Kleine wind versus grote wind

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Kleine wind versus grote wind




par Grelinette » 06/03/11, 09:59

Ik verdedig het idee dat energieproductie op burgerniveau over het algemeen winstgevend en net zo interessant is als massaproductie door grote locaties zoals "windparken" uitgerust met enorme windturbines.

Mijn buurman is een ingenieur van hoog niveau ("X") die dit idee niet deelt en enerzijds beweert dat alleen zeer grote projecten energetisch winstgevend zijn, en anderzijds dat windenergie niet kan concurreren met zonne-energie ...
We hebben hier dus grote debatten over.

Ik zoek argumenten om mijn standpunt te verdedigen.


Om te beginnen trek ik de parallel tussen individuele zonne-energie die op grote schaal toegankelijk is gemaakt voor burgers, terwijl windenergie voor kleine mensen nog steeds weinig helpt. (Om welke redenen?)

Vervolgens heb ik een kleine windturbine in mijn tuin geïnstalleerd: 5 bladen van ongeveer 1 m lang, dunner aan de uiteinden, bevestigd op een mast van 6 m hoog, en momenteel observeer ik de beweging ervan.

Ik merk dat hij bijna 24 uur per dag, nacht en dag draait (terwijl zonne-energie voornamelijk overdag produceert), en zelfs als er geen zichtbare wind is, ligt de rotatiesnelheid rond de 24 tot 50 rpm./min. (Zeker op dit moment veroorzaakt het niets!)

Mijn redenering is als volgt: bij lage snelheid is de energieproductie onbeduidend maar niet nul, een beetje zoals een waterlek met een klein debiet, maar waarvan de volumes op de lange termijn enorm zijn.

Ik ga andere bladprofielen testen door andere windturbines te installeren (ik maak een wind-miniboerderij) : Cheesy: ) uitgerust met kleine fietscomputers om de gemiddelde snelheid, maximale snelheid, aantal omwentelingen etc. te meten.

Ik zal ook proberen gewichten te bevestigen aan de rotatie-as van een windturbine die bij hoge snelheid uit elkaar beweegt, om de kracht van het koppel bij harde wind te vergroten en bij lage wind te verminderen.

Het ideaal zou zelfs een bladprofiel zijn dat verandert afhankelijk van de wind:
Harde wind: bladen breder aan de basis dan aan de uiteinden
Lichte wind: bleek fijner aan de basis

Ik verwelkom uw ideeën en opmerkingen voor:
- het debat over Kleine wind versus Grote wind
- hoe je een kleine windturbine kunt optimaliseren


Bedankt voor uw hulp.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/03/11, 10:43

Om te beginnen trek ik de parallel tussen individuele zonne-energie die op grote schaal toegankelijk is gemaakt voor burgers, terwijl windenergie voor kleine mensen nog steeds weinig helpt. (Om welke redenen?)


Ik denk dat kleine windenergie marginaal blijft, juist vanwege het potentiële risico dat er overal bossen met masten verschijnen, zonder overleg met de overheid en...buren.

Zonnepanelen zijn op hun beurt relatief discreet omdat ze op daken passen, zowel in de stad als op het platteland.

Waarom zou u uzelf na een kleine windturbine-installatie, vooral als u voldoende land heeft, deze ontnemen?
Ik vind het zonde om twee complementaire en relatief deugdzame energiebronnen met elkaar te willen beconcurreren.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 06/03/11, 12:16

Hallo,

Mijn beste Grelinette, ik heb vaak dezelfde discussie gehad met hooggeplaatste marine- en centrale supelec-ingenieurs, enzovoort...
Het probleem is dat de discussie vanaf het begin bevooroordeeld is.
Winstgevend voor wie???
Ze vertellen je over de samenleving in het algemeen
Je gaat het hebben over het individu in het bijzonder, of in ieder geval over een associatie op menselijke schaal.

Dit is het hele verschil: de gecentraliseerde productie maakt alle inmenging mogelijk via degenen die de leiding hebben, die moeten worden ‘gevoed’ met belastingen waardoor de helft van de inwoners zich kan voeden met het werk van de andere helft.
Gedecentraliseerde productie maakt het niet langer mogelijk om producenten tot slaaf te maken en dus hun inkomen te kwantificeren...

Obelix
0 x
In medio stat virtus !!
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 06/03/11, 14:22

Op dit moment is er ook het feit dat het 's nachts produceren van stroom een ​​beetje nutteloos is, omdat EDF het weggooit. Fotovoltaïsche zonne-energie heeft het voordeel dat ze produceren wanneer we consumeren.
Maar dit zal waarschijnlijk veranderen met de democratisering van elektrische auto’s die ‘s nachts worden opgeladen. Op dat moment ligt het voordeel wellicht bij windenergie.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat het beter tijd is om het elektriciteitsverbruik terug te dringen dan om de productie te verhogen. Ik denk aan de duizenden bestaande convectorkachels en zo blijven we bouwen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chlemagne
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 13/01/11, 18:24
Plaats: Rouen. Alles daarboven !!




par chlemagne » 19/03/11, 19:31

Beste Philippe Schutt,

Het is echter 's nachts dat we de lichten aandoen.
In de winter komt de dag op om 9 uur en gaat onder om 16 uur.

De convectoren doen wat wij van ze vragen. Ze produceren calorieën op dezelfde manier als een geavanceerde elektrische kachel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 20/03/11, 09:03

Het is duidelijk dat niet de verlichting het grootste deel van het verbruik vertegenwoordigt.
Het verminderen van het aantal elektrische verwarmingstoestellen zou het totale verbruik verminderen.
De convectoren hebben een rendement van 100%, maar bij productie en transport ligt EDF slechts rond de 35%. Uiteindelijk verbruikt vlamverwarming minder.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten