Geothermische installatie op een 2013-watervoerende laag?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 19/12/13, 09:20

Dit alles houdt uiteraard in dat we 's nachts niet verwarmen (wat ik wel doe, mijn programmeur stopt om 23 uur) of dat we de temperatuur aanzienlijk verlagen. Een moderne airconditioning is uitgerust met een detector die de temperatuur automatisch met 2° verlaagt als er niemand in de kamer is.

Op de links die ik gaf staat ook het aantal vorstdagen:
11 thuis 7 in het westen. en het aantal dagen zonder dooi is 0,1 in mijn omgeving en 0,5 in het westen dus niet gebruikelijk.

Bij -7° is de agent ongeveer 2 lager in plaats van 4 -5, maar daar is het hout!

Samenvattend: airconditioning is een goede zaak, op voorwaarde dat je weet hoe je het moet gebruiken, ENR installeert en niet in de Doubs woont.
0 x
DanielJ
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 93
Inschrijving: 17/10/12, 18:18

Hallo vrienden




par DanielJ » 19/12/13, 09:28

Eén vraag: wat zijn de kenmerken van de bestaande put in de buurt van uw huis? Ik dacht aan een klassieke oude waterput uit de landelijke wereld, dat wil zeggen: 1 meter in diameter. en 10 meter diep (100l/u is al veel). Als het een geothermische put is die met opzet is gemaakt, kun je natuurlijk hogere stroomsnelheden bereiken (in ieder geval met een beetje geluk). Vijf kuub per uur permanent is enorm, weet u zeker wat u zegt?


heldb schreef:@Cortejuan : als ik alles goed heb begrepen, wordt de warmte opgenomen in het boorwater, dat in mijn regio uitkomt bij 13 ° C en dat uit de warmtewisselaar komt bij ongeveer 9 ° C, d.w.z. een delta T van 4 ° vs. Met deze warmte kan de warmtepomp warm water produceren van maximaal 60 ° C met een elektrische back-up.

Is dat niet het principe van een GLB?

@DanielJ : maar dan werkt er in Frankrijk dan GEEN geothermische installatie op grondwater? En als ik uw redenering correct volg (delta T> 7 °), werkt dat in Zweden ook niet? Of anders begreep ik niets van uw demonstratie. Maar hoe kan ik de 250 klanten van mijn leverancier uitleggen die alleen in Bordeaux en zijn regio worden gezocht, allemaal geïnstalleerd in water-water-warmtepompen op grondwater ??? Daar begrijp ik het niet ...

@Ahmed : voor het debiet, volgens mijn eenvoudige berekeningen met een 200 liter container, het debiet van mijn pomp is groter dan 5 m3 / h. Als ik mijn wiskundelessen niet ben vergeten, is dat toch 5000 liter per uur? Als ik de berekeningen van DanielJ, voor een delta T van 4, zou het een stroom van 3 of 4 m3 nodig hebben, dus zijn pass?

Of wonen we niet in dezelfde regio?
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 19/12/13, 10:02

Als we in de buurt van een rivier zijn, hebben we gemakkelijk aanzienlijke stroomsnelheden van 10 tot 50 m3, wat gebruikelijk is, vooral als het water niet ver weg opnieuw wordt geïnjecteerd. Door regelmatig in een put te pompen neemt het debiet toe doordat de put wordt gereinigd, de wateraders worden gereinigd. Het kan verstandig zijn om een ​​put met warmtepomp ongeveer tien uur te laten draaien om deze goed te legen en schoon te maken.
0 x
DanielJ
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 93
Inschrijving: 17/10/12, 18:18

pac en agent en delat T




par DanielJ » 19/12/13, 10:23

Hallo, onze berichten overlappen elkaar, het is een beetje ingewikkeld...
Als ik het heb over 7°C (ongeveer), is dat geen fysieke constante! Dit is wat naar voren komt uit een gemiddelde van mijn studies van de (zeer verborgen) documenten van de warmtepompfabrikanten... Als een warmtewisselaar een paar calorieën wil verwijderen (of extraheren), moet er een TEMPERATUURVERSCHIL zijn {zie Principe van de thermodynamica: http://fr.wikipedia.org/wiki/Premier_pr ... odynamique} :"
Deze thermische overdracht, warmte genoemd, vindt plaats van het heetste naar het koudste systeem. Degene waarvan de deeltjes statistisch gezien het meest geagiteerd zijn, zal zijn thermische agitatie overeenkomstig de min of meer energetische schokken doorgeven aan de externe omgeving of aan het statistisch gezien minst geagiteerde systeem, dat wil zeggen het koudste. Deze intuïtieve waarneming wordt geformaliseerd door de tweede wet van de thermodynamica.

Bij huishoudelijke warmtepompsystemen zien we dat 7°C (+-) nodig is om te kunnen werken (de afmetingen van de machines leggen dit op), dus als uw caloriebron minder dan 7 °C (+-) is ), zal de warmtepomp regelen om dit temperatuurverschil op te vangen, zodat deze onder nul afkoelt: dus kans op bevriezing. Vergeet de vloeistof niet (pacs kan gemakkelijk dalen tot min 25°C). Als je voldoende doorstroming hebt, wat erg lastig is (zie mijn berekening van 17-12-2013), zal het misschien niet bevriezen, maar het rendement van de warmtepomp en de politie zal afnemen en slechter worden dan 'een simpele elektrische stroom'. radiator!!!!!!!

Ik herinner u eraan dat de COP doorslaggevend is voor het rechtvaardigen van de vaak zeer dure investeringen in warmtepompen, OF deze COP varieert met temperatuurverschillen. Bovendien kunnen wij het thuis in bedrijf niet (praktisch) meten.

Dit is waar de handelaars op fluweel spelen om u op te lichten... De handelaar zal u de maximale COP van de machines laten zien, een test uitgevoerd in het laboratorium onder zeer gunstige en extravagante omstandigheden, bijvoorbeeld een test uitgevoerd bij een wisselaartemperatuur van 25°C. °C en binnentemperatuur 25°C!!! Als het niet de theoretische COP is, berekend zonder de onvermijdelijke verliezen... De COP daalt naar één (+-) voor temperatuurdelta's van 7-8°C. (Als de COP naar één daalt, herinner ik u eraan dat het algehele rendement identiek wordt aan dat van een eenvoudige elektrische radiator) En het staat niet in de documentatie van uw warmtepomp, nee, nee...

Ik zeg niet dat PAC's niet werken. Ik zeg: wees voorzichtig: de winst die door verkopers wordt aangeprezen en waar kopers op hopen, wordt niet (nooit?) gerealiseerd.

Het is vaak (altijd?) beter om de isolatie van uw woning te verbeteren, die duurzaam is en niet te duur...
Hallo allemaal.



chatelot16 schreef:danielj begreep niet alles

elke warmtepomp heeft een cop die varieert afhankelijk van het verschil tussen warme en koude temperatuur

met een bron hebben we bij voldoende debiet altijd dezelfde koude temperatuur: het is veel beter dan een luchtwarmtepomp, die een koude temperatuur heeft die te koud is als het koud is, wat de COP verlaagt op de dagen dat we die het meest nodig hebben

waar komt dat 7° temperatuurverlies in de warmtewisselaar vandaan? wanneer de put voldoende debiet geeft, kunnen we een lager temperatuurverlies hebben

de luchtwarmtepomp heeft ook een temperatuurdaling in de luchtsensor, en zelfs groter dan de water/water warmtepomp

Ik vind het jammer dat water to water warmtepompen zo duur zijn

wat is de diepte van de put? het is wanneer het boren diep is dat het debiet wordt verminderd om niet te veel kracht te besteden aan pompen, maar als de diepte redelijk is, aarzel dan niet om een ​​hoog debiet te plaatsen
0 x
DanielJ
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 93
Inschrijving: 17/10/12, 18:18

Hallo




par DanielJ » 19/12/13, 10:32

Ja, in de buurt van een rivier werkt het, maar weinigen maken zich zorgen, aan de andere kant daalt de temperatuur van de rivier in de winter veel. Ik woon naast een prachtige rivier, de temperatuur is vaak 10°C en soms bevriest de hele rivier! Ik heb ook een landbouwput, ook al wordt deze vaak opgepompt, ik gebruik hem al 10 jaar constant, het debiet is beperkt en varieert afhankelijk van de seizoenen. Voor mijn welzijn ligt het in het voorjaar rond de 100 l/u (gunstige periode).
A+

raymon schreef:Als we in de buurt van een rivier zijn, hebben we gemakkelijk aanzienlijke stroomsnelheden van 10 tot 50 m3, wat gebruikelijk is, vooral als het water niet ver weg opnieuw wordt geïnjecteerd. Door regelmatig in een put te pompen neemt het debiet toe doordat de put wordt gereinigd, de wateraders worden gereinigd. Het kan verstandig zijn om een ​​put met warmtepomp ongeveer tien uur te laten draaien om deze goed te legen en schoon te maken.
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 19/12/13, 11:43

De andere oplossing is deze, maar ook niet goed:

http://www.geothermie-perspectives.fr/0 ... ma-maison/
0 x
DanielJ
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 93
Inschrijving: 17/10/12, 18:18

PAC in de kelder?




par DanielJ » 19/12/13, 14:58

uh, nee, dat heb ik ook bestudeerd, en ik heb veel getuigenissen gelezen van ontevreden gebruikers... De grond rond de ondergrondse leidingen bevroor uiteindelijk, wat de warmte-uitwisseling blokkeerde, waardoor de warmtepomp stopte, wat een catastrofale COP veroorzaakte... cop< 1 resulterend in meer geabsorbeerde energie dan teruggegeven! Zeer dure oplichting en meer...


raymon schreef:De andere oplossing is deze, maar ook niet goed:

http://www.geothermie-perspectives.fr/0 ... ma-maison/
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 19/12/13, 21:44

Zeer dure oplichting en meer...

Het is het basisprincipe van oplichting: het moet erg duur zijn... 8)
Het is verbonden met dat van communicerende vaten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 19/12/13, 22:23

bij dit onderwerp gaat het over grondwater: niets te maken met geothermische energie door ondergrondse leidingen die in de winter afkoeling riskeren

op grondwater is de temperatuur bij voldoende stroming vrijwel constant en daarom bruikbaar bij extreme kou
0 x
DanielJ
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 93
Inschrijving: 17/10/12, 18:18




par DanielJ » 20/12/13, 00:11

In een eerder bericht werd een kanttekening gemaakt over een geothermische warmtepomp, ik antwoordde eenvoudigweg...

Bij de warmtepomp op grondwater ontbreekt vaak het debiet, enkele uitzonderingen daargelaten!
Zie eerdere berichten.
groeten aan iedereen :)


chatelot16 schreef:bij dit onderwerp gaat het over grondwater: niets te maken met geothermische energie door ondergrondse leidingen die in de winter afkoeling riskeren

op grondwater is de temperatuur bij voldoende stroming vrijwel constant en daarom bruikbaar bij extreme kou
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 288-gasten