Geothermische installatie op een 2013-watervoerende laag?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
DanielJ
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 93
Inschrijving: 17/10/12, 18:18

Berekeningen...




par DanielJ » 21/12/13, 10:34

BELANGRIJK: of je de calorieën nu uit het grondwater haalt (moeilijk om voldoende stroming te hebben!) of uit de lucht (daar kunnen we de stroming hebben omdat dit voldoende is om de kracht van de ventilator te vergroten...), de machine moet de lucht- of waterafvoer is groter dan nul °C, anders bevriezen we, het blokkeert de wisselaar, dus de machine... (hier herhaal ik mezelf:}

De theoretische COP is theoretisch en houdt geen rekening met de efficiëntie van compressoren, motoren, regeling, thermische verliezen, ontdooisystemen, limieten voor te hoge of te lage vloeistoftemperaturen, uitgaven aan energie om calorieën te leveren... enz... Maar het is een heel goed argument voor verkopers :)
A + vrienden


chatelot16 schreef:waarom ontdooien? we hebben het immers over een warmtepomp op grondwater waarvan de temperatuur altijd voldoende is

waarom geen agent van 4?

met een koude bron op 10° en een verwarmde vloer op 30° is de theoretische maximale cop indrukwekkend

politieagent = 1 / ( 1 - Tkoud / Thot )
Tkoud = 273 + 10° = 283K
Heet = 273 + 40° = 313K

politieagent = 1 / (1 - 283/313) = 10,4

natuurlijk is in het echte leven niets perfect, en dit theoretische maximum zal niet worden bereikt, het is nog steeds gemakkelijk om de helft te krijgen, dus agent = 5

het is zelfs mogelijk om het beter te doen dan de helft van de theoretische agent, maar helaas is wat we momenteel in de handel vinden niet glorieus ... zowel te duur als inefficiënt ... er zijn nog dingen te verzinnen
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 291-gasten