Windturbine, 3 of 5 bladen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Windturbine, 3 of 5 bladen?




par darwenn » 08/08/09, 07:42

Hallo allemaal. Na mijn windturbine met succes te hebben gebouwd (hier is een foto hieronder en bedankt aan degenen die me hierbij hebben geholpen forum), deze werkt heel goed met een wind van 30 km / u. Met een wind van 20 is dit het minimum, maar hier is mijn zorg. Mijn windturbine kan niet continu draaien. Laat het me uitleggen: het zal beginnen te draaien, soms heel erg snel en goed produceren voor 30 seconden en dan vertragen en stoppen. Dus het eerste wat ik deed was om het profiel van mijn bladen te beoordelen volgens de gegeven aanwijzingen (steek en vorm) en om een ​​nieuwe propeller te maken, want voordat het erger was, ging het heel slecht. Het resultaat is actueel, het draait heel goed, maar niet lang. Op dit moment hebben we geen echt sterke wind in het noorden, dus ik kan er niet echt zeker van zijn dat dat niet de reden is. De wind overschrijdt 20 tot 30 km / h op dit moment niet één of twee keer per week.

Nadat ik op internet had gezocht, kwam ik tot deze conclusie en vroeg ik uw mening. Mijn propeller met 5-bladen, elk van 80cm, of een spanwijdte van 1m60 (zonder de rotor + 15cm), in multiplex 10mm geprofileerd met kruipafstand (gemaakt in het vliegtuig). Tot nu toe lijkt alles goed te gaan. Maar volgens wat ik heb ontdekt, veroorzaken de 5-schroeven door te draaien uiteindelijk verstoringen waardoor de rotatie stopt. Een 5-bladpropeller biedt zeker meer koppel dan een tri-blad, maar in mijn geval is het koppel dat door de vermenigvuldiger en de generator wordt gevraagd vrij laag, dus ik vraag me af of ik een driebladige propeller moet plaatsen zoals op de meerderheid van windturbines, zal mijn probleem niet oplossen. Ik heb wat nodig is om dit driebladig te maken en ik zou graag willen weten of, bij gelijke wind, het driebladige blad sneller zal roteren dan de 5-bladen, met een lager koppel maar zonder dit remeffect te veroorzaken. Ik zeg tegen mezelf dat als de meerderheid van de windturbines een driebladig blad heeft, er een reden moet zijn, en daarom zijn de 5-bladen in mijn geval niet geschikt. Wat denk jij wat is dit beroemde verschil tussen de 5-bladen en drie bladen waardoor we meestal slechts drie bladen vinden? Bedankt voor je antwoorden

Beeld

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 08/08/09, 09:35

Er zijn ook enkelbladige windturbines (met contragewichten) die heel goed werken. Is het om afwijkingen te voorkomen? Zou moeten proberen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 08/08/09, 11:02

Voor responselementen tussen 5 en 3-messen zijn hier propellertests gemaakt voor ULM's:

http://www.gilroy.fr/spip.php?article16

De 5-bladen zijn stiller en meer koppel.

Elk mes wekt echter een weerstand op, dus het verminderen van het aantal messen vermindert de weerstand

http://www.aero-hesbaye.be/dossiers/hlp ... elice.html

Als u alles in huis hebt om een ​​3-bladpropeller te maken, waarom dan niet deze met dezelfde diameter en vorm van bladen bouwen als de 5-bladen en vergelijkingen van efficiëntie en geluid maken omdat de rest van uw windturbine identiek blijft.

Dit zou verdere reflectie op zelfgebouwde windturbines mogelijk maken.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 08/08/09, 11:11

Ja, het makkelijkste voor mij zou zijn geweest om de 3-bladen te bouwen en een vergelijkingstest te doen, maar voordat ik het deed, heb ik mezelf al zoveel gevraagd om wat mening te vragen en er zeker van te zijn dat het het waard was. Dus ik denk dat ik het inderdaad op dezelfde afmetingen van de bladen moet bouwen en vergelijken zodra de omstandigheden gunstig zijn, ik hoop dat het mijn probleem kan oplossen, zelfs als ik misschien rotatiesnelheid en koppel verlies, uiteindelijk zal het blijven zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 08/08/09, 11:43

Bravo voor je zelfbouw, geweldig werk.

Met betrekking tot blokkades, denk ik dat je alle mechanica al hebt gecontroleerd! Is er geen probleem met de alternator? Veel geluk ...
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 08/08/09, 11:49

Hallo Miguin, bedankt, geen zorgen aan de mechanische kant, geen blokkering alles zit op lagers inclusief de generator (dit is een gelijkstroommotor die ik terugwikkel en op kogellagers zet), de propeller is volkomen vrij qua koppel, dus geen inspanning of wrijving die de rotatie zouden verstoren, de propeller is goed uitgebalanceerd, perfect regelmatig.

Ik vraag me ook af of ik geen kegel op de rotor, een neus op een of andere manier in een kernkop, zoals op andere windturbines, moet toevoegen, speelt dit een rol bij het glijden van de wind op de bladen?
0 x
parfaitelumiere
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 79
Inschrijving: 05/08/09, 14:39




par parfaitelumiere » 08/08/09, 12:51

Ik maak van de gelegenheid gebruik om een ​​vraag te stellen, als een suggestie, ik weet het niet.
Ik zag vliegtuigen met propellermotoren, die in twee richtingen draaiden, op twee trappen, waarom deden ze dat?
kan het interessanter zijn voor uw windturbineproject?
De laatste vraag, de meeste propellers die ik zag (onder andere het vliegtuig) of insectenvleugels, zijn erg smal ter hoogte van de bevestiging in het midden, verbreden zich vervolgens en lopen taps toe naar het punt, waarom?
Zou dat niet effectiever zijn?
0 x
Sap kan!
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/08/09, 14:30

Ik denk ook dat je windturbine misschien niet erg duidelijk is. Elk huis en uw dak veroorzaken turbulentie. Ik denk dat het geen toeval is dat de windturbines onderaan de tuinen worden geplaatst, in het midden van de velden, enz ...
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 08/08/09, 15:12

Ja, het is misschien ook slecht gelegen, ik heb de plek om het onderaan de tuin te plaatsen waar het inderdaad duidelijker is, maar voor de praktische kant (de lijkwaden) heb ik het liever geplaatst waar ik dacht om het beste compromis te zijn. Er zijn misschien verschillende oorzaken voor mijn bezorgdheid, het is niet eenvoudig. Als ik had kunnen voorkomen dat ik het zou verplaatsen, zou het me enorm hebben geholpen, vooral omdat ik het voor niets had gedaan als het niet de belangrijkste oorzaak was. Oké, nou, ik ga nadenken over de vraag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 08/08/09, 15:30

parfaitelumiere schreef:Ik zag vliegtuigen met propellermotoren, die in twee richtingen draaiden, op twee trappen, waarom deden ze dat?

De tegengesteld draaiende propellers beperken de grootte van de bladen en heffen het anti-koppeleffect van de motor op.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 282-gasten