Brandpuntsafstand van een parabolische cilindrische sensor

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
nialaz
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 30/01/09, 23:09

Brandpuntsafstand van een parabolische cilindrische sensor




par nialaz » 04/02/09, 00:41

Bonsoir,

Wanneer de stralen de sensor raken parallel aan de as die door het brandpunt en de bovenkant gaat, convergeren ze naar het brandpunt.

Maar als we aannemen dat de parabolische cilindrische sensor verticaal naar de zon is gericht maar niet "horizontaal" (de stralen hebben bijvoorbeeld 30 ° met de as van de cilinder), wat gebeurt er dan?
Zullen de stralen nog steeds samenkomen aan de rechterkant van de brandpunten van de sensor of niet?

Ik stel mezelf deze vraag om te weten of de oriëntatie van de sensor alleen verticaal niet voldoende is.

dank u
0 x
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 05/02/09, 03:18

A priori denk ik dat je altijd op dezelfde plek focust met een parabolische cilindrische concentrator.

Ik weet niet of je deze video hebt gezien op een kleine parabolische cilindrische concentrator.
Aan het eind laten we een temperatuur zien van -16C
Is het de buitentemperatuur (denk ik)?
en we laten damp zien die uit de concentratielijn komt.
Niet erg krachtig.

http://www.dailymotion.com/relevance/se ... ue-01_tech
A +
Chris
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16120
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240




par Remundo » 05/02/09, 09:38

Het antwoord is ja. Maar sommige stralen concentreren zich op een plaats waar de calorische buis er niet meer is :D

Ik zal u enkele 3D-afbeeldingen maken om te illustreren. Geen tijd daar :P
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16120
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240




par Remundo » 05/02/09, 15:14

Hop daar, vond de tijd.

Zelfgemaakte wiskundige modelsimulatie, oorspronkelijk ontwikkeld voor de PHRSD.

De 3 weergaven die volgen, beschrijven dezelfde en unieke situatie vanuit verschillende invalshoeken, situatie die overeenkomt met de vraag van Nialaz (schuine straal / as van de cilinder), tenzij ik me vergis ...
Beeld
Beeld
Beeld
Beeld

@+
0 x
Beeld
nialaz
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 30/01/09, 23:09




par nialaz » 05/02/09, 22:47

Dankjewel voor je antwoorden. Dit bevestigt mijn idee om de hoek alleen horizontaal te variëren, ook al betekent dit verlies aan efficiëntie.
Aan de andere kant denk ik dat de parabolische vorm meer gerespecteerd moet worden om een ​​goede convergentie te garanderen.

Remundo, uit nieuwsgierigheid, in welke omgeving / taal heb je je tool ontwikkeld?

En nogmaals bedankt voor je advies.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16120
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240




par Remundo » 05/02/09, 22:59

Hallo Nialaz,

Ik ben een erg slechte programmeur. C ++, Debian en andere onduidelijkheden voor mij laten me koud zweet.

Aan de andere kant doe ik veel sleutelen aan algoritmen en ken ik natuurkundige vergelijkingen goed.

Ik heb dit allemaal op Maple V4 gezet (een oude versie van Maple die nu op V11 of 12 staat ...)

Voor uw vragen is dit de beste parabolische vorm.

Maar de geëxtrudeerde parabolische is ook niet de optimale om te concentreren, het is de parabolische van de revolutie.

Dit laatste heeft het nadeel dat het iets duurder is dan de parabolische cilinder ...

@+
0 x
Beeld

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 230-gasten