwt het water door de collectoren. Zodra de circulatiepomp stopt, worden de collectoren geleegd en keert het water terug naar de kleine tank die zich in het huis bevindt, iets onder het niveau van de bodem van de collectoren. Een systeem van mij dat al 25 jaar feilloos werkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 25/10/05, 09:15

hallo kok.
Gefeliciteerd, je afvoersysteem is nog steeds een beetje wazig voor mij, maar je lijkt het allemaal onder controle te hebben. Maar wat gebeurt er als het vriest? het circulerende water geen tijd heeft om te bevriezen? en als de circulator dan weer opstart, heeft hij een luchtzuivering nodig. Is het water dat in uw panelen circuleert het water dat u gebruikt als tapwater en/of verwarming of gaat het met een spiraal in een buffervat?
Heb je foto's om ons te laten zien?
waar woon je in de Vogezen? je kunt me antwoorden via PB of e-mail
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 234-gasten