Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par eclectron » 24/09/19, 09:16

Grelinette schreef:
Kortom, met welke vorm van massale actie kan de bevolking een bericht van onenigheid of bezorgdheid sturen en een antwoord krijgen?

Desertie is ook een reactie: niet meer zoveel mogelijk meedoen aan het systeem. Zonder ‘vechters’ en gebrek aan geld zou hij het niet lang volhouden.
Ik geloof er niet echt in omdat de persoonlijke kosten zo hoog zijn: je kont breken om een ​​gezonde en duurzame autonomie te bereiken, 365/365, terwijl de buurman zich tegoed doet aan kreeft, je moet er sterke overtuigingen over hebben, maar het is een mogelijkheid.
Er zijn uiteraard tussenliggende niveaus van betrokkenheid in deze zin, waarbij zo weinig mogelijk wordt deelgenomen.

Aan de andere kant is het niet spectaculair spraakmakend, tenzij het een punt bereikt dat de winnaars van het bestaande systeem bang zou maken.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par Ahmed » 24/09/19, 10:48

Dankjewel. Phil, voor jouw bijdrage die aansluit bij mijn aanpak: voor concrete vragen vertrouw ik op collectieve intelligentie en geef ik er de voorkeur aan mijn bijdrage in een meer theoretische vorm te leveren, een vorm die ook onlosmakelijk verbonden is met de praktische overwegingen die daaruit voortvloeien.
Si Kerel graag een catalogus wil samenstellen, denk ik dat hij stof tot nadenken zal vinden in de geschriften vanIvan Illitch, die vooral gebruiksvriendelijke technologie onderscheidde van vervreemdende technologie die de mens heteronoom maakt voor laatstgenoemde (of simpel gezegd: low-tech en high-tech).
Grelinette Ik waardeer uw analyse, maar als u schrijft:
In die zin is de "Greta Thunberg" -methode erg interessant en bewonderenswaardig, omdat ze, stap voor stap, onderdeel van een eenvoudige individuele staking voor de deur van haar school, nu de eregast is voor spreek je uit voor de VN! ...

Het lijkt mij niet ongepast om te denken dat wanneer instellingen gevoelig zijn voor dit punt, dit komt omdat ze van plan zijn het voor hun eigen voordeel te gebruiken, zoals ik al heb kunnen uitdrukken: "energietransitie" is een buitengewone markt!

Eclectronis desertie praktisch onmogelijk en aangezien ik het er zojuist over had, Ivan Illitch legde in dit verband uit dat elke technische ontwikkeling eerdere praktijken devalueert door ze nutteloos, ineffectief of niet toepasbaar te maken. Elke ideologie heeft de neiging om te totaliseren, dat wil zeggen alle vormen van activiteit te omvatten en die uit te sluiten die er niet mee in overeenstemming zijn. Deze concurrentie maakt het moeilijk om buiten het systeem* te overleven, maar het feit dat een paar ‘ontsnappingen’ zich op geen enkele manier tegen dit systeem zullen verzetten: het kunnen alleen weerbarstige mensen zijn die daardoor onhoorbaar en onzichtbaar zijn geworden...

* Op een andere schaal is het dezelfde concurrentie die door verrijkte landen wordt uitgeoefend op producenten in minder ‘geavanceerde’ landen.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par Ahmed » 24/09/19, 14:47

Hier, om je neuronen een beetje te ontspannen (bedank me niet, het komt uit het hart!):
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par eclectron » 24/09/19, 16:07

Ahmed schreef:...Ivan Illitch ...
die ik niet kende, behalve van naam.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ivan_Illich
Ja, het 'altijd meer' schiet zichzelf uiteindelijk in de voet.
Het is inderdaad de maatstaf voor alle dingen die we moeten leren; beginnend met mentale nuchterheid, kalmte, stilte.


In navolging van het werk van Ivan Illich hebben Amerikaanse kunstenaars die dicht bij de Carfree-beweging staan, een alternatief stadsproject bedacht, genaamd ‘Illichville’. In tegenstelling tot eerdere stedelijke utopieën is dit project recent, aangezien het dateert uit het einde van de XNUMXe eeuw en resoluut is opgezet in tegenstelling tot de Amerikaanse ‘autostad’ waarvan het uitgestrekte model Los Angeles is[ref. nodig]. Het is bovendien een stadsproject met een sterke ecologische connotatie. Het is gebaseerd op lopen, fietsen en openbaar vervoer. Het is een stad die in feite een model van degrowth biedt, gebaseerd op de weigering van de consumptiemaatschappij en de auto en het bevorderen van de gezelligheid die door Illich verdedigd wordt. De wijk Vauban in Freiburg im Breisgau is daar een voorbeeld van.

Voor alles is er een begin : Wink:
Ons lot begint ongetwijfeld in Freiburg im Breisgau : Roll:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par Ahmed » 24/09/19, 16:19

Is de Vaubanwijk een startpunt of een handig uitstalraam? Vooral omdat ik er, ondanks de positieve punten die ik ter plekke heb kunnen vaststellen, niet meer van overtuigd ben dat het inhoudelijk niets verandert*: zeker een evolutie, of beter gezegd een herconfiguratie van de vrij aangename stedelijke ruimte, maar die op geen enkele manier manier doet twijfels rijzen over het mondiale ontwikkelingsmodel.

* Dat verklaart waarom dit project tot stand kwam.

PS: je vergat de traagheid! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par izentrop » 24/09/19, 16:57

Ahmed schreef:de “energietransitie” is een bijzondere markt!
Meer in het bijzonder voor degenen die het voor hun eigen voordeel saboteren. https://www.sauvonsleclimat.org/fr/
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par eclectron » 25/09/19, 11:13

Ahmed schreef: je vergat de traagheid! : Wink:

Ja, ik heb gehaast : Wink: een oude reflex...

Anders kan ik het er alleen maar mee eens zijn dat als we een momentopname maken van de planeet van vandaag, er niets echt in de richting van gezond en duurzaam is gegaan. Op macroscopisch niveau gaat de gekke race door.

Ik denk graag, of observeer zelfs, dat initiatieven een proces in de richting van gezonde en duurzame dingen op gang brengen. : Wink: en ik moet gelijk hebben, want wat er ook gebeurt, Cata (onvoldoende niveau van veranderingen) of Eden (veranderingen die in verhouding staan ​​tot de problemen), het is in de maak. : Lol:
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par Ahmed » 25/09/19, 15:15

Bedoel je daarmee dat je bang bent voor een miskraam? : Lol:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par Christophe » 25/09/19, 15:22

Vertel me eens of er een klimaatdemonstratie is die daar voor pleit economische nuchterheid persoonlijk? Eco in plaats van ego persoonlijke investering?

Of anders, zoals ik opmerk en betreur, allemaal niets anders doen dan beschuldigen en vragen en wachten op oplossingen van anderen?


Zie hier het bericht dat ik zojuist schreef: klimaatverandering-co2/greta-face-aux-deputes-t16068-60.html#p367589
1 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Frankrijk, mobilisatie voor het klimaat




par Exnihiloest » 26/09/19, 11:08

GuyGadebois schreef:...
Kunt u enkele "valse goede ideeën" noemen?
Ik heb een voor de hand liggende: de elektrische auto.


Er is geen “duidelijkheid”.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 180-gasten