Gletsjers gebruiken als bron van elektrische energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 27/03/10, 20:41

Het is merkwaardig dit megalomane (typisch menselijke) verlangen om kolossale energieën te benutten alvorens te proberen meer bescheiden energieën terug te winnen... en op menselijke schaal.

Steeds meer experts komen met de hypothese dat het beter is om weinig en lokaal maar op veel plaatsen te produceren dan andersom.

Het terugwinnen van de energie van een gletsjer lijkt een beetje op dit project om de kolossale energie van bliksem terug te winnen!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 27/03/10, 22:17

Aaah, dat is grappig, ja bliksem! Helaas kunnen we deze energie niet opslaan om te gebruiken wanneer we het nodig hebben. Nog steeds hetzelfde probleem met elektriciteit. En het lijkt erop (ik ben niet in detail gegaan) dat veel obstakels het moeilijk maken (het is gelijkstroom) en de opbrengsten zouden niet verschrikkelijk zijn. Als iemand van jullie meer weet...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 27/03/10, 23:21

Grelinette schreef:Het is merkwaardig dit megalomane (typisch menselijke) verlangen om kolossale energieën te benutten alvorens te proberen meer bescheiden energieën terug te winnen... en op menselijke schaal.

Steeds meer experts komen met de hypothese dat het beter is om weinig en lokaal maar op veel plaatsen te produceren dan andersom.

Het terugwinnen van de energie van een gletsjer lijkt een beetje op dit project om de kolossale energie van bliksem terug te winnen!


Ik ben het met je eens, maar je moet begrijpen: hoe meer energie gecentraliseerd wordt, hoe afhankelijker mensen worden van grote productiebedrijven, zo is het ook met water.
Mensen (energetisch) onafhankelijk maken is niet goed voor hun "business".
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 27/03/10, 23:38

En door bliksemschichten op een gletsjer te laten vallen...

: Mrgreen:
****
Anders is het gletsjerschot niet onhaalbaar.
Zorg voor 2 ankers zo stevig als voor een brug en span 2 kabels die een loopband vasthouden met palen die in de ijskap zinken en onderaan de ketting uitkomen).
(Een beetje zoals de watermolen van Christophe).
Een enorme overdrive en het is allemaal klaar.
---
Voor de ambitieuze doe hetzelfde met een berg... : Cheesy:
0 x
Nanook
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 23/03/10, 05:27




par Nanook » 28/03/10, 05:28

Nou bedankt, ik heb eindelijk het antwoord op mijn vraag gevonden:

Nee, die bestaat momenteel niet.

Dus bedankt voor die verduidelijking.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 28/03/10, 10:49

... maar weet je, hierover forum er zijn tal van onderwerpen die van groot belang zijn. Misschien zelfs "gigantisch kolossaaler" dan gletsjers. Zoek bijvoorbeeld op het woord "Desertec".

[Bewerken] en het is waar dat de woorden van Grelinette heel gezond verstand zijn.

: Mrgreen: ... dus sinds je dat hebt besloten "hier poseren" zou daar snel je geluk moeten vinden : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
Dernière édition par Obamot de 28 / 03 / 10, 10: 55, 3 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/03/10, 10:50

Grelinette schreef:Het is merkwaardig dit megalomane (typisch menselijke) verlangen om kolossale energieën te benutten alvorens te proberen meer bescheiden energieën terug te winnen... en op menselijke schaal.


+1

...en zijn behoeften verminderen....
0 x
Nanook
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 23/03/10, 05:27




par Nanook » 29/03/10, 06:19

Het specifieke doel van mijn onderzoek was een presentatie over nieuwe energiebronnen. Na een spirituele zoektocht vond ik de zon, de zee (waar ik moeite had met het vinden van informatie op het net en dankzij deze site), en een oude truc die ik maar moeilijk kan oppikken op een show: de gletsjer...

Dus nogmaals bedankt aan deze site of zoals Obamot zegt dat ik "niet zal doen", maar ik vind mijn geluk heel snel :D (het gaat te snel om over de toekomst te praten ^^)
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 29/03/10, 15:22

Het terugwinnen van energie uit gletsjers is in ieder geval geen hernieuwbare energie.
Het hoogste station ter wereld is gesloten wegens gebrek aan sneeuw in Bolivia.
Er zijn bijna geen gletsjers meer in dit land. Vrijwel alle pieken worden beïnvloed. Dus R&D doen om energie terug te winnen uit een bron die over 20 jaar misschien niet meer bestaat :|
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 303-gasten