Kayapo-indianen, wanneer hydro-elektriciteit een manier van leven doodt

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 15/08/12, 11:01

na het bovenstaande bericht.

Brazilië: een rechtbank beveelt de stopzetting van de bouw van de gigantische dam van Belo Monte

Een Braziliaanse rechtbank heeft dinsdag een stopzetting bevolen van de werkzaamheden aan de Belo Monte-dam, de op twee na grootste dam in zijn soort in aanbouw in het hart van het Braziliaanse Amazonegebied, omdat de Indianen in de regio niet eerder geraadpleegd.

Het federale regionale gerechtshof van de eerste regio (TRF1) gaf aan dat het "bevolen had het werk stop te zetten omdat de inboorlingen niet waren geraadpleegd voor de start van de bouw".

"In 2005, toen het Braziliaanse parlement deze site goedkeurde, eiste het een milieueffectrapportage na de start van de werken en niet voorafgaand, zoals wettelijk vereist", aldus de rechtbank.

De Indianen zullen door de parlementariërs moeten worden gehoord voordat het werk kan worden hervat, volgens een bron van deze rechtbank die aangaf dat tegen deze beslissing beroep kon worden aangetekend door het openbare consortium Norte Energia, dat verantwoordelijk is voor het werk.

Het consortium, ondervraagd door AFP, gaf aan te wachten op de officiële bekendmaking van het vonnis om er op juridisch vlak op te reageren.

De rechtbank legde een dagelijkse boete op van 250.000 dollar in geval van niet-naleving van haar beslissing van het consortium.

"Het is een historische beslissing voor het land en voor de volkeren (van de Xingu-rivier). Het is een geweldige overwinning die laat zien dat Belo Monte geen vanzelfsprekendheid is. We zijn erg blij en tevreden", reageerde Antonia Melo, coördinator van de Xingu Vivo-beweging.

De in aanbouw zijnde dam in de Xingu-rivier, die bijna 13 miljard dollar kost, is de grootste gebouwd in Brazilië en de derde ter wereld. Het zal 11.233 MW leveren, of 11% van de geïnstalleerde capaciteit van het land.

De aanleg ervan zal leiden tot een overstroming van 502 km2. En zelfs als het land van de lokale Indiase bevolking niet onder water komt te staan, kan hun manier van leven worden beïnvloed omdat ze hun brood verdienen met de visserij.

De regering is van plan om tussen nu en het einde van de werkzaamheden 1,2 miljard dollar te investeren om de negatieve gevolgen van de bouw te verminderen. De eerste turbine moet in 2015 in bedrijf komen en de laatste in 2019.

Normaal gesproken wordt verwacht dat tegen het einde van het jaar 12.000 arbeiders dag en nacht op de site zullen werken, en tot 22.000 in 2013.

Dit gigantische werk symboliseert de dilemma's van de op vijf na grootste economie ter wereld. Brazilië heeft de ontbossing in het Amazonegebied drastisch teruggedrongen en claimt de schoonste energiebron van de grote economieën te hebben. Maar het is ook begonnen met gigantische infrastructuurprojecten, waaronder dammen en wegen in het Amazonegebied om zijn ontwikkeling te ondersteunen.

Belo Monte verwierf wereldwijde bekendheid met de campagne tegen de dam onder leiding van beroemdheden als zanger Sting en hit Titanic en Avatar-regisseur James Cameron.

De 82-jarige Braziliaanse indianenopperhoofd Raoni, wereldwijd bekend om zijn strijd voor het Amazonegebied en de indianenvolken, had tijdens de conferentie over duurzame ontwikkeling in de stad opgeroepen tot een "stop" met de bouw van de dam. 20 juni in Rio de Janeiro.

Zo'n 150 Indiërs bezetten onlangs drie weken lang een van de vier dammen om te eisen dat het consortium zijn verplichtingen jegens hun gemeenschappen nakomt.

Norte Energia stemde er met name mee in om onmiddellijk transportvoertuigen aan de Indianen over te dragen en scholen en gezondheidsposten te bouwen.


http://www.boursorama.com/actualites/br ... 561a7a61f9
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 15/08/12, 11:37

Wat kunnen we doen om deze indianen te helpen?

zich tegen deze dam verzetten omdat het een absurditeit is, het is één ding ... om bekend te maken dat we dezelfde elektrische stroom kunnen maken door kleine dammen in plaats van een grote, zou erg nuttig zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 30/12/12, 17:37

De werken van de dam Belo Monte we zijn uiteindelijk hervat op 28 augustus 2012, ondanks de strijd van de bewoners:

We dachten dat hij in de steek was gelaten door de Braziliaanse autoriteiten, dankzij de strijd van Chief Raoni. Maar het Belo Monte-megadamproject kwam uit de doos onder het presidentschap van Lula. Faraonische werken begonnen aan de Xingu-rivier en bedreigden inheemse dorpen.


http://revue-longcours.fr/blog/un-barrage-en-amazonie/
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
moulino51
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 27/02/12, 01:50
Plaats: Op het land in de buurt van Reims
x 3




par moulino51 » 30/12/12, 18:00

Een klein stukje over het onderwerp

Waterkracht in Brazilië is als kernenergie in Frankrijk: een energievlaggenschip, waar de leiders over opscheppen, maar ook een zak vol knopen als het gaat om het ontwarren van de argumenten van de 'pro' en 'anti'. De rivieren van Brazilië leveren 82% van zijn elektriciteit. Voeg een beetje biomassa, aardgas, een paar megawatt uit het atoom toe en je hebt een elektriciteitspakket om de groenste regeringen groen van jaloezie te maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 30/12/12, 18:24

moulino51 schreef:Een klein stukje over het onderwerp

Waterkracht in Brazilië is als kernenergie in Frankrijk: een energievlaggenschip, waar de leiders over opscheppen, maar ook een zak met knopen als het gaat om het ontwarren van de argumenten van de "pro" en "anti". De rivieren van Brazilië leveren 82% van zijn elektriciteit.Voeg daar een beetje biomassa, aardgas, een paar megawatt uit het atoom aan toe en je hebt een elektriciteitspakket om de groenste regeringen groen van jaloezie te maken.


Dit zou waar zijn voor een land als Frankrijk, waar het milieu eeuwenlang door de mens is veranderd.
Hetzelfde kan niet gezegd worden van Brazilië, dat grote gebieden heeft die vrij zijn van menselijke modificatie, dus de vergelijking is behoorlijk misleidend.
Alles wordt echter samengevat in dit fragment:

Kruidenthee in de hand, bijkomend van haar vermoeiende dag bij het reclamebureau, legt ze me uit dat haar land zijn dertig glorieuze jaren doormaakt; het bereikt eindelijk het consumptieniveau van de landen van het Noorden. Welk recht hebben gringo's (buitenlanders), zelf verrijkt aan de achterkant van de planeet, om het land de ontwikkeling te ontnemen die het verdient?


Alles is hier!
Inderdaad, hoe kunnen we met het land in het ontwikkelingsproces begrijpen dat onze manier van leven onevenwichtig is, dat het ons zal leiden tot een massale uitroeiing?
Totdat de geïndustrialiseerde landen de zoektocht naar eeuwige groei opgeven, zullen dit soort argumenten naar voren worden gebracht en onmogelijk te weerleggen zijn.

Het voorbeeld moet dus onder ons worden gegeven!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
moulino51
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 27/02/12, 01:50
Plaats: Op het land in de buurt van Reims
x 3




par moulino51 » 30/12/12, 18:50

sen-no-sen schreef:Dit zou waar zijn voor een land als Frankrijk, waar het milieu eeuwenlang door de mens is veranderd.
Hetzelfde kan niet gezegd worden van Brazilië, dat grote gebieden heeft die vrij zijn van menselijke modificatie, dus de vergelijking is behoorlijk misleidend.
Alles wordt echter samengevat in dit fragment:

Kruidenthee in de hand, bijkomend van haar vermoeiende dag bij het reclamebureau, legt ze me uit dat haar land zijn dertig glorieuze jaren doormaakt; het bereikt eindelijk het consumptieniveau van de landen van het Noorden. Welk recht hebben gringo's (buitenlanders), zelf verrijkt aan de achterkant van de planeet, om het land de ontwikkeling te ontnemen die het verdient?

Inderdaad, hoe kunnen we met het land in het ontwikkelingsproces begrijpen dat onze manier van leven onevenwichtig is, dat het ons zal leiden tot een massale uitroeiing?
Totdat de geïndustrialiseerde landen de zoektocht naar eeuwige groei opgeven, zullen dit soort argumenten naar voren worden gebracht en onmogelijk te weerleggen zijn.

En dat is het dilemma! met dit land dat we "lenen" van onze kinderen
sen-no-sen schreef:Het voorbeeld moet dus onder ons worden gegeven!

Ik ben ervan overtuigd dat onze mentaliteit de afgelopen tien jaar ten goede is veranderd, en blijf ervan overtuigd dat het basisindividu met zijn druppeltje water, zijn gebaren en zijn dagelijkse ecologische gezond verstand veel meer doet dan grote woorden en het financiële wanbeheer van onze leiders.


GS
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 30/12/12, 19:49

@ Moulino51:
Zonder zo categorisch te zijn als u, constateer ik het bestaan ​​van "kloven" in het geheel van het marktsysteem; Ik zeg "cracks" om een ​​dierbare term te gebruiken John Holaway.

Deze zijstappen zijn geen tien jaar oud, ze zijn veel eerder (vgl. mei 1968), ze zijn de uitdrukking dat iets belangrijker is dan de productie van waarde, dan dat iets dat niet altijd expliciet geformuleerd is, onherleidbaar is tot het waarderingsproces : "onze levens zijn meer waard dan uw winst".

Het is betreurenswaardig dat een groot deel van deze kritieke energie wordt teruggewonnen door de politieke apparaten die verantwoordelijk zijn voor het kanaliseren ervan in de verovering van de staat, maar er blijft een residu over dat niet kan worden opgelost in de politieke politiek!

Hoewel ik niet twijfel aan de oprechtheid van een aantal activisten en leiders, denk ik dat ze op het verkeerde spoor zitten als ze geloven dat het kapitalisme ten dienste stellen van het "volk" de ultieme oplossing zou zijn, die ons zou redden van de laatste ramp...
Deze fout is naar mijn mening het gevolg van twee bronnen:
Als het zich binnen het systeem bevindt dat het beweert te bestrijden, dupliceert het zijn essentiële fout: denken in termen van grondstoffen en hun distributie.
-2 geïnspireerd (steeds meer op afstand) door een oppervlakkige visie op het werk van Marx, het behoudt alleen het nogal voor de hand liggende aspect van sociale antagonisme en negeert andere punten die moeilijker toegankelijk zijn, maar cruciaal (sic!8) ), zoals de kritiek op werk en waarde.

Wanneer inheemse Cayapo's in hun voortbestaan ​​worden bedreigd door onze destructieve impulsen, moet niet alleen een gevoel van schaamte ons overvallen, maar ook de luciditeit dat de aanval op hun bestaansrecht ook een aanval is op onze vrijheid: elke keer als zo'n gebeurtenis doet zich voor, het net wordt strakker om ons heen, er wordt weer een stap gezet in de richting van het verval van de mensheid, deze term wordt hier in zijn twee betekenissen opgevat.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 30/12/12, 20:15

Ahmed schreef:@ Moulino51:
Zonder zo categorisch te zijn als u, constateer ik het bestaan ​​van "kloven" in het geheel van het marktsysteem; Ik zeg "cracks" om een ​​dierbare term te gebruiken John Holaway.

Deze zijstappen zijn geen tien jaar oud, ze zijn veel eerder (vgl. mei 1968), ze zijn de uitdrukking dat iets belangrijker is dan de productie van waarde, dan dat iets dat niet altijd expliciet geformuleerd is, onherleidbaar is tot het waarderingsproces : "onze levens zijn meer waard dan uw winst".


Het voorbeeld van mei 68 wordt vaak genoemd, maar de 'gebeurtenissen' waren in werkelijkheid slechts een middel om van het oude Frankrijk (toegegeven op veel punten achterhaald) over te gaan naar het totalitaire handelssysteem, en dat zeker vanwege het vertrek van De Gaulle uit de NAVO.
Historisch gezien zag massadistributie vanaf deze noodlottige datum zijn opkomst, net als enorme schulden een paar jaar later, seksuele bevrijding, drugs, sekten, het opgeven van tradities enz...enz...
Het is overigens nogal symptomatisch dat bepaalde figuren uit deze periode "in een rij" stonden aan de kant die we kennen!

Moulino51 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat onze mentaliteit de afgelopen tien jaar ten goede is veranderd, en blijf ervan overtuigd dat het basisindividu met zijn druppeltje water, zijn gebaren en zijn dagelijkse ecologische gezond verstand veel meer doet dan grote woorden en het financiële wanbeheer van onze leiders.


Helaas, als de mentaliteit verandert... in woorden, evolueren ze nauwelijks in termen van fysieke grootte!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 30/12/12, 20:35

Ik ben, o Sen-no-sen, zowel naar jouw mening... als helemaal niet!
Je hebt zeker gelijk als je dit aspect van het herstel van mei 68 door het kapitalisme aanhaalt, dat evolueerde van principieel gaullisme naar pomidolian afpersing.
Het is niettemin waar dat er sinds enige tijd (en niet alleen in Frankrijk) een breuk is ontstaan, dat andere waarden zich hebben laten gelden in strijd met de heersende gedachte.
Dat deze breuk is gesloten om het veld open te laten voor dagelijkse vervreemding, mag er niet toe leiden dat de waarde of de impact van deze uitbarsting van vrijheid wordt betwist.
Vrijheid bestaat voor zichzelf, het is niet nodig om zichzelf te rechtvaardigen in naam van zo'n fataal utilitarisme (of instrumentele rede, het instrument dat meet waar het [vrijheid] tegen is).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
moulino51
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 27/02/12, 01:50
Plaats: Op het land in de buurt van Reims
x 3




par moulino51 » 30/12/12, 20:40

Ik zou geen groot filosofisch debat aangaan (ik heb de vaardigheden of de intelligentie niet) : Cheesy:

Aan de andere kant was ik in mei 68 22 jaar oud en aan de goede kant van de stoep en in fase met de tijdgeest.

Anders laat ik je over Sartre (Jean Paul) nadenken:

"Het belangrijkste is niet wat wij van de mens hebben gemaakt, maar wat hij doet met wat wij van hem hebben gemaakt"

Dat is altijd mijn lijn geweest


GS
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 225-gasten